Od ubiegłorocznego 1 listopada z rynku prasy w Polsce zniknęły co najmniej 34 tytuły (nie licząc zamknięte tygodniki Polska Press, bo wydawnictwo nie chciało informować, ile konkretnie ich zlikwidowało).
Zaczęło się w grudniu. Wtedy to „Auto Świat” (Ringier Axel Springer Polska) zniknęło z rynku po 28 latach. Ostatnie wydanie pojawiło się w sprzedaży 19 grudnia ub.r. Winne były rosnące ceny papieru i energii. Niemal wszyscy członkowie redakcji papierowego wydania tygodnika dostali wypowiedzenia w ramach zwolnień grupowych w firmie.
Dwa dni później, 21 grudnia ub.r. na rynku ukazał się ostatni numer wydawanego od 2015 roku magazynu „Pixel” (Idea Ahead). Wydawca tłumaczył, że powodem tej decyzji było „obecne otoczenie rynkowe i drastyczny wzrost kosztów wydawniczych, szczególnie papieru, druku, energii elektrycznej i logistyki”.
Pisma zamknięte w 2023 roku
Od początku roku Burda Media Polska wydaje sześć magazynów. Jeszcze jesienią ub.r. poinformowała, że z portfolio od nowego roku zniknie ponad dwadzieścia tytułów. Pod trzydziestu latach zamknięta została „Claudia”, a poza tym: „Dobre Rady”, „Moje Gotowanie”, „Sól i Pieprz”, „Sielska Kuchnia”, „Przyślij Przepis”, „Mój Piękny Ogród”, „Przepis na Ogród”, „Kocham Ogród”, „Ogrodnicze ABC”, „Zdrowie z Natury”, „Burda Style”, „Szycie Krok po Kroku”, „Cienie i Blaski”, „Historie Kryminalne”, „Co Przyniesie Los”, „W Mroku”, „Okruchy Życia”, „Prawdziwe Życie”, „Sekrety Serca”, „Uczucia i Tęsknoty”, „Uwierz w Przeznaczenie”, „Wiara i Nadzieja”, „Życie bez Recepty”, „Życie po Życiu”, „Party” i „Sielskie Życie”.
Firma szczerze wyjaśniła, że „zamykane obecnie magazyny generują w 2022 roku niewielkie zyski, a biorąc pod uwagę sytuację makroekonomiczną, nie widzimy możliwości wzrostu w tym obszarze”. Jak dodano, zamykane segmenty „nie mają istotnego potencjału digitalowego, który byłby w stanie zrównoważyć spadek przychodów w obszarze magazynów drukowanych”. W związku z likwidacjami zwolniono 71 osób.
Pod koniec listopada Wydawnictwo Bauer ogłosiło, że wraz z nowym rokiem zamknie pięć swoich tytułów: „Naj” (na rynku od 1994 roku), „Takie jest Życie”, „Bliżej Ciebie”, „Cuda i Objawienia” oraz „Przepis na Zdrowie”. Zwolniono też dziewięć osób. Decyzję tłumaczono sytuacją gospodarczą, winny miał być także „drastyczny wzrost kosztów”.
Z końcem ub.r. aż kilkadziesiąt swoich lokalnych tygodników zamknęła Polska Press. Z naszych obliczeń wynikało, że może chodzić o ponad 30 tytułów – wydawca nie chciał jednak zdradzić konkretnych liczb. W papierze przestały wychodzić m.in. „Fakty Jasielskie”, „Nowiny Podlaskie”, „Panorama Kłodzka” czy „Nowiny Sokólskie”. Polska Press zapewniała, że w związku z likwidacją nikt w lokalnych redakcjach nie straci pracy.
Tymczasem Bauer nie powiedział w temacie zamykania tytułów ostatniego słowa – 15 lutego ukazał się ostatni numer miesięcznika motoryzacyjnego „Auto Moto”. Pod tym tytułem magazyn gościł na rynku od 21 lat (powstał po przekształceniu kupionego przez wydawcę pisma „Auto Dziś i Jutro”). Tym razem Bauer zaznaczył, że za decyzją nie pójdą zwolnienia – osoby likwidowanego zespołu redakcyjnego miały zasilić zespół tygodnika „Motor”.
W styczniu i lutym natomiast zakończyły żywot tytuły wydawane przez Motor Presse Polska: „Women’s Health”, „Men’s Health”, „Runner’s World”, „Auto Motor i Sport” oraz „Motocykl”. W połowie grudnia ub.r. sąd ogłosił upadłość wydawcy. Portfolio spółki zostało wystawione na sprzedaż, ale nie znalazł się na nie chętny. Pod koniec marca w związku z tym wygaszono też serwisy internetowe Motor Presse.
8 września w sprzedaży pojawił się ostatni numer dwutygodnika „Forum” (Polityka). Pismo z przedrukami z prasy zagranicznej pojawiło się niemal 60 lat temu (w 1965 roku), początkowo wychodziło co tydzień. Powody likwidacji? Rosnące ceny papieru, usługi druku i dystrybucji, inflacja oraz malejąca sprzedaż egzemplarzowa i przychody reklamowe.
Burda poza zamknięciem 20 tytułów wycofała się z biznesu książkowego. Należące do grupy Wydawnictwo Słowne (do 2021 roku funkcjonujące jako Burda Książki) kilka miesięcy temu sprzedało prawa do ponad 120 tytułów Wydawnictwu Kobiecemu z Białegostoku.
Rzadziej w sprzedaży
Ostatni rok to nie tylko zamykanie tytułów – część z nich zdecydowała się na mniejszą liczbę wydań. I tak od początku roku „Przegląd Sportowy” (Ringier Axel Springer Polska), który do lipca ub.r. ukazywał się sześć razy w tygodniu (później, jak informowaliśmy jako pierwsi, zrezygnowano z wydań sobotnich), wychodzi jedynie w poniedziałki i piątki.
W maju podobny ruch wykonał rzeszowski dziennik „Super Nowości” (Wydawnictwo Prasowe Super Nowości) – zamiast pięciu w tygodniu publikowane są trzy numery. Zwolniono też 25 pracowników etatowych, proponując im inną formę zatrudnienia.
Pod koniec czerwca „Przekrój” (Fundacja Przekrój) poinformował, że ze względu na „bardzo wysokie i wciąż rosnące koszty działalności wydawniczej” nie będzie już wychodził co kwartał, a jedynie raz w roku. Tytuł rozstaje się też z częścią zespołu. Jako kwartalnik „Przekrój” zadebiutował na rynku pod koniec 2016 roku, od początku był nierentowny, choć w połowie 2021 roku niemal podwojono jego cenę.
Prasa drukowana to coraz mniej tytułów na rynku i nic nie zapowiada, żeby trend miał wyhamować. – Wiemy jak pisma, w Polsce przede wszystkim, sobie radzą. Ostatnio mieliśmy do czynienia z redukcjami, likwidacjami wydawnictw albo przejęciami przez silniejsze podmioty. Niestety pani Krokiewicz odpowiadała za segment, który w Polsce ma się kiepsko i nie widać powodów, by w najbliższym czasie miał się ożywić. Więc zapewne to optymalizacja kosztów – mówił nam ostatnio o rozstaniu Bauera z członkinią zarządu Moniką Krokiewicz (odpowiadała za pisma luksusowe, kobiece i poradnikowe) medioznawca prof. Adam Szynol.