Muzyczne Radio „umiarkowanie zadowolone” z emisji DAB+ w 12 miejscach

Choć Muzyczne Radio jest rozgłośnią o charakterze lokalnym z Jeleniej Góry, to dzięki emisji w DAB+ nadaje w 12 dodatkowych lokalizacjach. Prezes stacji Ryszard Pragłowski twierdzi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że dostrzega pozytywny odzew słuchaczy z różnych części kraju. Problem tkwi jednak w badaniach słuchalności.

W analogu Muzyczne Radio ma nadajniki w Jeleniej Górze, Świeradowie-Zdroju, Bogatyni i Wałbrzychu. Podczas nadawanej w piątki od godz. 20 audycji DMC (Dance Mix Chart) prowadzący Maciej Wowk czyta pozwolenia także od słuchaczy z odległych zakątków kraju. Część z nich to odbiorcy internetowi, część słucha stacji z Dolnego Śląska w DAB+. Prezenter co tydzień wymienia kanały, na których można znaleźć multipleksy z Muzycznym Radiem.

Niedawno zasugerował, że zasięg stacji może zostać poszerzony. Obecnie rozgłośnia nadaje na multipleksach eksperymentalnych w Warszawie (kanał 11B), Katowicach (10B), Łodzi (10C), Wrocławiu (12B), Krakowie (9A), Gdańsku (5C), Szczecinie (12B), Prehybie (10B), Bielsku-Białej (5B), Andrychowie (8D), Opolu (10C) i Gliwicach (5B).

Brak danych o słuchalności

Czy Muzyczne Radio poszerzy zasięg DAB+? – To jakieś nieporozumienie. Te testowe nadajniki DAB+, które teraz wykorzystujemy powinny nam wystarczyć do podejmowania przyszłych decyzji czy warto inwestować w DAB+. Te decyzje zależą głównie od KRRiT, która musi się określić co do wyłączenia FM. Jeśli się wycofa z tego to zakres DAB+ postulujemy aby traktować jako dalszy rozwój radia w Polsce w równoległym zakresie (bo FM się już prawie skończył dla rozwoju). Z dotychczasowej emisji jesteśmy w sposób umiarkowany zadowoleni. Odzew od stosunkowo małej ilości słuchaczy posiadających odbiorniki DAB+ jest pozytywny i zachęcający. Niestety nadajniki „testowe” a nie koncesyjne nie są uwzględniane w badaniach słuchalności i trudno pozytywny odzew udokumentować badaniami. Jest to absurd, który w założeniu zniechęca ewentualnych nadawców w DAB+ do wejścia w to pasmo emisji – mówi Wirtulnemedia.pl prezes stacji Ryszard Pragłowski.

Szef Muzycznego Radia zauważa, że technologia DAB+ nie jest doskonała. – W przeciwieństwie do wstępnych zapowiedzi KRRiT, koszty emisji są większe, bo na pokrycie tego samego obszaru potrzeba minimum 2 razy więcej nadajników, a w górach jeszcze więcej. Myślę, że nasz DJ wspomniał o DAB+ w kontekście ewentualnych naszych aplikacji po ewentualnych decyzjach o wyłączeniu FM lub w chwili, kiedy będzie to już ostateczna wersja rozwoju naszej stacji. Jakieś nowe miejsca nadawania w DAB+ są mało prawdopodobne, ale możliwe, jeśli będą o to wnioskować operatorzy DAB+. Raczej się na to nie zanosi, bo jak twierdzą, jest to działalność dalece nieopłacalna i może być wygaszana – dodaje Pragłowski.

Pod koniec lutego Jan Jagielski, prezes Agencji Radiowo-Telewizyjnej Fama poinformował Wirtualnemedia.pl, że w ciągu półtora miesiąca powinien rozpocząć działalność multipleks eksperymentalny DAB+ w Kielcach. Wydana przez Urząd Komunikacji Elektronicznej zgoda na nadawanie wygasa 1 lipca, ale firma może ją przedłużyć. Trwają uzgodnienia techniczne. W skład MUX-u mają wejść Radio Fama z Kielc, Radio Famka z Krakowa i stacje innych podmiotów. Ich nazwy Jagielski nie zdradził.

Mała słuchalność stacji w DAB+

W 2022 roku tylko 44 tys. Polaków słuchało stacji radiowych przez DAB+. Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w 2023 roku dzienna liczba słuchaczy cyfrowego radia wyniosła już 77 tys. To wciąż wynik obarczony ryzykiem błędu statystycznego, wielokrotnie mniejszy niż w przypadku odbioru FM.

Z badania Radio Track Kantar Polska wynika, że w 2023 roku dzienna liczba słuchaczy za pośrednictwem anteny FM wyniosła 17 386 000. W przypadku internetu było to 2 260 000, dekodera telewizyjnego 483 tys., a odbiornika DAB+ 72 tys. Wielkość próby to 83 977. Dla porównania, w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy przez FM wyniosła 18 380 000. W internecie było to 2 106 000, w przypadku dekoderów 503 000, a DAB+ 44 tys.

Rynek urządzeń pozwalających na odbiór stacji radiowych w FM, DAB+ czy przez internet wyniósł w 2023 roku 1,1 mln sztuk – wynika z danych GfK udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl. To wzrost o 14 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Średnia cena odbiorników radiowych w zeszłym roku wyniosła 312 zł. Udział tunerów DAB+ i internetowych był identyczny (6,7 proc.) Udział odbiorników, które mogą odbierać zarówno DAB+, jak i radio internetowe wyniósł 2,3 proc.

Jak wynika z danych GfK, w 2023 roku w sztukach sprzedano o 0,4 proc. mniej tunerów DAB+, o 16 proc. więcej internetowych i o 34 proc. więcej służących zarówno, jako radio internetowe, jak i DAB+. W zeszłym roku, mimo nieznacznie mniejszej sprzedaży DAB+, odbiorniki tego typu były średnio droższe niż w 2022 roku, dlatego wartość tego segmentu wzrosła ( o 13 proc.). Większą wartość z podobnych powodów miał też rynek tunerów internetowych (+ 16 proc.) i odbiorników obsługujących zarówno radio internetowe, jak i DAB+ (+ 34 proc.).

W 2023 roku średnia cena odbiornika DAB+ wyniosła 846 zł, a internetowego 1469 zł. Najniższa cena w przypadku DAB+ to 87 zł, a internetowego 107 zł. Średnia cena tunera DAB+ w 2022 roku wynosiła 882 zł, a odbiornika internetowego 1291 zł. Za najtańszy tuner DAB+ trzeba było zapłacić 197 zł, a do odbioru radia internetowego 96 zł.

Jakich stacji można słuchać w DAB+?

W 2022 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji chciała rozdysponować miejsca w ramach ogólnopolskiego multipleksu DAB+. Liczba chętnych na nadawanie była mniejsza niż liczba dostępnych slotów. We wrześniu 2022 roku regulator zdecydował się na wniosek strony rynkowej zawiesić konkurs aż do momentu wyłonienia przez Urząd Komunikacji Elektronicznej operatora multipleksu. Stosowne decyzje miały zapaść w 2023 roku, ale tak się nie stało. Nadawcy komercyjni sceptycznie podchodzą do DAB+. Uważają, że to przestarzała i droga technologia, która nie gwarantuje odpowiedniego zasięgu i jakości dźwięku. Chcą cyfryzację opierać na internecie.

Od jesieni trwa proces poszerzenia zasięgu multipleksu Polskiego Radia (Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i w niektórych województwach ich kanały tematyczne).

W niektórych lokalizacjach słuchacze mają dostęp do multipleksów lokalnych (Warszawa, Poznań, Katowice, Rzeszów, Tarnów, Toruń, Częstochowa) i eksperymentalnych (Warszawa, Gdańsk, Kraków, Łódź, Bielsko-Biała, Gliwice, Szczawnica, Andrychów, Wrocław, Szczecin). Multipleksy uzupełniają ofertę o stacje niedostępne przez FM albo w danej lokalizacji. Są to m.in. Radio Nuta, Mega Radio, Disco Radio, Radio Profeto, WP Radio, Radio Bezpieczna Podróż, Muzyczne Radio, Radio 7, Radio Parada, Radio Jasna Góra, Radio Niepokalanów, Radio Konin FM, Pop Radio.