Wirtualna Polska może być zainteresowana zakupem Polska Press. Ma 600 mln zł na przejęcia i będzie przeprowadzać kolejne akwizycje m.in. na rynku mediów. Według ekspertów byłaby to dla Wp.pl korzystna transakcja. – Widać, że w Wirtualnej Polsce myślą o rynkach regionalnych – mówi Paweł Nowacki z DigitalFlow.pl.
„W mediach też jesteśmy oczywiście cały czas zainteresowani przejęciami, ale tylko w Polsce, o czym świadczy chociażby ostatni zakup portalu Wirtualne Media. Zakładamy, że kupimy coś jeszcze w tym roku, zarówno na rynku medialnym, jak i turystycznym” – zapowiedział Jacek Świderski, prezes WP Holding, w rozmowie z Polską Agencją Prasową.
Polska Press byłaby dobrym zakupem
Oficjalnie Wirtualna Polska nie chce konkretyzować tych zapowiedzi. Czy firma byłaby zainteresowana kupnem wydawnictwa mediów regionalnych Polska Press, jeżeli Orlen wystawi je sprzedaż? – Holding WP jest aktywny na polu transakcji M&A, również w ramach rozwoju działalności mediowej. Nigdy nie komentujemy jednak szczegółów naszych planów biznesowych ani procesów akwizycyjnych – odpowiedział Michał Siegieda, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej WP Holding.
Nieoficjalnie jednak WP pojawia się w dyskusjach o Polska Press coraz częściej. Nowy zarząd Orlenu zwleka na razie z wymianą we władzach PP, ale wiadomo, że nastąpi to wkrótce – nie jest wykluczone, że powołany zostanie zarząd tymczasowy, nawet jednoosobowy. Wydawnictwo to działa w formule spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Orlen ma w niej 100 proc. udziałów. Zmiana władz jest prosta.
Eksperci uważają, że gdyby Orlen zdecydował się na sprzedaż Polska Press, potencjalnym kupcem mógłby być właśnie właściciel dużego portalu horyzontalnego. W grudniu 2020 roku Orlen przejął wydawnictwo Polska Press z ponad 20 dziennikami regionalnymi, serwisami regionalnymi oraz lokalnymi za 200 mln zł. Analitycy wskazywali, że Orlen sporo przepłacił.
– Polska Press byłaby dobrym zakupem dla każdego portalu horyzontalnego – ocenia Paweł Nowacki, ekspert rynku mediów z DigitalFlow.pl. – Najlepiej, gdyby Polska Press została kupiona w całości, bo wtedy kupujący dostałby cały ekosystem tego wydawnictwa i na tej bazie mógłby budować ofertę internetową w regionach. Natomiast dzienniki mogłyby zostać przekształcone w tygodniki. Zresztą widać, że w Wirtualnej Polsce myślą o rynkach regionalnych, o czym świadczą niedawne, liczne oferty pracy dla dziennikarzy regionalnych – dodaje Nowacki.
Gazety drukowane zostaną zlikwidowane?
Na początku lutego Andrzej Andrysiak, szef Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych i wydawca „Gazety Radomszczańskiej”, zwracał uwagę w swoim artykule opublikowanym na Wyborcza.pl, że najgorszym rozwiązaniem byłaby szybka sprzedaż przez Orlen poszczególnych mediów Polska Press. Jego zdaniem media te w takiej sytuacji mogłyby trafić w ręce samorządów lub biznesu i zostałyby przekształcone w media propagandowe lub kanały komunikacji PR.
– Portalom przydałyby się media regionalne i lokalne. O ile w większych miastach mają one swoich korespondentów, to opisując wydarzenia w mniejszych ośrodkach, przepisują z mediów lokalnych – zauważa Andrzej Andrysiak.
I dodaje: – Właściciele dużych portali horyzontalnych mają pieniądze na kupno Polska Press w całości. Obawiam się tylko, że pierwsze, co by zrobili, to po prostu zlikwidowali gazety drukowane, należące do tego wydawnictwa, nie bawiąc się nawet w przekształcanie ich w tygodniki – mówi Andrzej Andrysiak.
Według Mediapanelu za styczeń 2024 r. serwis Wp.pl jest drugim w Polsce portalem horyzontalnym za Onetem. Notuje 16.553.646 użytkowników (real users) z zasięgiem 55,72 proc. i przegrywa z liderem minimalnie (Onet ma 16.767.162 RU). W kategorii grup medialnych (media owners) Grupa Wirtualna Polska jednak wygrywa z RAS Polska (Onet) – także minimalnie.