Polska Press ogranicza druk

Dziennik regionalny będzie wychodził rzadziej

Od początku lipca „Kurier Lubelski” będzie ukazywać się już nie pięć, lecz trzy dni w tygodniu. To pierwszy dziennik regionalny Polska Press zmniejszający częstotliwość wydawniczą.

Polska Press zapowiedziała, że od 1 lipca nowe numery „Kuriera Lubelskiego” będą ukazywać się w poniedziałki, środy i piątki. Wydanie wtorkowe zostanie połączone z poniedziałkowym, a czwartkowe – ze środowym.

Wydawca zapowiada, że redakcja dziennika będzie teraz skupiać się na rozwoju portalu internetowego Kurierlubelski.pl. – Rozwój serwisów regionalnych i miejskich jest nieodłączną częścią strategii spółki, w tym serwisu internetowego „Kuriera Lubelskiego”, który obecnie jest w czołówce najpopularniejszych portali informacyjnych w województwie lubelskim, dostarczając codziennie najważniejszych informacji, kształtując debatę publiczną i angażując lokalne społeczności – podkreśla.

Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Kuriera Lubelskiego” wynosiła 1 717 egz., o 3,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Z dzienników Polska Press niższy wynik sprzedażowy notował jedynie „Kurier Poranny” (1 698 egz.).

To kolejne cięcie Polska Press dotyczące prasy drukowanej. Z końcem 2022 roku wydawca zamknął ok. 30 z prawie 94 swoich tygodników lokalnych. W wersji drukowanej zniknęły m.in. „Fakty Jasielskie”, „Nowiny Podlaskie”, „Panorama Kłodzka” i „Nowiny Sokólskie”.

Polska Press z nowym zarządem i naczelnymi

Po odwołaniu w lutym br. poprzedniego składu zarządu Orlenu zmieniły się też władze Polska Press. 23 lutego rada nadzorcza Polska Press odwołała ze skutkiem natychmiastowym wszystkich członków zarządu spółki. Zdymisjonowani zostali prezes Stanisław Bortkiewicz, Dorota Kania, Miłosz Szulc i Łukasz Greszta. Nowym prezesem został Zenon Nowak, do zarządu powołano też Elżbietę Żuraw (tak jak Nowak jest związana z wydawnictwem od kilkunastu lat) i Mirosław Mazurowski.

Orlen podał pod koniec lutego, że otrzymał dwie wstępne oferty podmiotów zainteresowanych kupnem Polska Press, ale nie są to oferty wiążące. – Trochę za wcześnie mówić, co zrobimy z Polska Press. Prowadzimy analizy wielowymiarowe w sensie ekonomiki i opłacalności biznesu. Po tym czasie będziemy mogli się wypowiedzieć, jakie podejmiemy kroki – stwierdził Witold Literacki, p.o. prezesa Orlenu.

Według nieoficjalnych ustaleń jedną z tym ofert złożyła Grupa ZPR Media, wydająca m.in. “Super Express”.

Orlen przejęcie Polska Press od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau ogłosił pod koniec 2020 roku, a sfinalizował – po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK – wiosną 2021 roku. Wydawnictwo zostało wtedy wycenione na 210 mln zł: 131 mln zł wartości przedsiębiorstwa i 79 mln zł nadwyżki środków pieniężnych. – W ramach finalnego rozliczenia ceny, po korekcie o 13 mln PLN, na którą wpływ miała zmiana kapitału obrotowego oraz długu netto, ostateczna wartość godziwa przekazanej zapłaty wyniosła 222 mln PLN. Wartość księgowa nabytych aktywów netto na moment przejęcia kontroli wynosiła 200 mln PLN – opisał Orlen w sprawozdaniu.

W połowie 2022 roku Orlen wartość swojej inwestycji w udziały Polska Press obniżył o 33 mln zł do 193 mln zł, uzasadniając, że po przeprowadzeniu testu na utratę wartości stopę dyskonta podwyższono do 10,89 proc.

Przez pierwsze dwa lata z nowym właścicielem wydawnictwo notowało ujemną rentowność. W 2021 roku co prawda nieznacznie zwiększyło przychody – z 314 do 314,5 mln zł, ale koszty operacyjne wzrosły o 3 proc. do 330,3 mln zł. Do tego doszedł spadek uzyskanych dotacji i ponad 20 mln zł odpisów, w konsekwencji spółka zanotowała 30,8 mln zł straty netto (wobec 4,1 mln zł zysku rok wcześniej). Z kolei w 2022 roku przy wzroście przychodów o 4,7 proc. do 329,3 mln zł i kosztów operacyjnych o 13,7 proc. do 375,4 mln zł strata netto wyniosła 23 mln zł.