Fundacja mediów Sakiewicza przed referendum straszy imigrantami i „tajnymi planami Tuska”

Ulotkę dystrybuuje Poczta Polska

Fundacja Niezależne Media, związana z mediami zarządzanymi przez Tomasza Sakiewicza, przygotowała kilkustronicową broszurę, która w tabloidowej stylistyce zachęca do głosowania 4 razy „nie” w referendum. Ulotkę dystrybuuje Poczta Polska. Wiosną br. Mateusz Morawiecki przyznał fundacji 5,7 mln zł z rezerwy budżetowej.

Ulotka przygotowana przez Fundację Niezależne Media jest zatytułowana „Twój Głos referendalny”. Już na pierwszej stronie mocno stwierdzono, że „15 października mówimy 4 x nie”.

Zdjęcie przedstawia ponton z czarnoskórymi uchodźcami, czemu towarzyszy napis: „To już inwazja. Oni tutaj płyną! Powiedz NIE napływowi nielegalnych imigrantów do POLSKI!”. Podobnie odniesiono się do pozostałych trzech pytań referendalnych. „Ujawniamy tajne plany Tuska!”, „Prywatyzacja była procesem okradania Polaków!”, „Miałam pracować do śmierci!”.

Na kolejnych dwóch stronach rozwinięto tezy dotyczące każdego z pytań referendalnych. Przytoczono pytania w całości, za każdym razem dodając krzyżyk w polu przy odpowiedzi „nie”.

Na ostatniej stronie opisano, jak poprawnie zagłosować w referendum oraz przypomniano pytania z zaznaczonymi głosami na „nie”.

Sakiewicz: to jeden z podstawowych celów fundacji

O ulotce Fundacji Niezależne Media napisał w poniedziałek łódzki oddział „Gazety Wyborczej”, zaznaczając, że za dystrybucję broszurki odpowiada Poczta Polska. – Z informacji, które posiadamy od pracownika poczty chcącego zachować anonimowość, ma ona być w najbliższych dniach dystrybuowana do skrzynek pocztowych oraz przez listonoszy Poczty Polskiej – zaznaczono w tekście.

Zdjęcia przestawiające pełną treść ulotki (zamieszczamy je przy tekście) opublikował na Wykopie użytkownik o nicku @marcingliwice. – Przed momentem była u mnie listonoszka z przesyłką, a przy okazji wcisnęła mi do ręki taką ulotkę propagandową podpisaną przez Fundację Niezależne Media – opisał.

– Tę samą fundację, która w tym roku dostała prawie 6 mln dotacji od Mateusza. To jest jakiś surrealizm, że coś takiego jest wspierane przez rząd w teoretycznie cywilizowanym kraju i jeszcze operator pocztowy wciska to ludziom na siłę – skomentował.

Tomasz Sakiewicz, jeden z założycieli Fundacji Niezależne Media, w rozmowie z portalem Wirtualne Media potwierdził, że za dystrybucję ulotki odpowiada wyłącznie Poczta Polska. Zaznaczył, że nie zna konkretnych danych o nakładzie broszurki, bo nie jest we władzach fundacji. – Chciałbym, żeby ulotka dotarła do jak największej liczby osób – stwierdził.

Dlaczego w ogóle Fundacja Niezależne Media przygotowała tę ulotkę? – Udział w takich projektach to jeden z podstawowych celów fundacji – podkreślił Sakiewicz.

Poczta Polska nie odpowiedziała na razie na pytania w tej sprawie przekazane jej przez „Gazetę Wyborczą”.

Fundacja z grantem z rezerwy budżetowej. Wcześniej 5,5 mln zł na Puszcza.tv

Prezeską Fundacji Niezależne Media, założonej na początku 2009 roku, od wiosny 2010 roku jest Joanna Jenerowicz, wieloletnie współpracownica Tomasza Sakiewicza. W radzie zasiadają Katarzyna Hejke i Piotr Lisiewicz (to publicyści od lat związani z „Gazetą Polską” i TV Republika, Hejke od kilku lat współpracuje też z Polskim Radiem) oraz Rafał Dzięciołowski, w 2019 roku powołany przez ministra spraw zagranicznych na prezesa Fundacji Solidarności Międzynarodowej.

W kwietniu br. premier Mateusz Morawiecki przyznał Fundacji Niezależne Media 5,7 mln zł z ogólnej rezerwy budżetowej na „dofinansowanie zadania publicznego pn. Akademia Demokracji”.

To kolejne wsparcie publiczne dla fundacji. Na przełomie 2017 i 2018 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał jej 7,2 mln zł grantu od na platformę Puszcza.tv, która ostatecznie kosztowała 5,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł stanowiła dotacja. Setki tysięcy zł z grantu przeznaczono na reklamowanie Puszcza.tv w mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem („Gazecie Polskiej”, „Gazecie Polskiej Codziennie”, Niezalezna.pl i portalu Telewizji Republika), także na usługi kupione m.in. od Pracowni Dziennikarskiej Katarzyna Gójska i spółki Impressarium mającej udziały w Agencji Informacyjnej, z którą związany jest Miłosz Manasterski, stały komentator polskiej polityki w „Wiadomościach” i TVP Info

W ub.r. łączne przychody Fundacji Niezależne Media skurczyły się z 947,5 do 281,6 tys. zł, a strata netto pogłębiła z 88,9 do 213,8 tys. zł. Jej przychody statutowe zmalały z 88,2 do 67,9 tys. zł, a koszty w tym zakresie zwiększyły się z 203,9 do 271,6 tys. zł. Wpływy to w całości darowizny od osób fizycznych, które fundacja od kilku lat pozyskuje także z 1 proc. podatku dochodowego, korzystając z numeru KRS Pallotyńskiej Fundacji Misyjnej Salvatti.pl (sama nie może tego robić, bo nie ma statusu organizacji pożytku publicznego).

Jednym z celów fundacji jest wsparcie prawne dziennikarzy i innych pracowników mediów. W ub.r. przeznaczyła na to 14,8 tys. zł, wobec 27,1 tys. zł rok wcześniej.

Wynik operacyjny fundacji poszedł w dół z 7,4 tys. zł zysku do 173,3 tys. zł straty, strata brutto pogłębiła z 84,3 do 213,8 tys. zł, a strata brutto – z 88,9 do 213,8 tys. zł. Na koniec ub.r. fundacja miała na rachunkach 135,1 tys. zł, rok wcześniej było to 339,8 tys. zł.