W środę odbyła się druga część nadzwyczajnego walnego zgromadzenia Stowarzyszenia Dziennikarzy i Wydawców Repropol. Jednym z procedowanych wniosków było odwołanie obecnego prezesa stowarzyszenia Grzegorza Cydejki.
Wniosek złożyła połowa zarządu: wiceprezes Paweł Czajkowski (Agora), członek Maciej Kowalski („Nowy Wyszkowiak”) i sekretarz Jacek Wojtaś (reprezentujący Izbę Wydawców Prasy). W zarządzie poza nimi i Cydejką jest jeszcze wiceprezeska Ksenia Kakareko (Katedra Prawa Mediów Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW) i skarbnik Rafał Mandes. Wnioskodawcy zarzucali prezesowi, że nie dopuszcza ich do wszystkich informacji. Cydejko odpowiadał, że chodzi o pieniądze, a konkretnie: o podział wpływów z tytułu praw pokrewnych.
Walne zgromadzenie przegłosowało wniosek. Nową prezeską stowarzyszenia została Renata Krzewska, obecna prezeska Polskich Badań Czytelnictwa. – Będę łączyć oba stanowiska. Co do planów, to oczywiście będziemy szykować się do wdrożenia dyrektywy dotyczącej prawa autorskiego i praw pokrewnych. To jest dla nas priorytet – podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Krzewska.
Podczas zgromadzenia uzupełniono też skład zarządu (niedawno odszedł z niego Damian Flisak). Na wniosek wiceprezeski Kseni Kakareko odwołano członka zarządu Pawła Czajkowskiego. Później jednak zgromadzenie ponownie wybrało go do zarządu, a obok niego nowym członkiem organu został Jakub Kudła.
Nowe tory
– Repropol wymaga zmiany sposobu zarządzania i przestawienia go na zupełnie nowe tory wobec wyzwań, które przed nim stoją – komentuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. – Świat się zmienia, stowarzyszenie powołano wiele lat temu: budowano strukturę i zadania organizacji do automatycznego dzielenia pieniędzy z reprografii pomiędzy wydawców. W tej chwili nabierają tempa sprawa reprografii, czystych nośników, zmiany polityki wobec licencjonowania praw autorskich – wymienia.
– Otwierają się zupełnie nowe potrzeby i możliwości, pojawia się kwestia praw pokrewnych. Rola Repropolu bardzo wzrasta i musi on być zarządzany w sposób dynamiczny – podkreśla prezes IWP. – Powinien nim kierować ktoś o dużym doświadczeniu w zarządzaniu mediami, także jeśli chodzi o negocjacje. Osoba znająca od podszewki rynek, również od strony zarządzania wydawnictwami, ale i dziennikarskiej, mediów i reklamy, zadań prasy, potrafiąca działać dynamicznie. Wszystkie te kompetencje posiada pani Krzewska, co udowodniła prowadząc Polskie Badania Czytelnictwa. Zmieniła funkcjonowanie tej spółki, dostosowując je do nowych czasów. Skutecznie zajmuje się promocją prasy z podkreśleniem wspólnoty prasy drukowanej i cyfrowej. W ocenie wydawców robi to znakomicie – dodaje.
Frąckowiak mówi, że ta „nieformalna unia personalna PBC i Repropolu pozwoli wykorzystać walory i zadania obu organizacji w interesie całego rynku prasowego”. – Taki był cel tej zmiany – zaznacza.
Renata Krzewska prezeską Repropolu i PBC
Renata Krzewska od dwóch lat jest prezeską Polskich Badań Czytelnictwa, zastąpiła na stanowisku Waldemara Izdebskiego. Od czerwca 2019 roku była prezeską spółki ZPR Media SA, z firmą związana była od 1994 roku. Pełniła m.in. funkcje dyrektorskie w Muratorze (od 2014 roku działającym jako ZPR Media SA), w latach 2012-2017 była prezeską Muratora i Time SA, później zasiadała w radach nadzorczych ZPR Media SA, Time i IDMnet. Z ZPR rozstała się w 2020 roku.
Również w 2019 roku Krzewska została prezeską Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Od początku 2020 roku obowiązki ZKDP w obszarze informacji o nakładach i rozpowszechnianiu prasy przejęły PBC. ZKDP podjął pod koniec 2020 roku uchwałę o samorozwiązaniu.
SDiW Repropol jest organizacją zbiorowego zarządzania pracującą na rzecz wydawców prasy oraz dziennikarzy. Dzieli opłatę reprograficzną pośród wydawców oraz zarządza prawami do publikacji i artykułów prasowych. Reprezentuje branżę w procesie legislacyjnym i wobec użytkowników praw.