UOKiK wygrał w sądzie z Vectrą w sprawie podwyżek abonamentu

Sąd utrzymał 22 mln zł kary

Zdaniem UOKiK Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła postanowienia umowy na czas nieoznaczony

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wygrał w sądzie z operatorem kablowym Vectra w sprawie podwyżek opłat abonamentowych.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Vectry i utrzymał nałożoną na spółkę karę ponad 22 mln zł. „Sąd potwierdził również, że konsumenci otrzymają zwrot części opłaconego abonamentu” – podał UOKiK w serwisie X.

– Nie zgadzamy się z niekorzystnymi rozstrzygnięciami, wyrok jest nieprawomocny, dlatego będziemy składać apelację. Dalsze kroki podejmiemy po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia wyroku i jego dokładnej analizie. Do tego czasu nie będziemy udzielać szczegółowych informacji oraz komentować tej sprawy – przekazała nam Vectra.

Wyrok dotyczy decyzji Urzędu z 2022 roku. Zdaniem UOKiK Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła postanowienia umowy na czas nieoznaczony, a następnie podwyższała abonentom opłaty za internet i telewizję. Według UOKiK zrobiła to bezprawnie.

Chodzi o lata 2019-2020, kiedy operator informował konsumentów o dodaniu klauzuli modyfikacyjnej do nieposiadających jej i trwających już kontraktów, zmieniając zapisy ogólnych warunków umowy.

„Następnie, przez kolejne lata, w oparciu o tę bezprawnie wprowadzoną klauzulę modyfikacyjną, (spółka – przyp. red.) sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 złotych miesięcznie opłaty abonamentowej za każdą z usług telekomunikacyjnych – telewizji lub dostępu do internetu (60 zł lub 120 zł w skali roku). Przedsiębiorca wyznaczył im przy tym termin, w ramach którego mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, Vectra pobierała ustalone jednostronnie podwyższone opłaty” – opisywał UOKiK.

Vectra w 2023 roku tłumaczyła: „W działaniach z 2019 i 2020 roku, mających na celu wprowadzenie do części umów zapisów tzw. klauzuli modyfikacyjnej, zabezpieczyliśmy w odpowiedni sposób interesy klientów tj. wszystkie osoby, których zmiany te dotyczyły, otrzymały od nas korespondencję, w której w jasny sposób wyjaśnialiśmy przyczyny ich wdrożenia”.