Zgodnie z umową zawartą pod koniec 2012 roku dostawcą prasy do placówek Poczty Polskiej jest Garmond Press. – Pamiętamy, jak wyglądały placówki Poczty Polskiej przed wyborami – mówi Jerzy Domański, redaktor naczelny „Przeglądu”. – Z jednej strony minikaplice ze stosami dewocjonaliów, a z drugiej Garmond i stosy prasy propisowskiej – dodaje.
Złe doświadczenia z Garmond Press
Jerzy Domański podkreśla, że Garmond od lat zalegał z płatnościami licznym wydawcom prasy. – Nam zapłacił w wyniku układu 140 tys. zł w 12 ratach – mówi. – I pewno myślą w firmie, że ciągle rządzi dojna zmiana, bo mając monopol na poczcie robią, co chcą. Poczta Polska nie jest własnością Garmondu i to Garmond musi się dostosować do niej – dodaje Domański.
– Przyznanie jednej firmie prawa wyłączności na sprzedaż prasy na terenie Poczty Polskiej to aberracja – mówi Jacek Ślusarczyk, prezes zarządu spółki Tygodnik Powszechny.
Również jego firma ma złe doświadczenia z Garmond Press. – Ta firma kolporterska przestała nam płacić w terminach na długo przed pandemią – wspomina Jacek Ślusarczyk.
– Niedawno, po trwającym kilka lat procesie, udało nam się wygrać ostatnią sprawę sądową, tak jak poprzednią, z wyrokiem ze stycznia 2023 roku, łącznie kilkaset tys. zł za niezapłacone przez Garmond faktury – mówi Ślusarczyk.
Mechanizm wsparcia
Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy zauważa, że Izba opracowuje projekt ustawy, który zakłada wsparcie sprzedaży prasy w placówkach pocztowych oraz dostarczanie prasy przez Pocztę w różnych rodzajach prenumeraty.
– Przygotujemy mechanizm wsparcia dla prenumeraty pocztowej i obecności tytułów prasowych w sprzedaży na terenie placówek pocztowych – mówi. – Prawo prasowe nie pozwala na ograniczanie dystrybucji prasy z powodu poglądów reprezentowanych w konkretnych tytułach – dodaje.
Jak poinformowało „Presserwis” biuro prasowe Poczty Polskiej, umowa z Garmond Press na dystrybucję prasy do placówek pocztowych została zawarta 31 grudnia 2012 roku. – Trwa przegląd tytułów oferowanych w placówkach Poczty, który ma doprowadzić do uatrakcyjnienia oferty – oświadczyło biuro prasowe Poczty Polskiej.
Garmond Press nie odpowiedział na pytania „Presserwisu” dotyczące dystrybucji prasy w placówkach Poczty Polskiej.