Według danych ze sprawozdania finansowego Apelli, jednego z głównych udziałowców Fratrii, wydawca wypracował w ub.r. 41,66 mln zł. W porównaniu do 37,62 mln zł rok wcześniej oznacza to wzrost o 10,7 proc.
Rekordowe wpływy, zysk w górę
W raporcie Apelli nie podano szczegółowych danych, natomiast we wcześniejszych latach zdecydowana większość wpływów Fratrii pochodziła z reklam. W „Sieciach”, „Gazecie Bankowej”, wPolityce i telewizji wPolsce mocno promowały się państwowe firmy i instytucje. Według danych Kantar Media, opracowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego, w 2021 roku 39,7 proc. cennikowych wpływów reklamowych „Sieci” pochodziło z sektora państwowego.
W czwartym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Sieci” wynosiła 30 002 egz., po spadku rok do roku o 1,4 proc. (dane Polskich Badań Czytelnictwa). Średnioroczne zatrudnienie we Fratrii zwiększyło się minimalnie – z 28,12 do 28,42 etatów.
W ub.r. firma osiągnęła rekordowe przychody w swojej historii, pierwszy raz przekraczając pułap 40 mln zł. Powyżej 35 mln zł zanotowała natomiast wcześniej m.in. w 2020 roku (36,58 mln zł) i 2019 roku (36,68 mln zł).
Zysk netto Fratrii poszedł w górę z 4,01 do 6,77 mln zł. W sprawozdaniu Apelli nie podano, jak zostanie rozdysponowanych przez udziałowców. Do agencji należy 28 proc. walorów wydawcy „Sieci”. Większościowym inwestorem jest Spółdzielczy Instytut Naukowy G.Bierecki (50,26 proc.), 16,25 proc. ma redaktor naczelny „Sieci” Jacek Karnowscy, 4,94 proc. – członek zarządu Fratrii Michał Karnowski, a 0,54 proc. jej prezes Romuald Orzeł.
Bez państwowych reklam apel do czytelników
Jak już opisywaliśmy, na początku br., po zmianach we władzach większości państwowych firm i instytucji, ich reklamy praktycznie zniknęły z tytułów mocno wspierających rząd Zjednoczonej Prawicy.
Z drugiej strony w efekcie zmian we władzach publicznych mocno wzrosła grupa odbiorców tych mediów. Średnia sprzedaż ogółem „Sieci” w pierwszym kwartale br. poszła w górę o 14,2 proc. do 33 066 egz. (dane Polskich Badań Czytelnictwa). Natomiast udział telewizji wPolsce w rynku oglądalności w maju br. poszybował rok do roku z 0,03 do 0,37 proc. (dane Nielsen Audience Measurement).
Cenę „Sieci” od końca ub.r. podwyższono dwa razy. Obecnie tygodnik kosztuje 11,90 zł.
Na początku br. Michał i Jacek Karnowscy oraz dwóch innych menedżerów Fratrii uruchomiło Fundację Media w Polsce, która ma m.in. wspierać niezależność i pluralizm mediów. W „Sieciach” i na wPolityce pojawiły się zachęty, żeby przelewać fundacji pieniądze.