Polska Press w ujęciu jednostkowym osiągnęła w ub.r. 364,19 mln zł przychodów, co wobec 322,09 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 13,1 proc. Prawie połowę wypracowano z reklam w serwisach internetowych i tytułach prasowych firmy.
Wpływy w tym zakresie poszły w górę ze 160,37 do 176,77 mln zł. Wpływy z organizowanych przez wydawnictwo plebiscytów zwiększyły się 13,33 do 16,17 mln zł, a te z wideo sięgnęły 25,16 mln zł (rok wcześniej w sprawozdaniu firmy nie było takiej kategorii). Od wiosny ub.r. prawa do części materiałów wideo tworzonych przez dziennikarzy Polska Press kupowała Telewizja Polska, pokazywała te treści w TVP3. Umowa wygasła z końcem ub.r.
Zmalał natomiast tradycyjny biznes prasowy wydawnictwa. Wpływy ze sprzedaży gazet zmniejszyły się z 69,75 do 60,82 mln zł, a z usług poligraficznych – z 61,62 do 60,36 mln zł. Z końcem 2022 roku firma zamknęła kilkadziesiąt swoich lokalnych tygodników, a sprzedaż jej dzienników regionalnych od lat systematycznie maleje – w ub.r. tylko „Gazeta Pomorska” sprzedawała się średnio w ponad 10 tys. egz.
Na działalność operacyjną Polska Press przeznaczyła w ub.r. 376,54 mln zł, minimalnie więcej niż przed rokiem (376,3 mln zł). Wydatki pracownicze zwiększyły się ze 170,32 do 179,82 mln zł, mimo że liczba etatowych pracowników zmalała z 1 663 do 1 479.
Zarobki poprzedniego składu zarządu spółki (licząc z tymi należnymi za ub.r., ale jeszcze wtedy niewypłaconymi) zwiększyły się z 3,66 do 3,94 mln, członków rady nadzorczej – z 404 do 502 tys. zł, a pozostałych menedżerów określonych jako kluczowi – z 11,63 do 15,21 mln zł.
Wydatki na usługi obce zwiększyły się z 84,43 do 94,13 mln zł, zaś koszty zużycia materiałów i energii zmalały z 72,8 do 66,92 mln zł, amortyzacji – z 35,1 do 30,11 mln zł, a te określone jako pozostałe – z 9,17 do 8,28 mln zł.
Pozostałe wpływy operacyjne Polska Press zmniejszyły się z 13,6 do 5,79 mln zł (w zeszłorocznej kwocie 3,72 mln zł pochodziło z odsprzedaży zakupionych usług), a pozostałe koszty operacyjne – z 4,5 do 2,83 mln zł.
Wpływy finansowe wydawnictwa zmalały z 5,83 do 3,05 mln zł (głównie wskutek skurczenia się otrzymanych dywidend z 3,69 mln do 226 tys. zł), a koszty finansowe wzrosły z 1,65 do 1,67 mln zł (na odsetki leasingowe z 1,39 do 1,51 mln zł). Na koniec ub.r. spółka na rachunkach miała 24,32 mln zł, wobec 11,02 mln zł rok wcześniej.
Strata Polska Press na poziomie operacyjnym zmalała z 43,63 do 14,13 mln zł, a w ujęciu netto – z 35,7 do 14,27 mln zł.
Kapitały własne wydawnictwa spadły przez rok ze 188,63 do 174,25 mln zł (na te drugą kwotę złożyło się 42 mln zł kapitału własnego i 132,25 mln zł wcześniejszych zysków zatrzymanych w spółce).
Orlen chce sprzedać Polska Press
Po odwołaniu w lutym br. poprzedniego składu zarządu Orlenu zmieniły się też władze Polska Press. 23 lutego rada nadzorcza wydawnictwa odwołała ze skutkiem natychmiastowym wszystkich członków zarządu spółki. Zdymisjonowani zostali prezes Stanisław Bortkiewicz, Dorota Kania, Miłosz Szulc i Łukasz Greszta. Nowym prezesem został Zenon Nowak, do zarządu powołano też Elżbietę Żuraw (tak jak Nowak jest związana z wydawnictwem od kilkunastu lat) i Mirosław Mazurowski. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/miroslaw-mazurowski-polska-press-zarzad-kto-to-jest
Niedawno prezes Orlenu Ireneusz Fąfara wprost zadeklarował, że koncern zamierza sprzedać Polska Press, przejęte od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau na początku 2021 roku. – Muszę podkreślić, że spółka medialna Polska Press jest nam absolutnie niepotrzebna. Będziemy szukać inwestora, który będzie w stanie kupić ją od nas po uczciwej cenie – stwierdził. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/orlen-szuka-kupca-dla-polska-press-grupa-mocne-slowa-prezesa
W połowie 2022 roku Orlen wartość swojej inwestycji w udziały Polska Press obniżył o 33 mln zł do 193 mln zł, uzasadniając, że po przeprowadzeniu testu na utratę wartości stopę dyskonta podwyższono do 10,89 proc.