„To jest poziom minimalny, który państwo będzie musiało zrealizować, aby misja publiczna była właściwie realizowana” – mówił Andrzej Wyrobiec podczas spotkania prasowego zorganizowanego w siedzibie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Andrzej Wyrobiec zaznaczył, że zgodnie z przepisami prawa ustawodawca jest zobowiązany do pokrywania wszelkich kosztów związanych z realizacją misji publicznej przez nadawców publicznych.
„W tym roku do końca kwietnia wszystkie rozgłośnie publiczne złożyły deklaracje dotyczące realizacji misji publicznej do KRRiT. Wynika z nich, że koszt realizacji misji publicznej w Polsce będzie wynosił ok. 3,5 mld zł rocznie” – mówił wiceszef resortu kultury.
Zaznaczył, że w obecnym systemie prawnym mieliśmy do czynienia z dotacją bezpośrednią budżetową dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT), dystrybuującą środki na podstawie ustawy okołobudżetowej w wysokości 3,30 mld zł.
„Taki był zapis ustawy okołobudżetowej, który zawetował pan prezydent Duda w tym roku. Do tej kwoty dochodziła kwota pochodząca z abonamentu, w zeszłym roku planowana na poziomie nieco ponad 600 mln zł” – mówił Andrzej Wyrobiec.
Wiceszef resortu kultury podkreślił, że do tych dwóch kwot należy doliczyć 1,5 mld zł przychodów z reklam nadawanych przez nadawców publicznych.
„To jest skala potrzeb, jakie stoją przed mediami publicznymi, aby mogły we właściwym zakresie realizować misję publiczną. W obowiązku realizacji misji publicznej są określone przez ustawodawcę poziomy wydatków, np. na wykonywanie produkcji filmowych, nadawanie określonego czasu antenowego poświęconego kulturze, emisję programów sportowych. 3,5 mld zł to poziom minimalny, który państwo polskie będzie musiało zrealizować, zmaterializować, aby misja publiczna była w Polsce właściwie realizowana” – mówił.