Goralewski, Morawski i Twaróg na czele „Pulsu Biznesu”

"Jesteśmy w stanie budować"

Marcin Goralewski (w środku) obowiązki naczelnego pełnił już od początku kwietnia

Redaktorem naczelnym „Pulsu Biznesu” i serwisu Pb.pl został Marcin Goralewski, od ponad 20 lat związany z Bonnier Business Polska. Obowiązki pełnił już od początku kwietnia. Teraz definitywnie zastąpił Grzegorza Nawackiego (naczelnego od marca 2019), który odszedł z wydawnictwa. Są też nowi zastępcy – Ignacy Morawski i Eugeniusz Twaróg. Ignacy Morawski: – Zależy nam, by zwiększyć zakres wykorzystania danych i baz danych. Jestem przekonany, że jesteśmy w stanie dobrze budować „Puls Biznesu” jako gazetę i portal biznesowy.

„Słyniemy z newsów, ale rozbudujemy je o inne treści. Newsy zawsze będą naszym wyróżnikiem, ale mamy większe ambicje” – zapowiada w komunikacie nowy naczelny.

Marcin Goralewski pierwsze dziennikarskie kroki stawiał w redakcji dziennika „Nowa Europa”. Jak napisał sam o sobie: „Nie miałem okazji porozmawiać z Andrzejem Krzysztofem Wróblewskim, ale i tak cieszę się, że przechadzaliśmy się tym samym korytarzem. Dałem się też wychować kilku innym pracującym tam osobom”. Później był związany z „Dziennikiem Prawo i Gospodarka” oraz portalem Expander. W ostatnim czasie jako zastępca redaktora naczelnego odpowiadał za redakcyjny back office i wydawanie gazety. Prywatnie jest zapalonym wędkarzem. Na YouTube prowadzi własny kanał o wędkarstwie.

– To będzie kontynuacja i w pewnym sensie zmiana – mówi Ignacy Morawski, nowy zastępca redaktora naczelnego „PB”. – Zależy nam, by zwiększyć zakres wykorzystania danych i baz danych. Jestem przekonany, że jesteśmy w stanie dobrze budować „Puls Biznesu” jako gazetę i portal biznesowy. Wszystko zmierza w dobrym kierunku – stwierdza w rozmowie z „Presserwisem”.

„Wyniki »Pulsu Biznesu«, który jako jeden z niewielu tytułów na rynku zwiększa sprzedaż zarówno wydań drukowanych, jak też cyfrowych pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość. Nowy redaktor naczelny będzie gwarantem jakościowego, rzetelnego, niezależnego i apolitycznego dziennikarstwa” – napisała Patricia Deyna, prezeska Bonnier Business Polska.

Zmiany zaszły również na stanowiskach zastępców redaktora naczelnego. Do Łukasza Koryckiego, który tę funkcję pełni od 2015 roku, dołączyli Ignacy Morawski i Eugeniusz Twaróg.

Ignacy Morawski ukończył ekonomię na Uniwersytecie Bocconi w Mediolanie i nauki polityczne na Uniwersytecie Warszawskim. Jest głównym ekonomistą „Pulsu Biznesu” i dyrektorem centrum analiz SpotData należącego do Bonnier Business Polska, które współtworzył. Przez wiele lat pracował jako ekonomista w sektorze bankowym. Jest znany jako jeden z ekspertów porannego programu ekonomicznego radia Tok FM „EKG – Ekonomia, kapitał, gospodarka”. W latach 2012-2016 zdobył wiele wyróżnień w licznych rankingach, zajmując m.in. dwukrotnie miejsce na podium konkursu na najlepszego analityka makroekonomicznego organizowanego przez „Rzeczpospolitą” i Narodowy Bank Polski. W 2017 roku znalazł się na liście New Europe 100, wyróżniającej najbardziej innowacyjne osoby Europy Środkowej, publikowanej przez „Financial Times”. W 2019 roku wyróżniony przez ThinkTank jako jeden z 10 ekonomistów najbardziej słuchanych przez polski biznes. W tym samym roku projekt SpotData, który założył, został nominowany do nagrody Grand Press Digital.

Eugeniusz Twaróg pracuje w „Pulsie Biznesu” od 2007 roku. Zajmuje się rynkiem finansowym, szczególnie sektorem bankowym oraz polityką regulacyjną. Pisze również o branży windykacyjnej i leasingowej. Zastrzega jednak, że bliżej mu do banków, które zna jako klient.

Zmiany w „PB” komentuje Wojciech Szeląg, dziennikarz ekonomiczny TVP: – Przez wiele lat „Puls Biznesu” był jednym z główych pism, po które sięgało się, gdy było się dziennikarzem gospodarczym. Natomiast przyznaję, że od wielu lat tego nie robię – stwierdza. Szeląg dodaje, że próba reanimowania tytułów biznesowych w 40-milionowej Polsce jest godna zaciśnięcia kciuków. – Przecież ludzie naprawdę dużo rozmawiają o biznesie. Niestety podobna tendecja dotyczy programów telewizyjnych poświęconych biznesowi. Jeżeli prawdopodobne jest, że ludzie się tym interesują, to my, dziennikarze, nie umiemy znaleźć dobrego sposobu na dotarcie z informacjami do nich – stwierdza Wojciech Szeląg.

Grzegorz Nawacki kierował „Pulsem Biznesu” od marca 2019 roku. Wcześniej przez osiem lat był wicenaczelnym dziennika i szefem serwisu internetowego. Z wydawnictwem związany jest od prawie 20 lat. Zajmował się tematyką rynku kapitałowego, funduszy inwestycyjnych, emerytalnych, oraz private equity. W 2009 roku został uznany „Dziennikarzem Roku” przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami.

Według badań PBC w poprzednim kwartale „Puls Biznesu” sprzedawał średnio 13 131 egzemplarzy na wydanie, z czego wydanie drukowane sprzedawało się w nieco ponad 2,5 tys. egzemplarzy. Czytelnictwo przeciętnego wydania wynosi 71,7 tys. Według Mediapanelu stronę Pb.pl odwiedza ponad 1,2 mln. realnych użytkowników miesięcznie.

Bonnier Business Polska, który oprócz „Pulsu Biznesu” wydaje m.in. Bankier.pl, w 2022 roku osiągnął wzrost przychodów o 16,2 proc., do 72,51 mln zł i zysku netto z 4,25 do 6,37 mln zł. Przychody z subskrypcji (przede wszystkim sprzedaży „Pulsu Biznesu”) zwiększyły się z 12,85 do 13,06 mln zł, a z usług sponsoringowych i eventowych – z 7,87 do 10,48 mln zł.