Związkowa Alternatywa szykuje klipy o referendum jako rządowej hucpie

TVP i Polskie Radio muszą je emitować

Piotr Szumlewicz

Związek zawodowy Związkowa Alternatywa został uznany przez Państwową Komisję Wyborczą za podmiot, który może brać udział w kampanii referendalnej. – Przygotowujemy serię klipów do emisji w mediach publicznych, w których powiemy co myślimy o referendum: że to rządowa hucpa – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Szumlewicz, szef związku. W tej chwili Związkowa Alternatywa czeka na przydział wymiaru antenowego czasu.

Partie polityczne, fundacje, stowarzyszenia i organizacje społeczne mają prawo do bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych na kampanię referendalną (referendum zaplanowano na 1 października). O zamiarze skorzystania z tego prawa musiały zawiadomić PKW do wtorku, 5 września. Prawo do bezpłatnego rozpowszechniania audycji referendalnych mają tylko te podmioty, które spełniły warunki określone w Ustawie o referendum ogólnokrajowym i otrzymały od PKW zaświadczenie.

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, jednym z tych uprawnionych podmiotów jest Związkowa Alternatywa. – Od 29 września do 13 października nasze spoty będą emitowane w mediach publicznych, teraz czekamy na przydział czasu. Z naszych wyliczeń wynika, że będziemy mieli między 1,5 a 2 godzin łącznie. Ponieważ uważamy to referendum za hucpę rządową, a w swoich szeregach mamy np. montażystów z TVN, zamierzamy trochę zabawić się z władzą – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Szumlewicz, szef Związkowej Alternatywy.

Co będzie w klipach związkowców?

Związkowcy w swoich materiałach zamierzają mówić między innymi o kluczowych sprawach „związanych z niszczeniem spółek skarbu państwa i instytucji państwowych przez rząd, o irracjonalnej polityce emerytalnej i o ksenofobicznym podejściu władzy do migrantów” – przekazuje nam Szumlewicz. – Pracujemy nad spotami, ale ostatecznie będziemy z ich produkcją ruszali dopiero po przydziale czasu antenowego – dodaje.

W związku z referendum zarządzonym na 15 października, Państwowa Komisja Wyborcza wydała 56 zaświadczeń o przysługiwaniu uprawnienia do udziału w kampanii referendalnej.

Prawo do bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych na kampanię referendalną uzyskały także m.in. stowarzyszenia: Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Polskie Towarzystwo Geostrategiczne, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Komitet Obrony Demokracji, Stowarzyszenie Lotna Brygada Opozycji, Sieć Obywatelska Watchdog Polska, Amnesty International, Forum Młodej Prawicy, Stowarzyszenie „Marsz Niepodległości” czy Stowarzyszenie Młodzież Wszechpolska.

Telewizja Polska przeznaczy na to łącznie 15 godzin oraz po 10 godzin w każdym ze swoich kanałów regionalnych. Polskie Radio wyemituje 30 godzin materiałów oraz po 15 w swoich rozgłośniach regionalnych. Czas przeznaczony na rozpowszechnianie audycji referendalnych będzie podzielony równo między uprawnione podmioty.