Pod koniec 2016 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel i Cyfrowy Polsat kilka kar w łącznej kwocie 40,4 mln zł. Dotyczyły przeprowadzonej w drugiej połowie 2014 roku promocji pod hasłem „Power LTE – Internet LTE bez limitu danych”.
Po skargach od konsumentów, że rzeczywiste warunku promocji są gorsze niż obietnice z reklam, UOKiK przeprowadził postępowanie, w którym potwierdził, że w ramach oferty danych po wyznaczono klientom pakiet danych, a po wykorzystaniu go zmniejszano prędkość transmisji danych, nawet do 32 kb/. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.
Część grzywien dotyczyła mogących wprowadzać w błąd kampanii reklamowej wspierającej promocję. Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK Polkomtel miał zapłacić 12,3 mln zł, a Cyfrowy Polsat – 4,4 mln zł.
Trzy przegrane sądowe Cyfrowego Polsatu i Plusa
Obie spółki odwołały się od grzywny. Jesienią 2019 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił apelację, a pod koniec 2020 roku taką samą decyzję podjął sąd drugiej instancji.
Cyfrowy Polsat i Polkomtel złożyły skargi kasacyjne do Sądu Najwyższego. W sprawozdaniu Cyfrowego Polsatu za pierwszą połowę br. podano, że obie skargi kasacyjne zostały oddalone.
Spółki nałożone kary zapłaciły już na początku 2021 roku, po podtrzymującym je prawomocnie orzeczeniu sądowym.
W ub.r. koszty operacyjne Polkomtela wzrosły o 11,5 proc., dużo mocniej od przychodów, a koszty obsługi zadłużenie podskoczyły ponad trzykrotnie, przez co zysk netto zmalał z 1,46 mld do 589,4 mln zł. Po sprzedaży spółki infrastrukturalnej liczba pracowników telekomu zmalała o jedną piątą.
Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK
Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.
Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.
Jesienią ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał kary w wysokości ponad 18 mln zł nałożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku. Natomiast Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie grzywny nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie w błąd w kampanii „Power LTE”.
Sąd Apelacyjny obniżył z 50,63 do 16,81 mln zł grzywnę nałożoną na Polkomtel przez prezesa UOKiK za pobieranie od klientów dodatkowych opłat za pobieranie treści audio i wideo.
Z kolei Sąd Najwyższy ostatecznie orzekł, że operator Polkomtel za brak współpracy przy postępowaniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącym projektu Mobilna TV zapłaci 300 tys. euro. Pierwotnie prezesa UOKiK nałożył na telekom 33 mln euro grzywny. Natomiast niedawno Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał 34,92 mln zł grzywny nałożonej na Cyfrowy Polsat za to, że operator w czasie Euro 2016 wyłączył ze swojej oferty dwie niemieckie stacje pokazujące mecze z tego turnieju.
W drugim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła wpływy sprzedażowe o 1,9 proc. do 3,29 mld zł, a jej zysk netto skurczył się z 282,7 do 8,1 mln zł, głównie wskutek 300 mln zł kosztów finansowych.