TVP chce kupić dane telemetryczne na kolejny rok

Ogłosiła przetarg

Telewizja Polska ogłosiła przetarg dotyczący zakupu danych telemetrycznych. Nowa umowa zostanie zawarta na rok, począwszy od 1 lipca 2024 roku – wynika z informacji Wirtualnemedia.pl.

Przetarg dotyczy dostarczania baz danych z ciągłego pomiaru widowni telewizyjnej realizowanego na całym obszarze Polski, na panelu reprezentatywnym ze względu na społeczno-demograficzne cechy gospodarstw domowych posiadających odbiorniki telewizyjne.

Chodzi też o dostarczanie baz danych z pomiaru widowni tv będących miarą rzeczywistego (faktycznego) oglądania telewizji przez członków gospodarstw domowych z odbiornikiem tv w z uwzględnieniem rozszczepiania sygnału programów w celu stosowania reklam w technologii DAI, a także dostarczania baz danych z pomiaru oglądalności minutowej treści wideo w formie streamingu za pośrednictwem szerokopasmowego dostępu do internetu.

Wybrana w przetargu firma badawcza ma zrealizować raz w roku, metodą CAPI, każdorazowo na reprezentatywnej próbie przynajmniej 4 000 gospodarstw domowych tzw. badanie założycielskie Establishment Survey. Wielkość próby tego badania powinna być dobrana tak, aby zapewnić bazę adresów do rekrutacji przynajmniej połowy gospodarstw domowych do panelu telemetrycznego.

TVP oczekuje od niej, że zobowiąże się do zmiany raz w roku tzw. uniwersów, określających wielkość i strukturę osób i gospodarstw telewizyjnych w Polsce oraz dokładne odzwierciedlenie tej struktury w konstrukcji panelu telemetrycznego. Stan panelu średnio w miesiącu musi mieścić się w przedziale wartości od 0,9 do 1,1 w stosunku do przyjętych uniwersów dla poszczególnych targetów.

Rotacja gospodarstw domowych w panelu ma być utrzymana na poziomie nie mniejszym niż 15 proc. w skali roku kalendarzowego. Wybrana firma ma również utrzymać w skali roku 80 proc. gospodarstw domowych obecnych w panelu nie dłużej niż 5 lat, a żadne gospodarstwo nie powinno przybywać w panelu więcej niż 8 lat.

Zwycięzca przetargu ma zainstalować mierniki w przynajmniej 3,5 tys. gospodarstw domowych. Udostępni TVP m.in. oglądalności co najmniej 157 stacji (dane minuta po minucie) przygotowywanych w formacie umożliwiającym ich odczyt w oprogramowaniu, w tym: TVP1, TVP2, TVP INFO, TVP Polonia, TVP Kultura, TVP Historia, TVP Seriale, TVP Rozrywka, TVP ABC, TVP Sport, TVP HD, TVP Dokument, TVP Kobieta, TVP Nauka, TVP3 łącznie z wszystkimi 16 programami Regionalnymi TVP3 oraz Active Family oraz oglądalności poza domem dla stacji telewizyjnych TVP, Active Family i wybranych stacji telewizyjnych.

Umowa na rok, od lipca

TVP oczekuje również wyników oglądalności wybranych audycji w swoich stacjach, oglądalności programów, bloków i spotów reklamowych oraz wskazań sponsorskich itp.

Telewizja Polska wymaga, by wybrana w przetargu firma badawcza utworzyła techniczną grupę doradczą (TAG – Technical Advisory Group) w której reprezentowany będzie publiczny nadawca. Grupa będzie ustalać i uzgadniać wszelkie zmiany w realizowanym badaniu.

Umowa ze zwycięską firmą zostanie zawarta na rok, zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 8 stycznia 2024 roku.

TVP co rok rozpisuje przetarg dotyczący zakupu danych telemetrycznych. Zgłasza się do niego jedna firma badawcza – Nielsen Audience Measurement, której dane o oglądalności są powszechnie stosowaną walutą na rynku reklamowym przy planowaniu kampanii reklamowych w telewizji.

Ostatnia umowa z Nielsenem opiewała na kwotę 18,5 mln zł.