Polskie Badania Czytelnictwa przedstawiły dane za 2023 rok. Wynika z nich, że w Polsce sprzedano w tym czasie 300,2 mln egzemplarzy prasy drukowanej. Czytelnicy wykupili też 21,1 subskrypcji cyfrowych i e-wydań. Jednocześnie 20,3 mln czytelników odwiedza internetowe serwisy tytułów prasowych, a ponad 18,5 mln śledzi ich profile w mediach społecznościowych.
- Z danych PBC wynika, że spośród 23,7 mln Polaków w wieku od 15 do 75 lat prasę czytuje ponad 80 proc. odbiorców.
- Większość (niemal 69 proc.) korzysta z wersji cyfrowej w formie e-wydań, publikacji w mediach społecznościowych, w serwisach internetowych i aplikacjach (z czego 2/3 przypada na smartfony).
- Jednocześnie 45 proc. deklaruje czytanie prasy drukowanej.
Druk jest popularny w dwóch najliczniejszych grupach wiekowych. W grupie 35-44 lat to 46,4 proc. liczącej 6,1 mln populacji, w grupie 55-75 – to ponad połowa (51 proc.) z 10,1 mln. Prasę cyfrową w formie e-gazet lub subskrypcji serwisów czytuje obecnie 5 proc. całej grupy 15-75, przy czym ten model najpopularniejszy jest w grupie 25-34 lat.
Zdecydowanie większe zasięgi uzyskują serwisy internetowe tytułów prasowych. Te najchętniej (prawie 84 proc.) czytają odbiorcy z grup 25-34 i 35-44 lat. Jednocześnie w grupie 55-75 lat serwisy czyta mniej niż połowa czytelników.
Najmniejszy udział wersji drukowanych w zasięgu mają dziś dzienniki. Czytuje je w druku 14 proc. odbiorców a reszta w wersjach cyfrowych (zasięg total reach 360o, obejmujący wydania drukowane i ich cyfrowe emanacje). Tygodniki opinii w 2023 roku mają udział czytelników w wersji drukowanej – 51 proc., a magazyny – 72 proc.