Fundusz Sorosa inwestuje w Wirtualną Polskę

"Utrzymanie niezależności mediów"

Jacek Świderski

Amerykański Media Development Investment Fund (MDIF), wspierany przez George’a Sorosa i znany z inwestycji w Agorę, Eurozet i Gremi Media, za 6 mln zł nabył 0,2 proc. akcji Wirtualnej Polski Holding. – Inwestycja ma służyć wsparciu w utrzymaniu niezależności mediów należących do WP – podkreśla firma. Pakiet kontrolny spółki pozostaje w polskich rękach.

W komunikacie podkreślono, że każdego dnia informacje, reportaże i materiały wideo przygotowywane przez ponad 400-osobową redakcję Wirtualnej Polski docierają do kilkunastu milionów Polaków. Publikacje WP zdobywały nagrody i wyróżnienia w prestiżowych konkursach, wiele z nich dotyczyło nieprawidłowości w administracji publicznej bądź niewłaściwych działań polityków i urzędników.

– Niektóre publikacje, które pojawiają się w serwisach WP, wywołują nieuprawnione ataki ze strony władzy. Próby wywierania wpływu na niezależność naszych mediów, opisane chociażby przez redaktora naczelnego WP w czerwcu, były bulwersujące. Dlatego też jako założyciele, zdecydowaliśmy się na sprzedaż mniejszościowego pakietu akcji WP amerykańskiemu funduszowi, którego misją jest wspieranie rzetelnego dziennikarstwa na całym świecie. Zgodziliśmy się na tę transakcję w tym roku, mimo że obecna cena giełdowa akcji nie odpowiada- w naszej ocenie- realnej rynkowej wartości WP. W tym wypadku jednak dużo ważniejsze dla nas jako właścicieli jest pozyskanie partnera, który wesprze nas w obronie wolności mediów w Polsce. Pakiet kontrolny pozostaje w polskich rękach – mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.

MDIF zainwestował w Wirtualną Polskę 6 mln złotych, w zamian za ok. 0,2 proc. akcji. 22 tys. akcji za 2,31 mln zł (po 105 zł za sztukę) fundusz kupił od menedżerów Wirtualnej Polski: po 6 tys. od Jacka Świderskiego, Michała Brańskiego i Krzysztofa Sieroty (to członkowie zarządu Wirtualnej Polski Holding), a 4 tys. od Joanny Pawlak (to prezeska Wirtualna Polska Media).

– MDIF wspiera wolne media na całym świecie, gdyż są one podstawą demokracji i trzonem społeczeństwa obywatelskiego. Odgrywają kluczową rolę, rzucając światło na działania rządzących – niezależnie od partii – i czyniąc ich odpowiedzialnymi przed swoimi obywatelami. WP jest jednym z największych mediów w Polsce – doceniamy jej pozycję i jakość dziennikarstwa oraz ogromne znaczenie ostatnich publikacji śledczych dla polskiego rynku. Inwestycja jest wyrazem konsekwentnego zaangażowania MDIF w ochronę niezależnych mediów na polskim rynku – mówi Harlan Mandel CEO, MDIF.

Media Development Investment Fund to fundusz inwestycyjny non-profit z siedzibą w Nowym Jorku, w Stanach Zjednoczonych. Fundusz zapewnia finansowanie dłużne i kapitałowe, a także wsparcie merytoryczne, wielu niezależnym mediom w krajach, w których dostęp do wolnych i niezależnych informacji jest zagrożony. MDIF zarządza inwestycjami o wartości 148 milionów dolarów. Od 1996 roku, MDIF zainwestował prawie 300 milionów dolarów, w 148 niezależnych przedsięwzięć medialnych, w 47 krajach. Dzięki wsparciu funduszu, współpracujące media mogą dostarczać wiadomości, informacje i opinie, niezbędne do budowy społeczeństwa obywatelskiego. Fundusz wspiera finansowo miliarder George Soros.

Wirtualna Polska wyceniana na ponad 3 mld zł

W drugim kwartale br. wpływy sprzedażowe holdingu Wirtualna Polska zwiększyły się rok do roku o 35 proc. do 359,56 mln zł. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 93 do 100,18 mln zł, natomiast zysk operacyjny spadł z 64,54 do 58,63 mln zł, a zysk netto – z 47,58 do 33,59 mln zł, na co wpłynął duży wzrost kosztów amortyzacji i obsługi zadłużenia.

– Na rynku reklamowym nadal utrzymuje się spowolnienie. Nie widzimy istotnej poprawy – mówił pod koniec sierpnia Jacek Świderski. – Odczuwamy we wszystkich naszych działalnościach – nie tylko mediowej, ale również e-commerce’owych – dużą presję kosztową wynikającą ze wzrostu cen nośników energii, presji wynagrodzeniowej. To przekłada się na to, że EBITDA nie rośnie tak szybko jak przychody – dodał.

W czwartek na koniec sesji akcje Wirtualnej Polski Holding kosztowały 105,60 zł, przez ostatnie 12 miesięcy podrożały o 19,8 proc. Przy obecnym kursie kapitalizacja spółki wynosi 3,09 mld zł.

Do spółki Jacka Świderskiego należy 3,78 mln akcji stanowiących 12,9 proc. kapitału i 18,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu firmy. Michał Brański i Krzysztof Sierota poprzez spółki zależne mają minimalnie mniejsze pakiety.

MFID zainwestował w Agorę, Eurozet i Gremi Media

W połowie 2016 roku spółka MDIF Media Holdings zainwestowała w Agorę – kupiła 5,35 mln akcji stanowiących 11,22 proc. kapitału zakładowego spółki i dających 8,26 proc. głosów na jej walnym zgromadzeniu. Walory został sprzedane m.in. przez fundusze emerytalne PTE PZU, Nationale Nederlanden PTE i Aegon PTE.

Z kolei SFS Ventures, czeska spółka której udziałowcem jest MDIF, na początku 2019 roku wspólnie z Agorą kupiła 100 proc. udziałów Eurozetu, nadawcy m.in. Radia ZET. Agora za 40 proc. udziałów zapłaciła 130,7 mln zł, a jesienią 2019 roku na mocy umowy ze wspólnikiem zapowiedziała przejęcie pozostałych 60 proc. Ostatecznie w tym roku stała się większościowym udziałowcem Eurozetu. Reszta udziałów pozostaje w rękach SFS Ventures.

W styczniu ub.r. 40 proc. udziałów w Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” trafiło do spółki Pluralis należącej do funduszu Media Development Investment Fund, belgijskiej firmy medialnej Mediahuis i King Baudouin Foundation.

Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl).

W lipcu br. serwisy internetowe i aplikacje mobilne holdingu Wirtualna Polska zanotowały łącznie 21,81 mln użytkowników oraz 2 godziny, 11 minut i 42 sekundy średniego czasu korzystania przez każdego (dane z badania Mediapanel).