„Gazeta Wyborcza” (Agora) od 4 marca wprowadza zmiany w swoim papierowym wydaniu – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Drukowane będą jedynie trzy wersje tytułu (zamiast jak dotąd siedmiu) – dla Warszawy, północy i południa kraju. Zmniejszone będą objętości magazynu „Duży Format” oraz dodatku „Ekonomia+”. Od 1 marca w strukturze „Wyborczej” działać będzie nowa redakcja wydań drukowanych.
W poniedziałek naczelni „Gazety Wyborczej” poinformowali zespół o wprowadzanych zmianach w papierowym wydaniu „Gazety Wyborczej”. W wewnętrznej wiadomości, do której dotarły Wirtualnemedia.pl, podkreślono, że jest to „pierwszy duży pakiet wdrażanych przez nas zmian”.
Od 4 marca codzienne wydania „Wyborczej” od poniedziałku do piątku będą drukowane w trzech wersjach. Ich robocze nazwy to „Warszawa” (z „Gazetą Stołeczną” – cztery lub osiem stron), „Północ” (z dodatkiem złożonym ze stron lokalnych z Gdańska, Łodzi i Poznania oraz reklam lokalnych – cztery strony) i „Południe” (strony lokalne z Katowic, Krakowa i Wrocławia oraz reklamy lokalne – także cztery strony). Takie same zasięgi będą mieć również trzy mutacje wtorkowego dodatku „Mój Biznes”.
Dotąd oddzielne strony z lokalnymi treściami w papierowej wersji („Prosto z miasta”) miało siedem największych miast: Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Gdańsk (Trójmiasto), Katowice i Poznań. Od początku ub.r. w wydaniach od poniedziałku do czwartku treści lokalne są tylko w głównym grzbiecie, w piątkowych wydaniach każde z tych miast ma natomiast swój tygodnik lokalny. Treści lokalne z mniejszych ośrodków wciąż dostępne są na stronach Wyborcza.pl.
Okrojony od 4 marca będzie „Duży Format”, magazyn dodawany do poniedziałkowego wydania dziennika. Zamiast 16 będzie liczył 12 stron. Niecałe pięć lat temu doszło do podobnych zmian – w 2019 roku magazyn zmniejszył objętość z 20 stron.
Również ukazująca się w poniedziałkowych wydaniach „Ekonomia+” będzie mniejsza – z ośmiu stron zostaną cztery. Będą one ukazywać się w głównym grzbiecie z jednolitą numeracją stron.
Kierownictwo tytułu zaznaczyło, że zmiany mają na celu uproszczenie procesu produkcji i ekspedycji, a także wzmocnienie roli lokalności i utrzymanie balansu między aktualnościami a treściami magazynowymi. Dodano, że ważne jest także to, by czytelnik z każdego miasta otrzymał wydanie o zbliżonej objętości – w większości nakładu „Wyborcza” po zmianach ma być bowiem grubsza.
Naczelni poinformowali również, że od 1 marca w strukturach „Wyborczej” rozpocznie działalność nowa redakcja wydań drukowanych, która będzie odpowiadać za całość prac związanych z przygotowaniem papierowej wersji tytułu.
To kolejna odsłona zmian w strukturze „Gazety Wyborczej”. Dziś piszemy też, że od 1 marca Agata Żelazowska będzie kierować połączonym obszarem magazynów. Szefową działu Polityka/Kraj zostanie natomiast Anna Gamdzyk-Chełmińska. Jak pisaliśmy natomiast w poniedziałek, Michał Olszewski zostanie szefem działu zagranicznego tytułu (również od 1 marca). Wszystko ma związek ze zmniejszeniem do trzech osób składu zastępców redaktora naczelnego „Wyborczej” (Mikołaj Chrzan przejdzie do zarządu nowo powołanej spółki Wyborcza, a Jarosław Kurski zrezygnował z kierowania tytułem) i zmianami wśród ich obowiązków.
Zwolnienia w Agorze
W Agorze obecnie trwają zwolnienia grupowe. Z pracą pożegna się 180 osób (150 osób z „Gazety Wyborczej” i 30 osób z Gazeta.pl), proces trwa od 12 lutego do maksymalnie 31 marca. Wedle szacunków firmy, redukcja zatrudnienia ma kosztować ok. 10 mln zł. W ramach zwolnień firma pożegna się z większością zespołu redakcyjnego serwisu BIQdata.pl (poza szefową zespołu raportów Danutą Pawłowską i szefem działu danych Dominikiem Uhligiem).
W czwartym kwartale ub.r. średnia sprzedaż wydania „Gazety Wyborczej” wyniosła 40 020 egz., po największym w zestawieniu spadku wynoszącym 14,72 proc. (dane PBC).