Jak poinformowano w komunikacie, zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów budzi publikowanie opinii o produktach i usługach na różnych internetowych portalach (np. Google Maps, czy Tripadvsor) przez firmy SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie, oraz Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie.
„Zachowujemy zasadę obiektywności, czyli kreujemy maksymalnie neutralne wrażenie treści, aby przekaz informacyjny nie wydał się reklamą” – takim hasłem reklamowała swoje usługi firma SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie. Natomiast firma Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie informowała: „Pamiętaj, że nie musisz czekać na to, aby użytkownicy docenili Twoją pracę poprzez zamieszczenie pozytywnych ocen. Możesz mieć je od zaraz. Wystarczy, że skorzystasz z naszego wsparcia (…).”
W komunikacie UOKiK podkreślono, że przedsiębiorcy „nie korzystali z usług i towarów swoich kontrahentów, a mimo to je oceniali. Oferowali także publikowanie opinii wcześniej przygotowanych przez ich zleceniodawców”. – Wielu konsumentów, którzy korzystają z opinii innych użytkowników przed wyborem produktów lub usług, mogło zostać wprowadzonych w błąd myśląc, że mają do czynienia z prawdziwymi opiniami – dodano.
Fałszywe opinie w Google Maps i Tripadvsor. Kara od UOKiK
W opinii prezesa UOKiK doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, w związku z czym, nałożył on na wspomniane firmy kary finansowe. Best–Review Krzysztof Michalski w Lesznie ma zapłacić 35 tys. zł, a SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie – 50 tys. 618 zł (ma także poinformować o decyzji na swojej stronie internetowej i na portalu Facebook).
„Obie firmy nie oferują już usługi zamieszczania nieprawdziwych recenzji. Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu” – podkreślił UOKiK.
– Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach – powiedział, cytowany w komunikacie, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W komunikacie przypomniano, że UOKiK już wcześniej interweniował w sprawie firm publikujących fałszywe opinie. Do tej pory zapadły rozstrzygnięcia wobec: Agencja City Damian Trzciński z Poznania, Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa, J&J Jakub Brożyna w Rzeszowie.
„W toku są także postępowania przeciwko Mastermarketing A&K LTD w Londynie oraz Tomasz Ciuła Project Management w Nowym Sączu. Mogą się zakończyć nałożeniem kary do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy” – podkreślono.