Agora uruchomiła spółki do zarządzania „Gazetą Wyborczą”, Gazeta.pl i wydawnictwem

Siedziba Agory

Do Krajowego Rejestru Sądowego wpisano cztery nowe spółki zależne Agory, które mają odpowiadać m.in. za zarządzanie „Gazetą Wyborczą”, pionem Gazeta.pl oraz wydawnictwem książkowo-płytowym.

W ostatnich tygodniach w Krajowym Rejestrze Sądowym pojawiły się spółki Wyborcza, Gazeta.pl Agora Książka i Muzyka oraz Czerska 8/10.

Każda z nich ma kapitał zakładowy w wysokości 5 tys. zł, a jedynym udziałowcem jest Agora. W Gazeta.pl jedynym członkiem zarządu jest prezes Agory Bartosz Hojka, w Agora Książka i Muzyka – Tomasz Jagiełło (członek zarządu Agory i prezes Heliosa), w Wyborczej oraz Czerska 8/10 – członek zarządu Agory Wojciech Bartkowiak (powołany wiosną ub.r.).

To kolejny etap do wydzielenia do osobnych spółek zależnych siedmiu obszarów działalności grupy kapitałowej Agora. Jej akcjonariusze zdecydowali o tym na walnym zgromadzeniu pod koniec marca, a pod koniec czerwca przyjęli wprowadzenie stosownych zmian do statutu firmy (w KRS wpisano te zmiany w połowie sierpnia).

Owe siedem obszarów działalności to:
– Wydawnictwo Agora (wraz z księgarniami internetowymi Publio.pl i Kulturalnysklep.pl, liniami biznesowymi Ale!, Agora Muzyka i Agora Digital Music,
– Gazeta.pl (razem ze wszystkimi swoimi sekcjami, a także powiązanymi serwisami, m.in. Sport.pl, Moto.pl i Plotek.pl),
– „Gazeta Wyborcza” (razem z portalami Wyborcza.pl, Wyborcza.biz, miesięcznikami „Książki. Magazyn do Czytania” i „Wysokie Obcasy Extra”, działalnością poligraficzną, archiwum i agencją fotograficzną oraz organizacją m.in. Olsztyn Green Festival, CoJestGrane, Rzeszów Festival),
– obsługa informatyczna spółek z grupy kapitałowej Agora, – zarządzanie zasobami personalnymi Agory,
– obsługa finansowo-księgowa Agory,
– zarządzanie siedzibą główną i flotą samochodową Agory.

 – Proces wydzielenia działalności „Gazety Wyborczej”, Gazeta.pl i Wydawnictwa Agora do osobnych spółek trwa. Obecnie prowadzone są niezbędne działania formalne i analizy organizacyjne. O terminach rozpoczęcia działalności operacyjnej przez poszczególne spółki będziemy informować w odpowiednim czasie – przekazała portalowi Wirtualnemeda.pl Anna Marucha, p.o. rzeczniczki prasowej Agory.

– Jeśli chodzi o inne obszary – trwa przegląd procesów, na podstawie których dopiero zostaną podjęte decyzje o ich ewentualnym wydzieleniu – zaznaczyła.

Dlaczego Agora tworzy nowe spółki

W marcu zapowiedziano, że każda ze wskazanych siedmiu linii biznesowych może zostać przeniesiona do osobnej spółki, w której Agora będzie miała 100 proc. udziałów, w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Zarząd Agory zapewniał, że nie rozważa scenariusza sprzedaży większościowego pakietu lub całości spółek, do których mogą zostać wydzielone „Gazeta Wyborcza” czy Gazeta.pl. W rachubę wchodzi natomiast pozyskanie dla nich mniejszościowych udziałowców.

Zapowiadając możliwość wydzielenia kilku marek i pionów do osobnych spółek, zarząd Agory podkreślił, że w każdej 100 proc. udziałów będzie miała Agora. Zwrócił uwagę, że spółki zależne działają od lat w jej segmencie radiowym i outdoorowym, natomiast w przypadku w przypadku segmentu prasowego, wydawnictwa oraz pionów HR i IT „szefowie biznesu nie należą do Zarządu Agora S.A., ponoszącego odpowiedzialność za działalność Spółki”.

– Takie rozróżnienie modeli zarządzania wewnątrz grupy kapitałowej powoduje, że w jej ramach występują różnice w zakresie odpowiedzialności, samodzielności i swobody zarządzania szefów poszczególnych biznesów – stwierdzono w komunikacie spółki.

Wyliczono, że „model pośredniego zarządzania przez zarząd Agora S.A. biznesami funkcjonującymi w ramach spółek zależnych jest bardziej optymalny wpływa on na wzrost poczucia samodzielności, przedsiębiorczości, odpowiedzialności kadry kierowniczej za podstawowe aspekty związane z danym biznesem (w tym za realizację strategii, wyniki, wewnętrzną organizację oraz zagadnienia prawne, czy pracownicze)”.

Według Agory struktura z kolejnymi spółkami zależnymi „ułatwi ocenę ich kondycji finansowej i rentowności, pozwoli na większą transparentność rozliczeń pomiędzy poszczególnymi biznesami/segmentami oraz na jednoznaczne przypisanie aktywów do konkretnych linii biznesowych”, a także „może mieć pozytywny wpływ na optymalizację kosztów prowadzonej przez poszczególne biznesy”.

Z kolei sam zarząd Agory będzie mógł więcej skupić się na strategii całej grupy kapitałowej oraz strategiach i nadzorze nad poszczególnymi spółkami zależnymi.

W drugim kwartale grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 24,9 proc. do 326,9 mln zł, a po przejęciu kontrolnego pakietu Eurozetu jej wpływy reklamowe poszły w górę o 40 proc. Firma drugi kwartał z rzędu zanotowała dodatnią rentowność netto, w całym półroczu jej zysk netto wyniósł 47,2 mln zł.