Ruch wycofuje się z dystrybucji prasy

Władze spółki Ruch SA podjęły decyzję o wycofaniu się z dystrybucji prasy. Zarząd uzasadnia, że zadecydowały o tym względy ekonomiczne. Tylko do końca kwietnia kupimy gazety w kioskach najstarszego polskiego dystrybutora prasy – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Informację o decyzji kolportera rozsyłała Izba Wydawców Prasy. Potwierdził nam ją jej prezes Marek Frąckowiak.

Jak czytamy w komunikacie, spółka „będzie prowadziła dotychczasową dystrybucję prasy i na dotychczasowych zasadach rozliczała się z wydawcami do końca kwietnia 2024 roku”.

Od 1 maja 2024 roku Ruch będzie jedynie zajmował się rozliczeniem dotychczasowych dostaw do punktów sprzedaży prasy oraz rozliczeniami z wydawcami, zgodnie z obowiązującymi umowami.

Punkty własne spółki Ruch mają pozostać jako sieć zorganizowana, którą będzie zaopatrywał w prasę jeden z obecnych na rynku dystrybutorów, podobnie jak punkty będące własnością Orlenu oraz stacje benzynowe Orlenu. Procedura przetargowa została już rozpoczęta, prowadzi ją Orlen.

Spółka z uwagi na to, że większość wypowiedzeń ma okresy trzymiesięczne, zamierza wypowiedzieć umowy z wydawcami i siecią punktów sprzedaży prasy do końca stycznia.

Ruch obecny od 1918 roku

Ruch to najstarszy polski kolporter prasy, powstał jako Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH w grudniu 1918 roku. Pierwszy kiosk został otwarty miesiąc później na peronie dworca Kolei Wiedeńskiej w Warszawie, po pół roku sieć liczyła już ponad 60 kiosków i księgarń. W 1935 roku miał 700 punktów sprzedaży.

W 2006 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych, wycofano ją pięć lat później. Przeszła wtedy restrukturyzację i stała się firmą całkowicie prywatną.

W 2018 roku otwarto postępowanie układowe z wierzycielami spółki – głównie wydawcami prasy. W jego wyniku umorzono część wierzytelności. W 2020 roku 65 proc. udziałów spółki kupił PKN Orlen.

Z końcem 2023 roku spółka wycofała się z obsługi prenumeraty indywidualnej.

Przez 4 lata ubyła połowa kiosków Ruchu

W ostatnich latach Ruch notował spore spadki łącznego udziału w rynku dystrybucji prasy drukowanej. Według danych Izby Wydawców Prasy w lutym ub.r. jego wynik zmalał rok do roku z 21,6 do 13,7 proc. Sporą część tego udziału przejął Garmond Press, notując wzrost z 15,3 do 20,1 proc. Zdecydowanym liderem jest Kolporter z 58,7 proc. udziału.

Równocześnie kurczyła się sieć sprzedażowa Ruchu. Na koniec 2019 roku firma miała 1 333 kiosków i saloników, rok później – 1 209, na koniec 2021 roku – 1 027, a na koniec 2022 – 814. W ub.r. spadki nie wyhamowały: w połowie roku działało 760 punktów, a na koniec września – 664.

W 2022 roku grupa kapitałowa Ruch zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 10,4 proc. do 799,61 mln zł, a jej strata netto zmalała z 61,25 do 86,07 mln zł. Firma trzy lata temu spłaciła zaległe należności w ramach dwóch postępowań układowych i została przejęta przez koncerny państwowe. Orlen za 64,94 proc. jej akcji zapłacił 130 mln zł, dwie spółki z grupy PZU na 29 proc. akcji wydały 58 mln zł, a spółka Alior Banku za 6 proc. walorów zapłaciła 12 mln zł.