Blisko 1 mln zł na nagrody dla pracowników i współpracowników Polityki

Prezesem spółki Polityka i redaktorem naczelnym tygodnika "Polityka" jest Jerzy Baczyński

Spółka Polityka, wydawca m.in. tygodnika „Polityka”, w 2023 roku miała 41 mln zł przychodów i 546 tys. zł zysku netto. Choć zanotowała 2,2 mln straty na działalności operacyjnej, to na wypłatę nagród dla pracowników i współpracowników przeznaczyła 929 tys. zł.

Ze sprawozdania złożonego w Krajowym Rejestrze Sądowym wynika, że przychody Polityki w porównaniu z 2022 rokiem rosły wolniej (wzrost o 2,7 proc.) niż koszty działalności operacyjnej (wzrost o 7,1 proc.), które sięgnęły 44,1 mln zł. Same wynagrodzenia pochłonęły 16,3 mln zł (wzrost o 8,7 proc.). Dlatego Polityka zwiększyła stratę na działalności operacyjnej z 914 tys. zł w 2022 roku do 2,2 mln zł w 2023 roku.

„W roku 2023 utrwaliły się niekorzystne tendencje w otoczeniu gospodarczym Spółki m.in. utrzymująca się wysoka inflacja, podwyżka płacy minimalnej i stawki godzinowej. Te czynniki wpłynęły na podwyżkę praktycznie wszystkich cen usług świadczonych przez firmy zewnętrzne, w tym ceny papieru i druku” – napisano w sprawozdaniu zarządu Polityki.

Spółce udało się jednak zamknąć rok zyskiem netto 546 tys. zł (spadek o 2,5 proc.). Zdecydowało o tym 2,9 mln zł z tytułu przychodów finansowych (wzrost o 94,2 proc.). Większość tej kwoty (2 mln zł) pochodziła z dywidendy od spółki Polityka Info, która jest mniejszościowym udziałowcem w Inforadio, nadawcy radia Tok FM.

Wspólnicy Polityki zdecydowali cały zeszłoroczny zysk netto plus 1,5 mln zł z kapitału rezerwowego podzielić między siebie, pracowników i współpracowników spółki. Na wypłatę dywidendy przeznaczono 904 tys. zł, a na nagrody dla pracowników i współpracowników 929 tys. zł. W 2023 roku spółka zatrudniała przeciętnie 88 osób (w tym 51 dziennikarzy), o pięć mniej, niż rok wcześniej.

Polityka w sprawozdaniu przyznaje, że perspektywa roku 2024 „niestety nie jest optymistyczna”. „Utrzymująca się inflacja, najwyższy w ostatnich latach wzrost najniższej płacy i stawki godzinowej o blisko 20% oznaczać będzie dalszy wzrost kosztów działalności, w tym kosztów płacowych i usług obcych. Szacowany wzrost kosztów to ok. 1,0 mln zł. Tak znaczny wzrost kosztów będzie trudny do zrekompensowania dodatkowymi przychodami” – informuje zarząd.

Wydawca zauważa też, że coraz bardziej niewydolny staje się rynek dystrybucji prasy, co „ma istotny wpływ na wielkość sprzedaży wydań prasowych, która jest podstawowym źródłem przychodów”.

„Zapaść rynku pogłębia decyzja, drugiego co do wielkości dystrybutora prasy tradycyjnej – RUCH S.A., o zaprzestaniu kolportażu w roku 2024. Oznacza to zapewne zmniejszenie przychodów o ok. 0,5 mln zł. Niewiadome są skutki trwającej już ponad dwa lata wojny w Ukrainie, która może spowodować kolejny wzrost inflacji, osłabienie złotego, zerwanie łańcucha dostaw (np. papieru) i związane z tym, trudne do oszacowania, skutki finansowe” – szacuje Polityka.

Spółka Polityka wydaje tygodnik „Polityka”, miesięczniki „Wiedza i Życie” oraz „Świat Nauki”, a także cykliczne wydania specjalne jak „Pomocnik Historyczny” czy „Niezbędnik Inteligenta”. W 2023 roku przestała wydawać dwutygodnik „Forum”.

W 2023 roku „Polityka” była najlepiej sprzedającym się tygodnikiem opinii. Średnia sprzedaż tygodnika wynosiła 81 834 egz. i była o 7,9 proc. niższa od średniej z 2022 roku (dane PBC).