Pierwsza edycja „Gazety na Niedzielę” – reklamowana przez Instytut Nowych Mediów Eryka Mistewicza jako nowy tygodnik opinii – zadebiutowała w ostatnim dniu przed wyborami, w czasie ciszy wyborczej. Wśród artykułów można znaleźć materiały zbieżne z postrzeganiem Unii Europejskiej i Niemiec przez rząd Mateusza Morawieckiego.
Pierwsze wydanie „Gazety na Niedzielę” ukazało się pod adresem Gnn.pl w sobotę 14 października. Nowy portal został podzielony na sekcje: Temat Tygodnia, Polska, Świat, Przyszłość, Czas Wolny, Opinie.
Eryk Mistewicz, PR-owiec, prezes Fundacji Nowych Mediów i pomysłodawca nowego tytułu, zapewnia, że „Gazeta na Niedzielę” ma być tygodnikiem opinii, który w przeciwieństwie do już istniejących na rynku będzie nastawiony na opisywanie tego, co się wydarzy, a nie przedstawianiu i komentowaniu faktów już zaistniałych.
– Dostrzegłem na rynku niszę: w przeciwieństwie do krajów Europy Zachodniej nie mamy tygodnika opinii wydawanego w niedzielę – mówi w rozmowie z „Presserwisem” Eryk Mistewicz. – Z naszych badań czytelnictwa wynika, że zapotrzebowanie na niedzielne lektury jest inne niż w sobotę i w dni powszednie. W niedzielę większość ludzi szuka tematów, które wydarzą się w przyszłości – dodaje.
Prezes Instytutu Nowych Mediów zapewnia, że czytelnicy znajdą w „Gazecie na Niedzielę” jakościowe przeglądy wydarzeń i prognozy. Dopiero w przygotowaniu – jak czytamy na stronie – jest wersja płatna, która zawiera możliwość wydruku w formie PDF. Serwis o dość przejrzystym layoucie proponuje długie teksty podane w przyjazny sposób – bez zbędnych ozdobników i odnośników.
– O najciekawszych filmach będzie pisał Wiesław Kot, o literaturze prof. Wojciech Kudyba, o nauce jej popularyzatorzy: prof. Grzegorz Wrochna, prof. Andrzej Kisielewicz, prof. Piotr Tryjanowski. Z biegiem czasu dodamy jeszcze autorski przegląd wydarzeń sportowych. Nad tytułem pracuje kilkunastoosobowy zespół z siedzibą w Warszawie – mówi Eryk Mistewicz. – Do końca roku „Gazeta na Niedzielę” będzie dystrybuowana bezpłatnie. Nie będzie też zamieszczała reklam.
W pierwszej edycji tygodnika opublikowanej dzień przed wyborami znalazły się teksty zbieżne z propagandowym przekazem Mateusza Morawieckiego. Wyeksponowano artykuł poświęcony krytyce polityki Unii Europejskiej. Jego autor, Marek Cichocki, wywodzi w nim, że UE trzyma się „kurczowo swych nieaktualnych idei postpolityki i posthistorii, które czynią ją w świecie powrotu do stanu natury coraz bardziej bezbronną oraz niezdolną do realnego działania”. Autor „Gazety na Niedzielę” przekonuje, że „Zamiast prowadzić politykę, która wymagałaby adaptowania się do nowych trudnych warunków oraz podejmowania prawdziwych działań pozwalających oddalić od siebie coraz większe zagrożenia, Unia woli wciąż wierzyć, że każdy problem da się rozwiązać technokratycznie, a stosowane dotąd zaklęcia progresywnych, miałkich ideologii klimatyzmu czy multi-kulti nadal będą działać. Jednak w świecie powracającego stanu natury takie podejście to nie błąd, to samobójstwo”.
W kolejnym artykule jego autor Andrzej Krajewski snuje historyczne rozważania o aspiracjach Polski na polu ekonomicznym wobec krajów Zachodu. Na wstępie Krajewski przytacza tezę Matta Oliviera, który na łamach „Daily Telegraph” napisał, że po trzech dekadach nieustannego rozwoju III RP zaczęła aspirować do tego, żeby „odebrać Niemcom koronę przemysłowego centrum Europy”.
„Na potwierdzenie tych słów Oliver przytoczył szereg danych ekonomicznych i opinii ekspertów, które obrazują prężność polskiego przemysłu, coraz bardziej kontrastującą z dotykającym Republikę Federalną Niemiec zastojem. „Podczas gdy Niemcy martwią się o konkurencyjność, ich środkowoeuropejski sąsiad nadal rozwija swoją potęgę produkcyjną”” – cytuje Matta Olivera Krajewski.
Instytut Nowych Mediów to fundacja specjalizująca się w public relations, marketingu narracyjnym, mentoringu, konsultingu oraz budowaniu kanałów komunikacji publicznej i instytucjonalnej. Eryk Mistewicz jej jego założycielem i szefem. Od 2014 roku Instytut Nowych Mediów wydaje portal liderów opinii WszystkoCoNajważniejsze.pl oraz miesięcznik „Wszystko Co Najważniejsze” pod redakcją prof. Michała Kleibera.
Według najnowszych dostępnych danych Krajowego Rejestru Sądowego Instytut Nowych Mediów miał w 2021 roku 91,3 tys. zł straty, a przychody wyniosły 3,4 mln zł.
Eryk Mistewicz od wielu lat łączy dziennikarstwo z doradztwem politycznym i rzecznikowaniem. Pracował m.in. we „Wprost”.