Pod koniec lutego rada nadzorcza Polska Press odwołała ze skutkiem natychmiastowym wszystkich członków zarządu spółki. Zdymisjonowani zostali prezes Stanisław Bortkiewicz, Dorota Kania, Miłosz Szulc i Łukasz Greszta. Do pełnienia obowiązków prezesa została oddelegowana z rady nadzorczej Magdalena Skowyrska, zasiadająca też w radach nadzorczych kilku innych spółek zależnych Orlenu.
Orlen chciał błyskawicznie znaleźć nowego prezesa – 23 lutego opublikował ogłoszenie, a termin składania zgłoszeń mijał już 28 lutego. Później termin wydłużono do 5 marca.
Jak dowiedziały się Wirtualnemedia.pl, swoją kandydaturę na stanowisko prezesa wydawnictwo zgłosił Marek Dworak. – Uważam, że tego typu konkursy powinny być transparentne. Moją intencją jest, aby prezesem został najlepszy z możliwych kandydatów – podkreśla.
Marek Dworak z końcem sierpnia ub.r. opuścił Gremi Media, wydawcę „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, z którą związany był przez 12 lat jako członek rady nadzorczej. Jest też przewodniczącym rady nadzorczej e-Kiosku, którego większościowym właścicielem jest Gremi Media. Od 2009 roku jest prezesem spółki Open Horizon. W latach 1998-2009 był związany z RMF FM – jako członek zarząd, wiceprezes, a później prezes.
Jak zaznacza Dworak w liście motywacyjnym, „przez ostatnie lata szczególnie media publiczne pełniły funkcję propagandową dla sprawujących władzę, a dziennikarze w nich pracujący musieli realizować »jedynie słuszną« linię programową. Jednym z takich podmiotów była Polska Press, gdzie niezależność dziennikarską i rzetelne służenie społeczeństwu zastąpiła propaganda na rzecz władzy i atakowanie przeciwników politycznych”.
Dworak dodaje, że jego podstawową motywacją w ubieganiu się o stanowisko jest „odbudowanie etosu i niezależności dziennikarskiej”.
Jego zdaniem, „Polska Press powinna stawać się multimedialnym i interaktywnym medium skupiającym się na problemach lokalnej społeczności, kontrolującym władze regionalne na poziomie samorządowym i być głównym źródłem informacji dla lokalnych społeczności”. Dworak podkreśla rolę mediów wydawnictwa w komunikacji między społecznościami i lokalnymi władzami, integracji tych społeczności i kreowaniu oddolnych inicjatyw.
Były prezes RMF FM dodaje, że tytuły spółki powinny być redakcyjnie niezależne od centrali, a sama spółka niezależna finansowo – utrzymująca się z reklam.
W poniedziałek spytaliśmy biura prasowe Orlenu i Polska Press o to, ile aplikacji wpłynęło do konkursu na stanowisko prezesa Polska Press, jak będzie wyglądał dalszy proces, czy jest określony termin jego zakończenia oraz dlaczego pierwotny termin wysyłania zgłoszeń został przedłużony. Czekamy na odpowiedzi.
Kto może być prezesem Polska Press
W ogłoszeniu opublikowanym przez wydawnictwo zapowiedziano, że prezes Polska Press będzie odpowiadał za współzarządzanie działalnością wydawnictwa, współtworzenie i zapewnienie realizacji jego strategii oraz efektywną współpracę w ramach grupy kapitałowej Orlen.
Kandydaci muszą mieć co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe, w tym minimum trzy lata na stanowiskach kierowniczych, samodzielnych lub związanych z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Oczekiwane są też doświadczenie w zarządzaniu zespołami, umiejętności pracy pod presją czasu i w sytuacjach kryzysowych, wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, organizacyjne i etyczne oraz dyspozycyjność.
O stanowisko prezesa Polska Press nie mogą ubiegać się osoby pracujące dla partii politycznych, biurach posłów, senatorów i europosłów (także ich społeczni współpracownicy), wybrane do władz związków zawodowych w spółkach z grupy Orlen oraz prowadzący aktywność powodującą konflikt interesów z wydawnictwem.
Zaznaczono, że Orlen może bez podania przyczyny zakończyć postępowanie kwalifikacyjne bez wyłonienia kandydata czy kandydatów.
Jedynym udziałowcem Polska Press od początku 2021 roku jest państwowy koncern Orlen, w którym roszady w zarządzie przeprowadzono w pierwszej połowie lutego. Zdymisjonowano prezesa Daniela Obajtka, a także Adama Buraka, Krzysztofa Nowickiego, Roberta Perkowskiego, Piotra Sabata i Iwonę Waksmundzką-Olejniczak, a rezygnacje złożyli Patrycja Klarecka, Jan Szewczak, Armen Artwich i Roman Róg.
P.o. prezes Orlenu Witold Literacki na konferencji prasowej dotyczącej wyników Orlenu w zeszłym kwartale powiedział, że firma dostała dwie wstępne, niewiążące oferty kupna Polska Press. – Trochę za wcześnie mówić, co zrobimy z Polska Press. Prowadzimy analizy wielowymiarowe w sensie ekonomiki i opłacalności biznesu. Po tym czasie będziemy mogli się wypowiedzieć, jakie podejmiemy kroki – stwierdził.
Polska Press pod skrzydłami Orlen z ponad 50 mln zł strat
Orlen przejęcie Polska Press od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau ogłosił pod koniec 2020 roku, a sfinalizował – po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK – wiosną 2021 roku. Wydawnictwo zostało wtedy wycenione na 210 mln zł: 131 mln zł wartości przedsiębiorstwa i 79 mln zł nadwyżki środków pieniężnych.
– W ramach finalnego rozliczenia ceny, po korekcie o 13 mln PLN, na którą wpływ miała zmiana kapitału obrotowego oraz długu netto, ostateczna wartość godziwa przekazanej zapłaty wyniosła 222 mln PLN. Wartość księgowa nabytych aktywów netto na moment przejęcia kontroli wynosiła 200 mln PLN – opisał Orlen w sprawozdaniu.
W połowie 2022 roku Orlen wartość swojej inwestycji w udziały Polska Press obniżył o 33 mln zł do 193 mln zł, uzasadniając, że po przeprowadzeniu testu na utratę wartości stopę dyskonta podwyższono do 10,89 proc.
Przez pierwsze dwa lata z nowym właścicielem wydawnictwo notowało ujemną rentowność. W 2021 roku co prawda nieznacznie zwiększyło przychody – z 314 do 314,5 mln zł, ale koszty operacyjne wzrosły o 3 proc. do 330,3 mln zł. Do tego doszedł spadek uzyskanych dotacji i ponad 20 mln zł odpisów, w konsekwencji spółka zanotowała 30,8 mln zł straty netto (wobec 4,1 mln zł zysku rok wcześniej).
Z kolei w 2022 roku przy wzroście przychodów o 4,7 proc. do 329,3 mln zł i kosztów operacyjnych o 13,7 proc. do 375,4 mln zł strata netto wyniosła 23 mln zł.
Spadki w prasie, zamknięto dwie drukarnie
Na przełomie 2022 i 2023 roku Polska Press zamknęła większość z prawie 100 swoich tygodników lokalnych. W 2022 roku zamknęła drukarnię w Koszalinie, a wiosną ub.r. – w Poznaniu. Portfolio prasowe Polska Press obejmuje ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”) i kilkadziesiąt tygodników lokalnych.
W ub.r. zdecydowana większość dzienników wydawnictwa zanotowała spadki sprzedaży wynoszące od 10 do 25 proc. Liderem była „Gazeta Pomorska” z 12 350 egz. średniej sprzedaży ogółem, o 16,6 proc. mniej niż przed rokiem (dane Polskich Badań Czytelnictwa).