Redaktorzy naczelni i redaktorki naczelne ponad 20 redakcji telewizyjnych, radiowych, prasowych i internetowych niedawno powołali Radę Polskich Mediów. We wtorek odbyło się spotkanie założycielskie rady. Cele działania rady to przede wszystkim ochrona wolności słowa, podnoszenie i upowszechnianie standardów zawodowych i etycznych dziennikarstwa, inicjowanie i opiniowanie rozwiązań legislacyjnych w obszarze funkcjonowania mediów oraz swobody i ochrony wykonywania zawodu dziennikarza.
Wśród obszarów działań RPM będzie m.in. podejmowanie inicjatyw samoregulacyjnych, a jednym z jej celów jest nagradzanie dziennikarzy i materiałów dziennikarskich. Odbywające się co najmniej raz w roku walne zgromadzenie rady ma natomiast aktualizować zasady przyznawanych Polskich Nagród Dziennikarskich.
– To plan na przyszłość, na pewno nie będziemy nic w tej chwili ogłaszać – mówi pytany o nagrody Bartosz Węglarczyk, przewodniczący RPM. – Rada musi podjąć decyzje w tej sprawie, a sama rada dopiero się tworzy – podkreśla.
Czy jednak znany jest choćby orientacyjny termin startu Polskich Nagród Dziennikarskich? – Najbardziej orientacyjny termin to przyszły rok. Musimy w tej sprawie podjąć wiele decyzji – zastrzega Węglarczyk.
Ponad dwadzieścia redakcji w Radzie Polskich Mediów
Radę powołali przedstawicielki i przedstawiciele następujących redakcji: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Wyborcza”, „Newsweek”, „Pismo. Magazyn Opinii”, „Polityka”, „Rzeczpospolita”, „Tygodnik Powszechny”, Business Insider Polska, Fakty TVN, Gazeta.pl, OKO.press, Onet.pl, Radio RMF FM, Radio TOK FM, Radio ZET, Radiozet.pl, TVN 24, TVN 24 BiS, TVN24.pl i Wirtualna Polska.
Na spotkaniu założycielskim wybrano Prezydium Rady na dwuletnią kadencję w następującym składzie: Bartosz Węglarczyk – przewodniczący Rady Polskich Mediów, wiceprzewodniczący: Jerzy Baczyński, Marek Balawajder, Kamila Ceran, Brygida Grysiak, Barbara Kasprzycka, Magdalena Kicińska, Aleksandra Sobczak i Michał Szułdrzyński.
To prezydium jest w szczególności odpowiedzialne za zasady przyznawania i organizacji Polskich Nagród Dziennikarskich.
Inicjatywa otwarta jest na nowych członków. Takimi mogą zostać naczelni lub ich zastępcy każdego mediów zarejestrowanego i wydawanego w Polsce, „jeśli podzielają wartości i cele Rady”. Muszą być oni zaproszeni przez dotychczasowych członków rady (założycieli), jednocześnie żaden z członków nie może zgłosić umotywowanego merytorycznie sprzeciwu wobec zaproszenia (w przypadku sprzeciwu zgodę na przyjęcie nowego członka musi wyrazić 2/3 członków).
Kolegialne decyzje
Rada Polskich Mediów decyzje ma podejmować kolegialnie, a w głosowaniu każda redakcja ma jeden głos (niezależnie od tego, ile osób ją reprezentuje). W przypadku głosowania nad uchwałami, stanowiskami i innymi wystąpieniami w imieniu całej rady wymagana jest zwykła większość głosujących.
Natomiast sprzeciw wobec uchwały, stanowiska bądź innego wystąpienia może zgłosić grupa co najmniej pięciu redakcji – wówczas nie jest ono poddawane głosowaniu.