Znany nadawca walczy o MUX-8

„Nowość nie tylko w Polsce, ale i Europie”

Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze Święty Krzyż

Marcin Kowalski, prezes Grupy MWE Networks przesłał Wirtualnemedia.pl dokładny opis kanału Polska24, który walczy o miejsce na MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej. Stacja ma mieć charakter informacyjno-edukacyjno-publicystyczny i ma być adresowana do widzów od 16 do 74 roku życia.

Przed tygodniem Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała listę podmiotów zainteresowanych nadawaniem na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. TV2 Média Csoport Zártkörűen Működő Részvénytársaság z siedzibą w Budapeszcie zgłosiła kanał PTV. Stacja ma mieć charakter rozrywkowy i emitować treści skierowane głównie do kobiet. Wpłynęły też aplikacje: Telewizji Republika S.A. (Republika), Fratrii Sp. z o.o., (wPolsce24) i należącej do Grupy MWE Networks spółki Polskie Wolne Media P.S.A. (Polska24). Regulator wybierze w konkursie dwa kanały wyspecjalizowane. Dołączą do: Nowej TV, WP, Zoom TV, Metro i niedawno uruchomionej stacji ViDoc TV.

Przyczyny wniosku koncesyjnego

Grupa MWE Networks zapewnia, że Polska24 to kanał inny niż wszystkie. – Program telewizyjny Polska24 pod względem swojej linii merytorycznej ma stanowić nowość nie tylko na polskim, ale i europejskim rynku medialnym, a celem jego powstania i myślą przewodnią jest aktywna odpowiedź na wyzwania obecnych czasów, mające swe źródła w nowej sytuacji geopolitycznej niosącej nieznane jeszcze konsekwencje. Program ma mieć formułę wyspecjalizowaną, informacyjno-edukacyjno–publicystyczną, zaś poszczególne, tematyczne segmenty programowe mają być przeplatane emitowanymi klika razy dzienne serwisami informacyjnymi. Polska24 ma mieć szeroką grupę docelową, z naciskiem na grupę 16-74, w myśl zasady, iż edukacja w podejmowanej tematyce jest niezbędna dla wszystkich pokoleń – przekonuje nadawca.

Grupa MWE Networks twierdzi, że obecnie zainteresowanie na treści newsowe jest większe niż kiedykolwiek. – Obecny status intensyfikującego skrajne emocje zawieszenia i napięcia, towarzyszący relacjom międzynarodowym a co za tym idzie procesom kształtującym opnie publiczną, z uwagi na użycie nowych środków oddziaływania jakim są media społecznościowe, tendencyjne przekazy PR-owe dystrybuowane wszelkimi możliwymi kanałami, oraz działania hybrydowe będące niejednokrotnie procesami na pograniczu działań zbrojnych (sytuacja na granicy polsko – białoruskiej) – bezdyskusyjnie wymuszają nowy rodzaj odpowiedzi medialnej – argumentuje nadawca.

– Nie ulega żadnej wątpliwości, iż bez względu na wyznawaną opcję polityczną i światopoglądową, jak szeroko spojrzeć, komentatorzy, socjologowie, intelektualiści i animatorzy myśli politycznej postulują nowe, bardziej wyczulone ale i zrównoważone spojrzenie na kwestie manipulacji faktami, dystrybucji fake news’ów często wspieranych najnowocześniejszymi technologiami wykorzystującymi sztuczną inteligencję, oraz – przede wszystkim – kwestię pilnej konieczności inteligentnej selekcji informacji przez odbiorców we wszystkich obszarach ich pozyskiwania – dodaje Grupa MWE Networks.

Walka z fake newsami

Jednym z celów Polski24 ma być walka z dezinformacją. Zagrożenie fake newsami zauważają różne organizacje. – Temat ten jest przedmiotem pogłębionych analiz przez czołowe, rządowe Think Tanki, takie jak Ośrodek Studiów Wschodnich czy Polski Instytut Spraw Międzynarodowych. Tematykę tę również w pilnym trybie podejmują uznane stowarzyszenia i instytucje pozarządowe jak Klub Jagielloński, Fundacja Batorego, Fundacja Digital Poland, Strategy & Future czy Warsaw Enterprise Institute. Kwestie walki z dezinformacją oraz potencjalne implikacje związane z koniecznością tworzenia odpowiednich struktur i procedur w instytucjach prywatnych, rządowych i międzynarodowych były i są również przedmiotem analiz Komisji Europejskiej, Światowej Organizacji Handlu, Światowego Forum Ekonomicznego – uzasadnia firma Michała Winnickiego.

Nadawca chce stanowić antidotum na dezinformację. – Wedle wspomnianych powyżej instytucji i organizacji, dezinformacja stała się nowym rodzajem broni, a kwestia jej aktywnego przeciwdziałania staje się materią żywotną i krytyczną przede wszystkim dla mainstreamowych mediów, i właśnie koncepcji oczyszczenia przestrzeni medialnej z wpływów dezinformacji podporządkowana jest idea programu telewizyjnego Polska24 – zapewnia Grupa MWE Networks.

Jeśli Polska24 otrzyma koncesję, to postawi na nowe twarze. – W swoim zamyśle, Polska24 ma stać się programem telewizyjnym operującym ponad granicami sporów politycznych, skupionym w dużej mierze na misji edukacyjnej względem widzów, traktującym format informacyjno-publicystyczny jako narzędzie pro-obywatelskiej pedagogiki. W związku z powyższym, częścią polityki kadrowej będzie stawianie na nowe twarze po stronie dziennikarskiej, nie obciążone historią przynależności do jakichkolwiek koterii politycznych, w połączeniu z uznanymi autorytetami eksperckimi. Zdaniem Wnioskodawcy, tylko w ten sposób możliwe będzie utrzymanie bezstronności, a przez to wykreowanie wiarygodności i nowej jakości przekazu – przekonuje nadawca.

5 segmentów merytorycznych i misyjnych

Nadawca powołuje się na raport „Global Risks 2024” Światowego Forum Ekonomicznego, który uznał dezinformację za największe globalne krótkoterminowe zagrożenie. Wziął też pod uwagę raporty: „Przeciwdziałanie Dezinformacji w Polsce – rekomendacje systemowe” (sporządzony w ramach Forum Przeciwdziałania Dezinformacji) i „Dezinformacja Oczami Polaków 2024” Fundacji Digital Poland. Na podstawie tych dokumentów wyszczególnił pięć segmentów merytorycznych i misyjnych, których mają dotyczyć treści emitowane w Polsce24.

– Skala dezinformacji w przestrzeni medialnej w obszarach polityki, ochrony zdrowia oraz kwestia wszelkich teorii spiskowych promowanych przez quasi-niezależne media o nietransparentnej strukturze finansowania – warto tu chociażby wskazać głośny, niedawny skandal związany z portalem „Voice of Europe”; selekcja źródeł informacji poparta rekomendacjami uznanych instytucji publicznych, oraz instytucji prywatnych o nieposzlakowanej opinii; nacisk na edukację w obrębie umiejętności Fact-Checkingu przez społeczeństwo, poprzez wyjaśnienie metod oraz edukację w obrębie szeroko dostępnych dla obywateli narzędzi informatycznych typu Open Source Intelligence; ocena popularności dezinformacji jako zjawiska, w odniesieniu do mierzonej tempem rozprzestrzeniania popularności informacji prawdziwych, poprzez uświadomienie widzom wpływu jaki umiejętnie spreparowana i przeprowadzona akcja dezinformacyjna może wywrzeć na społeczeństwo; budowanie świadomości społecznej na temat możliwości technologicznych, jakie oferują wciąż rozwijające się zjawiska Deepfake i AI – to pięć segmentów, które mają trafić do ramówki.

Wyróżnikiem stacji mają być krótkie serwisy informacyjne. – W obrębie powyższych segmentów merytorycznych, stanowiących misję programu, wnioskodawca planuje realizację poniższej charakterystyki programowej: Polska24 zaoferuje szeroką gamę audycji w tym krótkie serwisy informacyjne, porównawcze analizy tych samych informacji prezentowanych przez różne media, debaty na temat percepcji wydarzeń politycznych i ich oddziaływania na opinię publiczną, audycje edukacyjne na tematy technologiczne mające na celu oswojenie widzów z metodami i narzędziami weryfikacji informacji, oraz audycje dokumentalne – zapowiada nadawca.

17 kanałów telewizyjnych Grupy MWE Networks

Łącznie w skład Grupy MWE Networks wchodzi 17 kanałów telewizyjnych. Są to: Antena HD, TVC, Power TV, Nuta.TV, Nuta Gold, Ultra TV 4K, Adventure, Top Kids, Junior Music, Home TV, Filmax, Xtreme TV, Golf Zone, Pogoda24.TV, Junior Channel i niedawno uruchomione TVC Super oraz Szlagier TV. Największym zasięgiem może poszczycić się Antena HD. Stacja wchodzi w skład MUX-1 naziemnej telewizji cyfrowej. Nadawca jest też operatorem multipleksów lokalnych naziemnej telewizji cyfrowej. Są to: MUX-L1 (Jelenia Góra), MUX-L3 (Częstochowa, Tomaszów Mazowiecki) i MUX-L4 (Wrocław, Świdnica).

W 2023 roku nadawca bezskutecznie ubiegał się o kolejne miejsce na MUX-1. Zaproponował wówczas kanały: edukacyjno-dokumentalno-rozrywkowy Nasza Opoka TV, edukacyjno-rozrywkowo-filmowy Rodzina TVC, edukacyjno-rozrywkowo-filmowy Dzisiaj TV i dziecięcy Edu Junior TV. Konkurs wygrał wówczas zgłoszony przez Telewizję Polsat kanał W24, który nosi obecnie nazwę Wydarzenia 24.

MUX-8 jest nadawany w paśmie VHF, a nie jak pozostałe w UHF, co powoduje, że wielu odbiorców wymaga bardziej rozbudowanej instalacji antenowej. Ósmy multipleks jest ostatnim z ogólnopolskich nadawanym w standardzie DVB-T. Jego operator Emitel złożył wniosek o zmianę standardu MUX-8 na DVB-T2/HEVC. Jeśli to nastąpi to wszystkie kanały telewizyjne na tym multipleksie, będą mogły być nadawane w wysokiej rozdzielczości (HD), a nie w standardowej (SD), jak obecnie. Emitel spodziewa się stosownej decyzji ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod koniec czerwca.

Wielu nadawców obawia się o rentowność emisji na MUX-8. Na rozdrobnionym rynku telewizyjnym przychody reklamowe mogą nie wystarczyć, aby pokryć koszty koncesji i nadawania. 10-letnia koncesja kosztuje 17,85 mln zł (płatne w dziesięciu ratach), natomiast opłata za nadawanie dla Emitela to ponad 6 mln zł rocznie.