Przegrana przewodniczącego Rady Programowej Polskiego Radia Marka Suskiego. Podczas poniedziałkowego posiedzenia gremium głosowało wbrew jego woli. – Rada programowa przyjęła plany finansowo-programowe i zaakceptowała nową ramówkę Trójki – relacjonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Majcher, likwidator Polskiego Radia.
Członek Rady Programowej Polskiego Radia Jan Ordyński wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że ramówki m.in. Jedynki i Trójki zostały przyjęte większością głosów. Za głosowali: Renata Butryn, Barbara Zdrojewska, Jan Ordyński, Andrzej Różański, Hanna Budzisz, a przeciw – Marek Suski, Elżbieta Królikowska-Avis i Tomasz Siwak. Inaczej niż zwykle zagłosowała Hanna Budzisz ze Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. To przyczyniło się do przyjęcia planów finansowo-programowych i akceptacji ramówek.
Rady programowe są powoływane przez Radę Mediów Narodowych, w której większość ma Prawo i Sprawiedliwość. Poseł Suski nie odpowiedział na nasze pytania o poniedziałkowe posiedzenie Rady Programowej. W poprzednich latach dał się poznać jako krytyk byłej już prezes Agnieszki Kamińskiej. Krytykował ją m.in. za to, że nie może uporać się z kryzysem w radiowej Trójce. Po grudniowych zmianach w mediach publicznych, kwestionował nowe władze Polskiego Radia. Podczas styczniowego posiedzenia Rady Programowej określił Pawła Majchera i Juliusza Kaszyńskiego mianem „samozwańców” i wyszedł. Później długo nie zwoływał posiedzeń, a likwidatora nazywał uzurpadodorem.
Jakie zmiany w Trójce?
W przypadku ramówek większości rozgłośni Polskiego Radia, zmiany nie mają rewolucyjnego charakteru. Największe dotyczą Trójki. Nowa ramówka obowiązuje jednak od 1 kwietnia. – W Trójce wprowadzana ramówka na 2024 to od 1 kwietnia proces przebudowy, który tej ogólnopolskiej antenie przywróci kulturotwórczy charakter. Budując antenę o charakterze muzyczno-słownym, nowoczesną w swoim brzmieniu, dla wymagającego i poszukującego odbiorcy, adresowaną do słuchaczy w wieku +/-30-55 lat, skupiamy się w najbliższych miesiącach na kreowaniu najwyższej jakości programu – czytamy w informacji na temat ramówek.
Według przyjętego dokumentu, nowością są „Radionawigatory Trójki” (utrudnienia drogowe), dwie autorskie audycje o książkach prowadzone przez Michała Nogasia i Maksa Cegielskiego, audycja dotycząca zagadnień geopolitycznych Piotra Pogorzelskiego, przegląd filmowo-popkulturowy Katarzyny Borowieckiej, dwie audycje muzyczne, łączące w sobie muzykę wykonywaną na żywo z tą zapisaną na taśmach, często sprzed lat, odnalezionych w Archiwum Polskiego Radia (Bartek Wąsik, Jan Młynarski).
W przyszłym roku Polskie Radio spodziewa się zysku netto
Z planu programowo-finansowego na 2025 rok, do którego dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że koszty działalności misyjnej Polskiego Radia wyniosą 458,3 mln zł. 354,8 mln zł pochłonie tworzenie programów, 65,3 mln emisja analogowa, natomiast 24,7 mln zł cyfrowa (DAB+). Inne przedsięwzięcia związane z realizacją misji to 13,6 mln zł.
Z prognozy wynika, że przychody z działalności operacyjnej Polskiego Radia wzrosną z 299,4 mln zł do 485,8 mln zł. Przychody ze sprzedaży czasu reklamowego mają wzrosnąć z 27,4 mln zł do 31,2 mln zł. Przewidziano też wzrost przychodów ze sponsoringu z 7,6 mln zł do prawie 9 mln zł. Koszty działalności operacyjnej wzrosną z 454,3 mln zł do 483,9 mln zł. Wpływ na to będą mieć m.in. koszty wynagrodzeń, które wzrosną z 191,4 mln zł o 205,1 mln zł. Na koniec br. nadawca publiczny spodziewa się około 155,5 mln zł straty netto. Z kolei w przyszłym roku zysk netto ma wynieść 91,9 mln zł. Strata z działalności operacyjnej ma wynieść na koniec bieżącego roku 155,7 mln zł. W 2025 roku zysk z działalności operacyjnej przekroczy 1,2 mln zł. W przyszłym roku Polskie Radio spodziewa się 421,3 mln zł (prawdopodobnie także zaległych) opłat abonamentowych. Na razie KRRiT wypłaca środki abonamentowe tylko czterem rozgłośniom regionalnym.
Z projektu Karty Powinności na lata 2025-2029 wynika, że Jedynka ma kosztować w przyszłym roku 120,784 mln zł, Dwójka 79,229 mln zł, Trójka 69,800 mln zł, Polskie Radio 24 69,869 mln zł, Radio Poland 32,015 mln zł, Czwórka 24,972 mln zł, Polskie Radio Chopin 9,584 mln zł, Polskie Radio Dzieciom 14,732 mln zł, Polskie Radio Kierowców 13,486 mln zł, Polskie Radio dla Ukrainy 10,230 mln zł.