Dzień Polskiej Muzyki to nie tylko akcja radiowców,ale – jak podkreślają organizatorzy – także święto wszystkich miłośników polskich utworów.
– To właśnie fani stanowią o sile i kondycji rodzimego rynku muzycznego, który w ostatnim czasie dynamicznie się rozwija. Wraz z mediami uczestniczącymi w kampanii pragniemy zachęcić do jeszcze częstszego słuchania polskiej muzyki. Im więcej będziemy jej słuchali, tym większe możliwości rozwoju artystycznego i eksportowego stwarzamy naszym ulubionym artystom i tym silniejsza staje się pozycja polskiego rynku na arenie międzynarodowej – mówi Anna Ceynowa, szefowa Rady Polskiego Rynku Muzycznego oraz prezes Fundacji Empower Poland, organizatora kampanii.
To już piąta edycja akcji. Motywem przewodnim tegorocznej kampanii jest współpraca, bowiem muzyka łączy wszystkich. – Jest źródłem radości, siły, inspiracji oraz uniwersalnym językiem zjednoczenia i współpracy. W tym roku tę łączącą siłę muzyki wyrazimy nie tylko poprzez celebrację muzyki różnych gatunków i pokoleń, ale także poprzez jej wpływ na inne sektory sztuki: filmu, książki czy gier wideo – przekonują organizatorzy kampanii.
Kto będzie grał po polsku?
Tego dnia już po raz piąty polska muzyka zdominuje anteny ponad 100. ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych stacji radiowych i telewizji muzycznych w Polsce. Akcję wspierają m.in. RMF FM, RMF Maxx, RMF Classic, Radio Zet, Radio Eska, Eska Rock, Supernova, Antyradio, Meloradio, Chillizet, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio, Radio Plus, 4fun.Tv, 4fun Dance, Stars Tv, Mixtape Tv, Polsat Music, Eska Tv, Eska Tv Extra, Eska Rock Tv, Muzo Fm, Radio Kolor, Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka.
Akcja obecna też będzie na antenach rozgłośni regionalnych z grupy Audytorium 17 m.in. na antenie Radia Lublin, Radia Rzeszów czy Radia Poznań. Włączają się w nią także stacje lokalne (m.in. Radio Płock, Radio Kołobrzeg, czy Radio Świnoujście) oraz rozgłośnie internetowe jak Radio Nowy Świat czy Radio Jazz Kultura.
Podczas Dnia Polskiej Muzyki w ponad 100. stacjach radiowych i telewizyjnych muzycznych będzie można usłyszeć znacznie więcej polskiej muzyki niż zwykle, a w wybranych rozgłośniach przez cały dzień. Tradycyjnie kulminacyjnym punktem akcji jest wspólna godzina z tylko polską muzyką, na antenach ponad stacji wspierających kampanię zabrzmi ona od godziny 10.00 do 11.00. 1 października polską muzykę będzie można usłyszeć także na antenach kilkunastu rozgłośni za granicą, m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Szwajcarii, a nawet w Chorwacji.
Pomogą serwisy streamingowe
Akcję aktywnie promować będą serwisy streamingowe, m.in. Spotify, TIDAL, czy YouTube Music. Organizatorzy kampanii we współpracy z producentami gier wideo będą promowali specjalne playlisty z polską muzykę z gier.
W tym roku pojawią się też działania cross-sektorowe, promujące polską muzykę poprzez książki, gry wideo, a także filmy. Dzięki partnerstwu ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych w kinach w całym kraju odbędą się przedpremierowe pokazy filmu muzycznego „Na zawsze Melomani”, a w serwisie MOJEeKINO.PL od 1 do 7 października będzie można skorzystać z promocji na filmy o tematyce muzycznej.
Organizatorem Dnia Polskiej Muzyki jest Fundacja Empower Poland. Współorganizatorem 4. edycji kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, która co roku przekazuje twórcom wiele milionów złotych należnych im wynagrodzeń. ZAiKS zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów oraz twórców innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych. Jako stowarzyszenie prowadzi szeroką działalność socjalną na rzecz swoich członków. Jest też jednym z największych w Polsce mecenasów kultury.