O Collegium Humanum zrobiło się głośno, gdy na jaw wyszło, że niepubliczna szkoła handlowała dyplomami, w tym dyplomami MBA, które uprawniają do zasiadania w radach nadzorczych spółek skarbu państwa. Z oferty „taniej i szybkiej” uczelni korzystali m.in. politycy zarówno Prawa i Sprawiedliwości, jak i Koalicji Obywatelskiej.
Polska Press nie ogłasza zwycięzcy jednej z kategorii
W środowisku uczelnianym studia w Collegium Humanum były uznawane za zajęcia niskiej jakości. Jej klientom to nie przeszkadzało, mogli nie pojawić się na ani jednych zajęciach czy egzaminie.
Głośno było również o plebiscytach Polska Press. „Presserwis” informował w ubiegłym roku o wpadce organizatorów plebiscytu „Osobowość Roku” na Pomorzu. Organizatorzy dopuścili, a nawet nagrodzili zmyśloną kandydatkę ze zdjęciem wygenerowanym przez sztuczną inteligencję.
Autorką prowokacji była trójmiejska działaczka związana z Siecią Obywatelską Watchdog Polska. Wcześniej plebiscyt, który podobnie jak inne plebiscyty organizowane przez tytuły Polska Press służył zarabianiu pieniędzy, oprotestowali nominowani z całej Polski.
Z Plebiscytu Edukacyjnego 2023, którego gala odbyła się 2 marca br. na Zamku Królewskim w Warszawie, nie zrezygnował nikt. Natomiast organizatorzy zrezygnowali z ogłoszenia zwycięzcy w jednej z kategorii.
„Wspomnienie mimochodem na samym końcu”
Podczas gali nagrodzono nauczycieli przedszkoli, klas 0-3, 4-8, szkół ponadpodstawowych oraz nauczycieli akademickich, a także przedszkola, szkoły oraz uczelnie i szkoły językowe. A jednak w informacji o nagrodzonych nie ma kategorii Uczelnie.
– Wspomniano o niej mimochodem na samym końcu – mówi jeden z uczestników imprezy. – Jakby nie było czym się chwalić.
W kategorii Uczelnie najwięcej głosów zdobyło Collegium Humanum (3222 głosy) oraz Akademia Medyczna Humanum (1996). Na trzecim miejscu był Uniwersytet Młodzieżowy z Krakowa (110).
Głosowanie we wszystkich plebiscytach jest płatne. Prawo głosu można kupować poprzez SMS premium (3,69 zł) lub wykupując pakiet cyfrowy Polska Press z e-wydaniem gazet na minimum 5 dni (5 głosów wartych 18,45 zł), 10 dni (10 głosów – 36,90 zł) czy 50 dni (50 głosów – 184,50 zł). Skromnie licząc, głosy dla Collegium Humanum kosztowały ok. 12 tys. zł. Nagrodą w plebiscycie był voucher na promocję uczelni wartości 10 tys. zł.