Kilka dni po tym, jak stracili zatrudnienie w śląskim Radiu Fest, dziennikarze tej rozgłośni zaczęli pracować nad nową stacją Radiem Best – ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Ma to być radio zbudowane na tych samych ludziach, ale co najważniejsze: o identycznym profilu, jak Radio Fest 100,2 Fm przed przejęciem przez nowego właściciela. Finansowane ma być w dużej części przez sponsorów, ale w części także przez internautów. – Chcemy tutaj iść drogą wytyczoną przez Radio 357 – mówią nam dziennikarze.
Z dniem 1 sierpnia diametralnie zmienił się charakter śląskiego Radia Fest 100,2 FM: ze stacji o charakterze lokalnym zmieniło się w stację emitującą głównie muzykę taneczną. Tak zadecydował nowy właściciel: udziały w spółce MCC Group (dotychczasowy nadawca radia) przejęła Radiowa Agencja Reklamowa. Dziennikarze stacji w poniedziałek pożegnali się z słuchaczami: – Nie wracamy do pracy, ale nikt nas nie informuje, co dalej – mówił nam wówczas jeden z nich.
Nowy właściciel należy do spółki Radio Park, zaś prezesem Radia Fest z dniem 28 lipca został Bartłomiej Piasecki, prezes Radia Park. Efektem zmiany jest także i to, że zakończono współpracę z zespołem dziennikarzy i realizatorów. Już we wtorek (1 sierpnia) żaden z dotychczas pracujących w Radiu Fest 100,2 FM dziennikarzy nie przyszedł do pracy.
Radio Best zamiast Radia Fest
Gdy na początku tygodnia prezenterzy żegnali się z słuchaczami na antenie i w mediach społecznościowych, nikt nie przypuszczał, że już pod koniec tego samego tygodnia sytuacja znów się gwałtownie zmieni. W sobotę bowiem dziennikarze poinformowali, że we wrześniu wracają z nową stacją: Radiem Best. „Budujemy nowe radio dla nas wszystkich z muzyką, która doskonale znacie i kochacie oraz z ekipą, z którą jesteście zżyci od lat” – napisali w mediach społecznościowych.
Pisząc to, wiedzieli do kogo kierują komunikat: natychmiast po zakończeniu przez nich pracy w Radiu Fest w mediach społecznościowych utworzyło się kilka grup, wspierających dziennikarzy i domagających się od nowych właścicieli radia z jednej strony przywrócenia ich do pracy, a z drugiej – powrotu poprzedniego formatu rozgłośni.
Z naszych informacji wynika, że Radio Best wystartować ma we wrześniu. Pracować będą w nim dziennikarze z Radia Fest 100,2 Fm. Całością pokieruje spółka, która zawiązują dziennikarze. – Chcemy, aby zespół był odtworzony w 90 procentach, jeśli nie w stu. Rozmowy trwają, zespół się zawiązuje – mówi nam anonimowo jeden z prezenterów stacji. – Ma to być radio, do którego słuchacze przyzwyczaili się przez lata i do którego teraz tęsknią (dają temu wyraz choćby na Facebooku). Nadawać będziemy w internecie, choć z tyłu głowy mamy już DAB+. Finansowanie? Rozmawiamy z inwestorami i sponsorami, ale po części radio finansowane będzie przez internautów. Nie ukrywam, że chcemy iść drogą, którą wytyczyło Radio 357.
Jak radzą sobie internetowe stacje?
Choć z trudem, internetowe stacje torują sobie miejsce w środowisku radiowym, a szlaki wytyczają w tym zakresie dwie stacje stworzone przez byłych pracowników Trójki: Radio Nowy Świat i Radio 357. Według wyników najnowszej fali badania Krajowego Instytutu Mediów, zrealizowanej od grudnia 2022 r. do mają 2023 r. Radio 357 miało 0,9 proc. zasięgu i 276,7 tys. codziennych słuchaczy. W nowej edycji badania liczbę Polaków słuchających radia w internecie oszacowano na 2,31 mln. Udział Radia 357 w rynku słuchalności radia przez internet podskoczył z 13,8 do 14,1 proc. Średni dobowy czas słuchania rozgłośni wzrósł ze 196 do 208 minut.
Z kolei Radio Nowy Świat w okresie od grudnia ub.r. do maja miało 0,6 proc. zasięgu i 198,8 tys. codziennych słuchaczy. Udział rozgłośni w rynku słuchalności radia przez internet zmalał z 9,5 do 9,2 proc. Zmalał także średni dobowy udział słuchalności z 204 do 198 minut.
Pozycja zdecydowanego lidera rynku radiowego w Aglomeracji Śląskiej w pierwszym półroczu br. należała do RMF FM. Na podium znajdują się jeszcze AntyRadio i RMF MAXX. Radio Fest (Chorzów) w tamtym rejonie miało średni dobowy udział słuchania na poziomie 1,5 proc.