Kolejna zmiana w kwartalniku „Pleograf” (FINA). Nowym redaktorem naczelnym został dr hab. Konrad Klejsa, profesor w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Zastąpił Mirosława Mirowskiego, który kierował pismem od 2021 roku. Po rezygnacji pracowników w 2021 roku, redakcja wciąż nie ma stałego składu.
„Pleograf” to kwartalnik poświęcony filmowi, wydawany przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny (FINA). Latem 2021 roku odeszła większość osób z redakcji pisma, co wzbudziło kontrowersje w środowisku. Kwartalnikiem zaczął wówczas kierować Mirosław Mirowski. „Nowa dyrekcja Filmoteki Narodowej (…) wyznaczyła także „Pleografowi” nowe cele. Wiąże się to z potrzebną rewizją niektórych założeń, jak i korektą struktury pisma. Pragnę podkreślić, że zmiany te w żadnym wypadku nie są skierowane przeciwko nikomu” – napisał wówczas Mirowski.
Po dwóch latach nastąpiła kolejna zmiana na stanowisku: redaktorem naczelnym kwartalnika został dr hab. Konrad Klejsa. Od 2017 roku realizuje on projekt badawczy Narodowego Centrum Nauki „Rozpowszechnianie filmów w Polsce Ludowej”; jest także członkiem Rady Doskonałości Naukowej oraz Komitetu Nauk o Sztuce PAN.
Jest naczelny, nie ma redakcji
– Zadaniem pisma o profilu naukowym nie jest stawianie pomników ani ich burzenie. Warto natomiast pytać, jakie kryteria – estetyczne, polityczne bądź ekonomiczne – wpłynęły i wpływają na kształt rodzimej kultury filmowej. „Pleograf” jako jedyne polskie pismo jej poświęcone, jest dobrym miejscem publikowania takich dociekań – mówi nowy szef „Pleografu”.
Na razie nie ma jednak stałego składu redakcji czasopisma: jak informuje wydawca, pełny skład nowej redakcji oraz rady naukowej, a także call for papers do kolejnych numerów zostaną ogłoszone w sierpniu. „Ważną informacją dla autorów afiliowanych przy uczelniach jest także uwzględnienie „Pleografu” na liście czasopism punktowanych, ogłaszanej przez Ministra Edukacji i Nauki. Za publikację artykułu w „Pleografie” autorzy otrzymują 20 punktów (a także honorarium)” – informuje Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Czym jest FINA?
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA) to instytucja kultury, powołana 1 czerwca 2017 roku w wyniku połączenia Filmoteki Narodowej i Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Jej misją statutową jest digitalizacja, gromadzenie, restaurowanie i udostępnianie, a także promocja polskiego dziedzictwa audiowizualnego oraz upowszechnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej.
Z opublikowanego w marcu raportu o stanie nauki w Polsce (Ośrodek Przetwarzania Informacji OPI PIB) wynika, że liczba publikacji naukowych w Polsce maleje. W 2017 r. było ich ponad 142 tys., podczas gdy w 2021 roku ok. 104 tys. Zdaniem współautorki dokumentu można zakładać, że rośnie za to jakość publikacji naukowych.