Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała właśnie w Dzienniku Ustaw trzy rozporządzenia dotyczące zbliżających się wyborów parlamentarnych i referendum. W pierwszym z rozporządzeń regulator podaje, ile czasu media publiczne mają przeznaczyć na spoty i audycje wyborcze oraz referendalne, w drugim określa zasady prowadzenia kampanii w mediach publicznych. Trzecie rozporządzenie podaje natomiast do wiadomości nowe obszary emitowania programu przez odziały TVP3 i spółek radiofonii regionalnej.
Opublikowane „rozporządzenie w sprawie czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie audycji referendalnych oraz ramowego podziału czasu w programach ogólnokrajowych i regionalnych w związku z ogólnokrajowym referendum zarządzonym na dzień 15 października 2023 r” stanowi, że w Programie 1 TVP czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynieść ma łącznie 360 minut; podobnie ma też być w TVP2. Na antenie TVP Polonia ma to być 180 minut. Bloki audycji nie mogą być krótsze niż 10-minutowe. „W każdym programie regionalnym Telewizji Polskiej czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi 600 minut” – informuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji; tam bloki mają nie być krótsze niż 15 minut.
Więcej czasu na promocję referendum regulator przewiduje na antenach Polskiego Radia. W Trójce oraz w PR1 ma to być po 500 minut, PR dla Zagranicy ma przeznaczyć na referendalne bloki 300 minut, zaś Dwójka i Czwórka – po 250 minut. Bloki mają być nie krótsze niż 6 – 12 minut (w zależności od anteny). W każdej spółce radiofonii regionalnej natomiast „czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi 900 minut” – przewiduje w rozporządzeniu KRRiT.
Są zasady prowadzenia kampanii w mediach publicznych
W drugim rozporządzeniu regulator zmienia tylko i uaktualnia obszary emitowania regionalnych programów Telewizji Polskiej oraz spółek radiofonii regionalnej. Natomiast trzecie z pakietu rozporządzeń dość szczegółowo opisuje „zasady i sposób łącznego prowadzenia kampanii referendalnej i kampanii wyborczej w programach radiowych i telewizyjnych”. Wynika z niego np., że przydział czasu antenowego na audycje wyborcze jest dokonywany na podstawie „wniosku złożonego przez pełnomocnika komitetu wyborczego”, a wniosek ten ma być złożony nie później, niż na 22 dni przed wyborami. Informacje o czasie antenowym pełnomocnicy komitetów otrzymują od publicznych mediów na piśmie, a „czas antenowy niewykorzystany w jednym bloku audycji z przyczyn leżących po stronie komitetu wyborczego nie może być rekompensowany wydłużeniem czasu antenowego w innych blokach”.
W związku z ogłoszeniem pakietu rozporządzeń około wyborczych i około referendalnych, w środę pierwsze regionalne stacje radiowe zapraszały już przedstawicieli komitetów wyborczych do składania odpowiednich wniosków, publikując na swoich stronach zasady takich zgłoszeń. Tak zrobiło np. Radio Gdańsk czy Radio Poznań.
KRRiT przed każdymi wyborami zobowiązana jest do postanowienia, ile czasu mają przeznaczyć spółki mediów publicznych na prezentacje wyborczych komitetów. Partie polityczne, fundacje, stowarzyszenia i organizacje społeczne mają prawo do bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych na kampanię referendalną. O zamiarze skorzystania z tego prawa musiały zawiadomić PKW do 5 września.