Prawie 150 lokalnych wydawców i dziennikarzy spotkało się na IV Forum Mediów Lokalnych „Lokalsi 4.0”. W tym roku wydarzenie zostało poświęcone głównie sztucznej inteligencji. Uczestnicy rozmawiali też o dalszych działaniach powołanego w ubiegłym roku Klastra Mediów Lokalnych – platformy wymiany doświadczeń, wspólnych projektów i szkoleń.
Forum, odbywające się w Campusie Google for Startups w Warszawie, zgromadziło prawie 150 uczestników – wydawców i dziennikarzy. To inicjatywa, której celem jest wsparcie mediów lokalnych, pomoc w zdobywaniu wiedzy na temat nowych technologii i wykorzystaniu ich w rozwoju lokalnych i subregionalnych portali internetowych. – W czasie bezpośrednich rozmów możemy lepiej poznać oczekiwania wydawców i dziennikarzy i w odpowiedni sposób przygotować działania stowarzyszenia i jego agend – mówi o idei forum Piotr Piotrowicz, prezes Stowarzyszenia Mediów Lokalnych, które jest organizatorem przedsięwzięcia.
W tym roku dyskutowano przede wszystkim o dynamicznym rozwoju AI i możliwościach jej wykorzystania w codziennej pracy mediów lokalnych. Przykłady zastosowania sztucznej inteligencji w różnych obszarach działania pokazali zarówno przedstawiciele portali, jak i polskich start-upów. Poruszono także kwestię prawnych aspektów korzystania z AI. W panelu dyskusyjnym poglądy zderzyli entuzjaści i sceptycy wykorzystania sztucznej inteligencji w mediach.
– Jestem dumny, że mogę być świadkiem, jak przedstawiciele lokalnych mediów w Polsce nie tylko rozpoczynają dyskusję na temat sztucznej inteligencji, ale także dzielą się wskazówkami, rozwiązaniami i wyzwaniami – podkreślił Marek Miller, strategic news partner manager, CEE, Google Poland, na swoim profilu w serwisie LinkendIn. Niebawem na stronie SML będzie można znaleźć relacje wideo z paneli i prezentacji.
Forum to nie tylko prezentacje i panele dyskusyjne, ale także przestrzeń wymiany doświadczeń i nawiązywania kontaktów. Temu służy również Klaster Nowych Mediów, powołany do życia w ubiegłym roku, a skupiający przedstawicieli mediów lokalnych bez względu na przynależność do którejkolwiek z dziennikarskich organizacji.
– Na co dzień pracujemy w swoich miejscowościach, gminach i powiatach. Oczywiście rozmawiamy telefonicznie czy online o pomysłach, jakie moglibyśmy realizować wspólnie, ale takie spotkania mają szczególną wartość – mówi Bogdan Rojkowicz, wydawca lokalnych tygodników i serwisów internetowych Korso na Podkarpaciu, jeden z pomysłodawców klastra. – Już teraz po kilku miesiącach widzimy, że klaster spełnia swoje zadania. Przede wszystkim faktycznie stał się platformą, która integruje środowisko lokalnych wydawców i dziennikarzy. I mam nadzieję, że niebawem będziemy mogli przedstawić wspólne projekty.
Forum „Lokalsi 4.0” odbyło się dzięki wsparciu Google Polska, strategicznego partnera Stowarzyszenia Mediów Lokalnych.