Podobnie jak inni wydawcy także i Agora nie będzie w najbliższych miesiącach skupiała się na powiększaniu liczby prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej”, lecz na monetyzacji obecnych subskrypcji – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Bartkowiak, członek zarządu wydawcy odpowiedzialny za segment Prasa.
Jak podaje Agora w kwartalnym raporcie, wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw w trzecim kwartale 2023 r. to 33,1 mln zł, co stanowi wzrost o 3,1 proc. „To skutek wyższych wpływów w Wydawnictwie Agora oraz w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana” – wyjaśniono w komunikacie. W raportowanym okresie – podobnie jak w poprzednich kwartałach – utrzymuje się tendencja spadkowa w przychodach ze sprzedaży papierowego wydania „Gazety Wyborczej”, ale za to systematycznie rosną wpływy z prenumeraty cyfrowej.
Na koniec trzeciego kwartału „Gazeta Wyborcza” wykazywała 292 tys. cyfrowych prenumerat, co stanowi spadek rok do roku o 2 tys. Co więcej: liczba subskrybentów „Gazety Wyborczej” pod koniec grudnia 2022 roku przekroczyła próg 300 tys. Agora podkreślała wówczas, że to rekord całego rynku prasy cyfrowej w Polsce.
“Monetyzacja i aby nie było tanio”
Czy obecny spadek cyfrowych prenumerat nie martwi władz spółki? Wojciech Bartkowiak, członek zarządu odpowiedzialny za segment Prasa, odpowiadając na nasze pytanie, podkreśla, że sprawę trzeba rozpatrywać w szerszym kontekście.
Jako przykład podaje „Washington Post”, który niedawno raportował poziom subskrypcji o 20 proc. wyższy ma niż obecnie. – Wydawcy są w trudnym momencie, w którym koncentrują się nie na bezwzględnej liczbie subskrybentów (my to powtarzamy też od kilku kwartałów), ale na monetyzacji subskrybentów już pozyskanych i na tym, aby nie była to oferta tania. W tym kontekście poziomu naszych subskrypcji, który jest stały w ostatnich kwartałach i oscyluje około 290 tys. – nie oceniamy źle. Wręcz przeciwnie: jeśli udaje nam się podnosić przychody z tego kanału, to w gruncie rzeczy jesteśmy zadowoleni – analizuje Bartkowiak.
Jednocześnie zastrzega: – Nie znaczy to, że chcemy na tych 300 tys. poprzestać. Jako lider tego rynku będziemy nadal na nim rosnąć. Mamy oczywiście na to pomysły, to są głównie pomysły organiczne na wzrost. Nie będą to wzrosty skokowe czy jednorazowe wielkie liczby – ale mamy zaplanowane różne działania mające powodować wzrost. Z oczywistych względów nie będziemy o nich mówili.
W zeszłym kwartale grupa Agora zwiększyła przychody o 36 proc. do 363,5 mln zł, głównie dzięki wzrostowi o prawie połowę w kinach Helios. Strata netto firmy zmalała z 24,5 do 13,1 mln zł. W tym samym okresie średnia sprzedaż „Gazety Wyborczej” wyniosła 37 276 egz., po największym spadku w zestawieniu wynoszącym 18,53 proc.