Przychody PAP wzrosły prawie o 14 proc., ale agencja ze stratą w 2023 roku

Segment Media przyniósł agencji 29,8 mln zł wpływów i odpowiadał za 44,3 proc. wszystkich jej przychodów ze sprzedaży

Polska Agencja Prasowa w prawie całym 2023 roku zanotowała 67,2 mln zł przychodów ze sprzedaży i 3,5 mln zł straty.

To dane dotyczące okresu od 1 stycznia do 26 grudnia 2023, przekazane do Krajowego Rejestru Sądowego. Później spółkę postawiono w stan likwidacji.

W porównaniu z całym 2022 rokiem przychody PAP ze sprzedaży wzrosły o 13,7 proc. względem przekształconych danych porównawczych za poprzedni rok obrotowy.

Segment Media (serwisy ogólnoinformacyjne) przyniósł agencji 29,8 mln zł wpływów (wzrost o 4 proc.) i odpowiadał za 44,3 proc. wszystkich jej przychodów ze sprzedaży (spadek z 47,6 proc.).

Centrum prasowe zapewniło 17,2 mln zł przychodów (o 40,5 proc. więcej). Segment informacja biznesowa dał PAP 9,9 mln zł wpływów (wzrost o 2,2 proc.), a fotografia – 9 mln zł (wzrost o 8 proc.).

Koszty działalności operacyjnej PAP były wyższe o 15 proc. i sięgnęły 93,5 mln zł. Na wynagrodzenia przeznaczono 48,8 mln zł (o 10,1 proc. więcej, niż rok wcześniej).

Na 26 grudnia 2023 roku PAP miała 404 pracowników (o 18 więcej, niż na koniec 2022 roku), w tym 283 dziennikarzy (o 10 więcej). Średnie wynagrodzenie w agencji wynosiło 8627 zł brutto (wzrost o 6,5 proc.), a dziennikarzy – 8695 zł (wzrost o 6 proc.).

Dodatkowo PAP uzyskała 29,1 mln zł pozostałych przychodów operacyjnych (w tym 21 mln zł z dotacji – o 12,2 proc. więcej), co oznacza wzrost o 8,3 proc. względem 2022 roku.

PAP zakończyła okres 1 stycznia – 26 grudnia 2023 roku z 3,5 mln zł straty, podczas gdy w 2022 roku miała 173 tys. zł zysku netto. Strata na poziomie EBITDA wyniosła 1,5 mln zł wobec 4,4 mln zł zysku EBITDA rok wcześniej.

19 grudnia 2023 roku minister kultury, który stanowi walne zgromadzenie spółki, odwołał Wojciecha Surmacza ze stanowiska prezesa PAP. Tego samego dnia nowa rada nadzorcza agencji powołała na prezesa Marka Błońskiego. 27 grudnia PAP została postawiona w stan likwidacji, a Błoński został likwidatorem spółki.

Jak podano w sprawozdaniu PAP, likwidator Marek Błoński poddał analizie realizację inicjatyw zapisanych w strategii rozwoju agencji na lata 2019-2023. Zdecydował m.in. o wygaszeniu anglojęzycznego serwisu The First News. W ocenie Błońskiego „znaczących korzyści finansowych” nie przynosi współpraca z mediami lokalnymi.

„W ocenie Likwidatora, zaplanowane działania na 2019-2023 miały charakter ogólny, nieprecyzyjny oraz pozbawiony szerszego kontekstu – ram decyzji strategicznych. Podsumowania przedstawiane przez poprzedni Zarząd PAP nie przedstawiają faktycznie osiągniętych rezultatów. Większość inicjatyw miała charakter »business as usual«, były to działania rutynowe, nie wymagające żadnych strategicznych decyzji dotyczących zasobów” – czytamy w sprawozdaniu PAP.