Szef KRRiT nałożył prawie 70 kar

Grzywny m.in. dla TVP i TV Republika

Maciej Świrski

Rośnie liczba kar nakładanych przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W 2023 roku spośród stacji telewizyjnych największe grzywny, bo wynoszące w sumie aż 320 tys. zł nałożono na Telewizję Polską. Dotyczyły okresu przed zmianami w TVP. Maciej Świrski nałożył też kary na TV Republika (w sumie 34 tys. zł) i na nadawcę kanału wPolsce.pl (10 tys. zł) – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl, opartej na sprawozdaniu KRRiT.

Po objęciu stanowiska szefa KRRiT, Maciej Świrski zapowiadał się, że będzie uważniej wsłuchiwał się w głosy widzów, którzy skarżą się na nadawców. W 2022 roku (do września przewodniczącym był Witold Kołodziejski) nałożono 25 kar. W następnym roku grzywien było już blisko 70. Przed rokiem najwięcej kar otrzymały stacje Polsatu. Opiewały łącznie na 210 tys. zł. W 2023 roku było to więcej, bo 283 tys. zł.

Grzywny dotyczyły wielu różnych kanałów prywatnej telewizji: Polsat News (ukryty przekaz handlowy – 50 tys. zł), TV4 (przekazy autopromocyjne oznaczone jako ogłoszenia, przekroczenie limitu reklam – 20 tys. zł), Polsat Cafe (przekazy autopromocyjne oznaczone jako ogłoszenia – 20 tys. zł), Telewizji Polsat (błędne zakwalifikowanie filmu, emisja o zbyt wczesnej porze – 70 tys. zł), Polsat Doku (naruszenie przepisów dotyczących emisji przekazów handlowych – 20 tys. zł), Polsat Games (przekroczenie limitu reklam – 25 tys. zł), Polsat Sport (przekroczenie limitu czasu reklam – 10 tys. zł), Polsat Games (przekroczenie limitu reklam – 25 tys. zł), Telewizji Polsat (naruszenie przepisów dotyczących emisji przekazów handlowych – 20 tys. zł), Polsat Sport News (przekroczenie limitu reklam – 23 tys. zł).

„Stara” TVP przoduje pod względem kar

Bardzo często karanym nadawcą była Telewizja Polska. Działo się tak jeszcze przed grudniowymi zmianami politycznymi. Grzywny nałożono w związku z programami: TVP2 (nadmierne eksponowanie lokowanego produktu – 70 tys. zł), TVP2 (nadmierne eksponowanie lokowanego produktu – 80 tys. zł), TVP Historia 2 (naruszenie przepisów dotyczących audycji dla osób niepełnosprawnych – 30 tys. zł), TVP Kultura 2 (przepisy dotyczące niepełnosprawnych – 30 tys. zł), TVP Kobieta (rozpowszechnianie audycji, które mogą mieć zły wpływ na nieletnich – 15 tys. zł), TVP1 (rozpowszechnianie audycji, które mogą mieć zły wpływ na nieletnich – 20 tys. zł), TVP1 (audycja z wulgaryzmami – 15 tys. zł), TVP Kultura 2 (przepisy dotyczące niepełnosprawnych – 30 tys. zł), TVP Kultura 2 (przepisy dotyczące niepełnosprawnych – 30 tys. zł). To łącznie 320 tys. zł.

W przypadku TVN Warner Bros. Discovery grzywny dotyczyły kanału: TVN (nadmiernie eksponowanie lokowanego produktu – 70 tys. zł, nadmierne eksponowanie lokowanego produktu – 70 tys. zł, przerwanie reklamą serwisu 80 tys. zł – od tej kary firma skutecznie odwołała się). To łącznie 220 tys. zł.

Często karano też Grupę Kino Polska. Postępowania dotyczyły: Kino Polska (przekazy zawierające sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich – 20 tys. zł), Kino Polska (wulgaryzmy – 15 tys. zł), Kino Polska (nieletni – 20 tys. zł), Kino Polska (nieletni – 20 tys. zł), Kino Polska (wulgarne treści – 20 tys. zł). To łącznie 95 tys. zł. Jedna z kar dotyczyła emisji filmu „Psy” o zbyt wczesnej porze. Później nadawca wyciszył wulgaryzmy nie tylko w „Psach”, ale także w „Kilerze”, „Poranku Kojota” i „Strasznym filmie”.

Karano także Canal+ Polska w związku z treściami na kanałach: Canal+ Sport 2 (promocja napojów alkoholowych – 20 tys. zł), TeleToon+ (przepisy dotyczące niepełnosprawnych – 40 tys. zł), Canal+ Sport 5 (promocja napojów alkoholowych – 60 tys. zł). To łącznie 120 tys. zł. Na Red Carpet Media Group nałożono kary w związku z emisjami na kanałach: RedTop TV (napoje alkoholowe – 10 tys. zł), Red Carpet TV (przekroczenie limitu reklam – 15 tys. zł), Red Carpet TV (za dużo reklam – 15 tys. zł). To łącznie 45 tys. zł.

Karano także kanały internetowe i stacje radiowe

Mniej kar nałożono na TV Republikę (promocja napojów alkoholowych – 13 tys. zł, przepisy dotyczące niepełnosprawnych – 8 tys. zł, napoje alkoholowe – 13 tys. zł). W listopadzie za promocję napojów alkoholowych ukarano także związaną z braćmi Karnowskimi Fratrię, nadawcę telewizji wPolsce.pl (10 tys. zł).

Najwyższa grzywna (476 tys. zł) została nałożona na Eurozet za materiał Mariusza Gierszewskiego o braku zaufania amerykańskich służb do polskich po wybuchu w gabinecie Komendanta Głównego Policji. W poniedziałek karę uchylił sąd. Spośród stacji radiowych ukarano też nadawcę TOK FM (propagowanie sprzecznych z moralnością poglądów, nawoływanie do nienawiści – 80 tys. zł). Nadawca odwołał się od tej decyzji do sądu.

Szef KRRiT ukarał też youtubera Poszwixxx TV kwotą 10 tys. zł. Dopatrzył się naruszenia ustaw o przeciwdziałaniu narkomanii, wychowaniu w trzeźwości i zamieszczania treści zagrażających nieletnim. 149 tys. zł kary nałożono na dostawcę usługi medialnej AlkoMaster 2 Wesele (Playlive.net) za niezgłoszenie się do rejestru prowadzonego przez szefa KRRiT. Analogiczną karę 50 tys. zł wymierzono w osobę M.B., która prowadzi kanał na YouTube.

Karane były też: Telewizja Puls. (treści zagrażające nieletnim – 20 tys. zł, 30 tys. zł), Grupa MWE Networks (Power TV – złe zakwalifikowanie filmu – 30 tys. zł, TVC – zbyt dużo reklam), Astro/News24 (alkohole – 5 tys. zł, 2 tys. zł), Biznes24 (niepełnosprawni – 10 tys. zł, zbyt dużo reklam – 2 tys. z, niepełnosprawni – 10 tys. zł, zbyt dużo reklam 2,5 tys. zł). Pojedyncze lub niższe grzywny dotyczyły m.in. Studiomed TV, Radia Poznań, Diecezji Opolskiej (Radio Doxa), Biznes24, Uniwersytetu Warszawskiego (Radio Kampus), TV Wschód, Telewizji Gniezno, Truso.TV, Radio Impuls, Politechnika Białostocka (Radio Akadera), Lokalna TV, Stella Telewizja Kablowa, Motowizja.

KRRiT wszczęło 421 postępowań wyjaśniających

W związku ze skargami, zawierającymi wskazanie konkretnych audycji lub innych przekazów, których emisja mogła naruszać przepisy ustawy o radiofonii i telewizji, wszczętych zostało 421 postępowań wyjaśniających. Najwięcej z nich, 38 proc., dotyczyło treści wyemitowanych w audycjach informacyjnych (najliczniej wpływały one w okresie około miesiąca przed wyborami parlamentarnymi przeprowadzonymi 15 października), 28 proc. postępowań dotyczyło audycji publicystycznych, zaś 14 proc. postępowań dotyczyło niewystarczającej ochrony małoletnich widzów.

Postępowania wyjaśniające odnoszące się do konkretnych przekazów naruszających przepisy, które regulują emisję przekazów handlowych stanowiły, podobnie jak w roku poprzednim, 8 proc. Zmalała liczba postępowań związanych ze skargami dotyczącymi używania wulgaryzmów w różnych audycjach (5 proc.). Pozostałe 7 proc. postępowań dotyczyło m.in. obrazy uczuć religijnych, treści kontrowersyjnych obyczajowo, nierzetelności w prezentowaniu faktów historycznych w filmach.

W 2023 r. zakończone zostały dwa postępowania prowadzone we współpracy z zagranicznymi regulatorami: w związku z emisją w programie Kino TV filmu pt. „Piękne życie” hiszpański regulator (CNMC) poinformował KRRiT o deklaracji ze strony nadawcy dotyczącej podniesienia kwalifikacji wiekowej filmu; w związku z emisją w programie Comedy Central filmu pt. „Zgrzyt” czeski regulator (RRTV) poinformował o skierowaniu do nadawcy wezwania do zaniechania działań sprzecznych z prawem. Wszczęte zostało również postępowanie we współpracy z czeskim regulatorem (RRTV) w związku z emisją w programie Cinemax 2 filmu pt. „Rimini”. Postępowanie to jeszcze jest prowadzone.