Te trzy państwowe spółki znów reklamują się w „Gazecie Wyborczej”

Trzy spółki z udziałem Skarbu Państwa po wielu latach przerwy wróciły z reklamami na łamy “Gazety Wyborczej” wydawanej przez Agorę – wynika z ustaleń Wirtualnemedia.pl.

W listopadzie ub.r. prezes Agory (wydawca “Gazety Wyborczej”) Bartosz Hojka w rozmowie z Wirtualnemedia.pl mówił: „Przez ostatnich osiem lat byliśmy pomijani w wydatkach spółek Skarbu Państwa, liczymy w tym zakresie na powrót do normalności”.

Z kolei w maju tego roku podczas konferencji prasowej prezes Hojka przyznał: „Widzimy, że skończyła się zmowa spółek Skarbu Państwa przeciwko niezależnym mediom, w tym Agorze. Nie jesteśmy już bojkotowani przez spółki Skarbu Państwa na rynku reklamowym. Coś drgnęło, ale poziom tych wydatków w pierwszym kwartale jest na tym etapie raczej rachityczny.”

Faktycznie, z danych Kantar Media (firmy monitorującej wpływy reklamowe mediów), do których dotarły Wirtualnemedia.pl wynika, że państwowe spółki reklamują się – na razie symbolicznie – w “Gazecie Wyborczej”. W okresie od stycznia do maja br. były to Orlen, bank PKO BP oraz Alior Bank.

Orlen wydał w “GW” 426,4 tys. zł, Alior Bank – 297 tys. zł i PKO BP – 9,6 tys. zł (dane cennikowe, bez rabatów).

Wciąż swoich reklam nie publikują (w okresie od stycznia do maja) w tym dzienniku m.in. Totalizator Sportowy, Bank Pekao, Link4, PZU i PKP Intercity.

Reklamowe wykluczenie niezależnych mediów

Przypomnijmy: zmiana władzy w 2015 roku oznaczała kłopoty dla takich podmiotów jak Agora czy TVN: przychodzące wówczas do władzy Prawo i Sprawiedliwość obcięło reklamy spółek Skarbu Państwa w mediach należących do tych grup. Nastąpiło to już w pierwszej połowie 2016 roku: kanał TVN odnotował wówczas spadek w tym obszarze o 43,1 proc., a TVN24 o 53,2 proc. Po objęciu rządów przez PiS, przebudowaniu uległa strategia rozdysponowywania budżetów reklamowych m.in. w prasie opiniotwórczej – zostały przeniesione one do tytułów określanych jako prawicowe, często o małym zasięgu. Straciły na tym inne tygodniki opinii.

W 2021 roku prof. Tadeusz Kowalski (medioznawca, pracownik Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego; obecnie także członek KRRiT), przygotował analizę wydatków reklamowych SSP w latach 2015-20. Wynikało z niej, że spółki wydały w tym czasie na reklamy ponad 5,4 mld zł, jednak w swoich kampaniach omijały krytykujące rząd media – „Gazetę Wyborczą”, Tok FM, Radio Zet, „Newsweek Polska”. Niewielkie sumy wydawano w stacjach grupy TVN. Mnożyły się za to procesy, którymi uderzano m.in. w Agorę. W grudniu 2020 roku „Gazeta Wyborcza” podsumowała, że wówczas toczyło się 57 akcji prawnych względem redakcji i poszczególnych dziennikarzy ze strony osób i instytucji powiązanych z władzą polityczną.