„Tygodnik Powszechny” zakończył proces wdrażania stworzonego przez Fundację Tygodnika Powszechnego systemu zarządzania treścią, który usprawni pracę redakcji i wydawcy, pozwalając na monetyzację treści publikowanych w sieci. Licencję na to rozwiązanie będą mogli pozyskać mali i średni wydawcy niezależni od władzy politycznej i korporacji biznesowych.
W ocenie Agnieszki Wenderskiej, koordynatorki komunikacji promocyjnej w Fundacji Tygodnika Powszechnego (FTP) – większościowego udziałowca wydawcy „TP” – wyjątkowość wprowadzonego CMS (Content Management System) polega na tym, że jest stworzony przez wydawców dla wydawców.
Korzyści z wprowadzenia CMS
– Dzięki niemu dostaliśmy możliwość elastycznego zarządzania płatnymi treściami – mówi Agnieszka Wenderska. – Zespół marketingu i promocji może zarządzać paywallem, uwalniać pewne artykuły w celu zachęcenia czytelników do wykupienia subskrypcji – dodaje.
Jako przykład atrakcyjnej oferty Agnieszka Wenderska podaje promocyjną subskrypcję pod hasłem 10 dni za 10 zł. – Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że w ciągu 10 dni są dwa e-wydania „Tygodnika Powszechnego” w druku, którego cena egzemplarzowa wynosi 13 zł – dodaje.
Kolejną korzyścią wynikająca z wprowadzenia CMS są możliwości analizy zachowania użytkowników i integracja z Google Analytics. – Dzięki nowemu rozwiązaniu zyskała również redakcja, która w nowym CMS przygotowuje drukowane wydanie „Tygodnika Powszechnego” – dodaje.
Grupa kilkunastu zainteresowanych wydawców
Nowy system CMS wydawca i zespół redakcyjny „Tygodnika Powszechnego” przygotował w ramach autorskiego rozwiązania „rE-medium”, który jest dystrybucją systemu Drupal, sprawdzonego m.in. przez redakcje „The Economist”, Fox News, BBC, Al Jazeery czy NBC.
Pieniądze na jego opracowanie – ok. 600 tys. zł – FTP pozyskała w ramach programu „Aktywni Obywatele” – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy Norweskich. Operatorami Funduszu są Fundacja Stocznia w konsorcjum z Fundacją im. Stefana Batorego i Fundacją Akademia Organizacji Obywatelskich.
Fundacja Tygodnika Powszechnego zdecydowała się na udział w tym konkursie i pozyskała ok. 600 tys. zł na realizację wniosku projektowego pod nazwą „rE-medium”. FTP deklaruje, że licencję na wprowadzone rozwiązanie przekaże nieodpłatnie małym i średnim wydawcom niezależnym od ośrodków władzy politycznej i grup kapitałowych.
– Naturalnie, wprowadzając „rE-medium”, wydawcy będą musieli ponieść pewne koszty z własnej kieszeni, m.in. z tytułu wynagrodzeń za pracę czy dostosowania oprogramowania – mówi Agnieszka Wenderska. – Ale licencję i szkolenia oferujemy za darmo. Mamy już grupę kilkunastu wydawców, którzy są zainteresowani naszym rozwiązaniem. To m.in. „Przewodnik Katolicki”, „Więź”, „Krytyka Polityczna” – dodaje.