Lokalni wydawcy najbardziej obawiają się przejęcia Polska Press przez Wirtualną Polskę.
Polska Press wymaga uzdrowienia
– Już teraz widzimy ekspansję WP w sektor lokalny – mówi Arkadiusz Gruchot, wydawca serwisów z grupy Nowiny.pl dla mieszkańców zachodniej części województwa śląskiego. – Wirtualna Polska szuka dziennikarzy w terenie, a to znaczy, że chce rozbudować lokalne serwisy. To poważny gracz, którego musimy się obawiać – dodaje Gruchot.
Wydawcy lokalni mniej obaw wyrażają w stosunku do codziennych gazet Polska Press. – Gdyby ten wydawca zdecydował się na stworzenie z dzisiejszych dzienników regionalnych tygodników miejskich, to mielibyśmy w tym sektorze poważną konkurencję – mówi Andrzej Andrysiak, szef Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych.
W ocenie Jarosława Śliżewskiego, współtwórcy Stowarzyszenia Praktyków Transformacji Cyfrowych, lokalni wydawcy mają jeszcze czas na przemyślenie swoich strategii. – Na razie Polska Press wymaga uzdrowienia, a to potrwa. I nie ma tu znaczenia, czy grupa zostanie wystawiona na sprzedaż, czy pozostanie w Orlenie. Potrzebuje co najmniej dziewięciu miesięcy na naprawę, choć bardziej realne jest, że nastąpi ona w okresie 18 miesięcy – mówi ekspert.
Grupa Polska Press ze stratami
Zakupem aktywów Polska Press zainteresowana jest nie tylko Wirtualna Polska, ale także Grupa ZPR. Według nieoficjalnych informacjo w Ministerstwie Aktywów Państwowych rozważana jest także opcja sprywatyzowania spółki wydawniczej poprzez giełdę.
Polska Press została kupiona przez Orlen w 2021 roku za 210 mln zł. Średnia sprzedaż egzemplarzowa jej największego tytułu – „Gazety Pomorskiej” wynosiła w 2023 roku 12,35 tys. (dane PBC). Z kolei serwisy internetowe grupy według danych Mediapanelu PBI/Gemius w lutym br. zanotowały 16,6 mln realnych użytkowników.
Ostatnie lata Grupa Polska Press zamknęła stratami – 30,8 mln zł w 2021 i 23 mln zł w 2022 roku.