Do stacji TVN wróciły po kilkuletniej przerwie reklamy spółek Skarbu Państwa – ustalił serwis Wirtualnemedia.pl. Są to m.in. spoty banku PKO BP, Banku Pekao SA, Alior Banku i Link4. Reklamy firm państwowych były już obecne w zeszłym roku w kanałach tematycznych TVN, ale w tym roku wydatki tam są większe.
Po tym, jak w 2015 roku władzę w Polskę objęło Prawo i Sprawiedliwość, w niektórych mediach przestały reklamować się państwowe spółki. Chodziło głównie o te, które nie sprzyjały ówczesnej władzy. Wśród nich była m.in. telewizja TVN oraz związane z nią kanały tematyczne.
Po zmianie władzy jesienią ub.r., sytuacja ta zaczyna stopniowo się zmieniać. Jak już informowaliśmy niektóre ze spółek Skarbu Państwa znów reklamują się na łamach “Gazety Wyborczej”.
Z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarły Wirtualnemedia.pl wynika, że państwowe firmy stopniowo wracają też do TVN i innych kanałów tematycznych z portfolio TVN Warner Bros. Discovery.
Spory wzrost wydatków w TVN Premium
Bank PKO BP, Bank Pekao SA, Link4 i Alior Bank w ub.r. nie reklamowały się w ogóle na antenie TVN. W tym roku – już tak. W okresie od stycznia do czerwca br. PKO BP wydał w tej stacji 5,6 mln zł, Alior Bank – 704,5 tys. zł, Link4 – 173,3 tys. zł, a Bank Pekao SA – 42,7 tys. zł (dane cennikowe, bez rabatów).
Te cztery spółki znacząco zwiększyły swoje wydatki (rdr) w pakiecie TVN Premium, obsługiwanym reklamowo przez biuro reklamy TVN Media, a obejmującym m.in. kanały tematyczne TVN, takie jak np. TVN24, TVN Style, TVN Turbo.
I tak: Bank Pekao SA wydał w tym roku w omawianym okresie w TVN Premium 9,9 mln zł (wobec 5,4 mln zł rok wcześniej), Alior Bank – 6,83 mln zł (1,13 mln zł przed rokiem), PKO BP – 5,5 mln zł (1,28 mln zł rok wcześniej), a Link4 -1,19 mln zł (130,2 tys. zł rok wcześniej).
Orlen mocno tnie budżet na telewizję
Nadal w stacjach TVN nie ma reklam takich spółek, jak PKP Intercity, PZU i Totalizator Sportowy. Z danych Nielsena wynika, że PZU w tym roku w ogóle nie reklamuje się w stacjach telewizyjnych. Z kolei Orlen mocno zredukował nakłady na reklamę telewizyjną, we wszystkich stacjach.
Orlen, który przed rokiem już kierował swoje budżety reklamowe do stacji TVN, w tym roku mocno je ograniczył. Jednak nie tylko w tych stacjach, ale również w TVP i w Polsacie i ich kanałach tematycznych.
W skali roku spadły one w stacji TVN z 5,4 mln zł do 2,2 mln zł, w TVN Premium – z 5,7 mln zł do 1,8 mln zł. W TVP1 zmalały o ok. 9 mln zł |(do 10,5 mln zł), w TVP2 – o ok. 6 mln zł (do 4,1 mln zł), w Polsacie – o nieco ponad 4 mln zł (do 9,9 mln zł).