Telewizja Polska z rekordowymi wpływami, misja na plus

Pomogła wyższa rekompensata

W 2023 roku do Telewizji Polskiej trafiło rekordowe 2,67 mld zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej, a przychody reklamowe wzrosły o prawie 6 proc. do 893 mln zł. Nadawca z realizacji misji publicznej wypracował 199 mln zł nadwyżki finansowej.

Rok do roku przychody Telewizji Polskiej z abonamentu radiowo-telewizyjnego i rekompensaty abonamentowej poszły w górę o prawie 600 mln zł – z 2,08 do 2,67 mld zł. Wynika to głównie z podwyższenia kwoty rekompensaty – z ok. 2 do 2,7 mld zł, z czego część przeznaczoną dla TVP zwiększono o 580,2 mln zł do 2,35 mld zł. Spółka otrzymała je w lutym ub.r. w formie skarbowych papierów wartościowych.

Natomiast wpływy Telewizji Polskiej z bieżących opłat abonamentowych wyniosły w ub.r. 314,1 mln zł, wobec 295,8 mln zł rok wcześniej.

Zanim na przełomie 2017 i 2018 roku TVP i publiczne rozgłośnie dostały pierwszą rekompensatę, roczne przychody nadawcy z Woronicza z samego abonamentu wynosiły ok. 400 mln zł.

Ponad 60 proc. wpływów TVP z abonamentu i rekompensaty

W ostatnich czterech latach, gdy rekompensatę abonamentową dla wszystkich nadawców publicznych podwyższono najpierw do ok. 2 mld zł, a w ub.r. o 2,7 mld zł, wpływy z abonamentu i rekompensaty stanowiły minimum 60 proc. całkowitych przychodów Telewizji Polskiej. W ub.r. było to 63 proc.

Za to w latach 2014-2016 ten udział wynosił od 25 do 28 proc.

W ub.r. cała rekompensata trafiła do Telewizji Polskiej w kwietniu. Spółka stanowiące ją skarbowe papiery wartościowe odsprzedała Skarbowi Państwa do końcówki października za 2,41 mld zł.

Osiągnęła też tzw. odsetki kuponowe w wysokości 22,1 mln zł. W efekcie jej łączne przychody abonamentowe, doliczając zysk ze sprzedaży papierów wartościowych, sięgnął 2,74 mld zł.

Prawie 900 mln zł z reklam

Z kolei przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu wyniosły w ub.r. 893 mln zł, co wobec 845 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 5,7 proc.

Ostatni raz wpływy nadawcy w tym obszarze poziom 900 mln zł przekroczyły w 2019 roku (912 mln zł), natomiast w obarczonym wybuchem epidemii 2020 roku zmalały do 770 mln zł.

Wpływy TVP ze sprzedaży praw do filmów, programów i seriali sięgnęły w ub.r. 55,47 mln zł (w 2022 roku było to 48,71 mln zł) . Zaś suma dotacji budżetowych innych niż rekompensata – przyznawanych głównie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych na stacje dla Polaków za granicę – sięgnęła w ub.r. 233,19 mln zł, wobec 258,49 mln zł rok wcześniej.

Nadawca osiągnął łącznie rekordowe przychody w swojej historii – 4,51 mld zł. W 2021 roku wyniosły 3,83 mld zł, co oznacza wzrost w ub.r. o 17,6 proc.

3,57 mld zł zeszłorocznych wpływów TVP zaklasyfikowała jako przeznaczone na realizację misji publicznej. Rok wcześniej było to 3,27 mld zł.

Misja publiczna kosztowała Telewizję Polską w ub.r. 3,81 mld zł (koszty netto to 2,88 mld zł). Nadawca w planie finansowym zapisał, że sięgną one 3,95 mld zł.

W pozostałym obszarze przy 1,75 mld zł wpływów i 700,76 mld zł kosztów spółka wypracowała 929,47 mld zł dochodu netto. W 2021 roku ów dochód wyniósł 839,52 mln zł.

Ile zarobiła netto TVP?

W ub.r. TVP osiągnęła 19,88 mln zł nadwyżki z realizacji misji publicznej, wobec 117,52 mln zł straty rok wcześniej. W sprawozdaniu abonamentowym nadawca nie podał, ule wyniosła jego rentowność operacyjna i netto w ub.r. Wyniki te znajdą się w raporcie finansowym, który zostanie upubliczniony w połowie roku.

W2020 i 2021 roku nadwyżka TVP z realizacji misji publicznej była identyczna, co do grosza, jak zysk netto całej spółki. Natomiast w ub.r. przy 117,52 mln zł straty z misji publicznej nadawca zanotował 50,7 mln zł straty netto, pierwszy raz miał ujemną rentowność netto od 2016 roku.

Co po stronie wydatków najmocniej wpłynęło na wyniki Telewizji Polskiej w ub.r.? Pod koniec 2022 roku ówczesny prezes nadawcy Mateusz Matyszkowicz postanowił wstrzymać budowę nowej siedziby Telewizyjnej Agencji Informacyjnej (sam budynek miał kosztować 606 mln zł) i wiele razy tańszego muzeum telewizyjnego. Kulisy tej decyzji poznaliśmy jesienią ub.r. w raporcie Najwyższej Izby Kontroli: poprzedni szef TVP Jacek Kurski zdecydował się na budowie nowej siedziby TAI, chociaż wewnętrzne biuro kontrolingu i restrukturyzacji ostrzegało, że spółce może zabraknąć na to pieniędzy.

Korzystne dla nadawcy w ub.r. okazało się też przesunięcie wyborów samorządowych na kwiecień br. Wiosną ub.r. TVP kolejny raz skorygowała swój całoroczny plan programowo-finansowy, zaznaczając, że spodziewa się osiągnąć rentowność w okolicach zera.