Użytkownicy aplikacji lojalnościowej Vitay, dystrybuowanej przez Orlen, otrzymali powiadomienia reklamowe zachęcające do bezpłatnej miesięcznej prenumeraty cyfrowej „twojej lokalnej gazety”. Po kliknięciu w ofertę, użytkownik zostaje przekierowany na mapę Polski, na której umieszczono logotypy dzienników należących do Polska Press.
Oferta wprowadzająca w błąd
– Żadna z nich nie jest lokalna – mówi Alicja Molenda, wydawczyni „Przełomu. Tygodnika Ziemi Chrzanowskiej”. – To dzienniki regionalne, które mocno zredukowały swoją lokalną ofertę. Ale chyba żaden z marketingowców nie zwraca uwagi na takie różnice. W każdym razie ta oferta wprowadza w błąd.
Bardziej stanowczo ofertę Orlenu ocenia Andrzej Andrysiak, prezes Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych. – To bezpośrednie uderzenie w nasze gazety. Polska Press nie ma już prawie tytułów lokalnych, a regionalne tytuły wydają tygodniki o charakterze subregionalnym.
Oboje zwracają uwagę na jeszcze jeden szczegół. Promocja Orlenu pojawiła się tuż przed wyborami. – Wiadomo, że przez najbliższe tygodnie Polska Press będzie wypuszczać gazetki wyborcze – mówi Molenda. – Ciekawe, co się z nimi stanie po wyborach.
Redukcja liczby tygodników lokalnych
Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami Polska Press planuje redukcję po wyborach liczby dziennych wydań gazet papierowych. Mają się ukazywać tylko dwa razy w tygodniu.
Funkcję informacyjną przejmą portale gazet. Do tej pory wydawnictwo zredukowało z przyczyn ekonomicznych liczbę tygodników lokalnych wydawanych w piątki przez tytuły regionalne. Niektóre sprzedawały się w liczbie zaledwie 200 egzemplarzy.
Wśród tytułów Polska Press, które do tej pory sprzedawały najwięcej e-wydań, są „Polska Metropolia Warszawska” (3127), rzeszowskie „Nowiny” (1289), „Gazeta Krakowska” (1204) i „Dziennik Bałtycki” (1079) – dane PBC za pierwszy kwartał 2023 roku. Żaden z pozostałych tytułów nie przekroczył pułapu 1 tys. egzemplarzy.