Po tym, jak na antenie Radia Piekary sztuczna inteligencja poprowadziła pierwszą audycję w Polsce, spytaliśmy największych nadawców, czy chcą przeprowadzić w swoich stacjach podobny eksperyment. – Naturalna inteligencja jest u nas w doskonałej kondycji, zatem wciąż stawiamy na człowieka – słyszymy w Grupie RMF. – Mamy niezwykle rozbudowaną ofertę programową i znakomitych dziennikarzy – przekonuje rzeczniczka Polskiego Radia, zapewniając, że AI nie znajdzie się w gronie prowadzących audycje u publicznego nadawcy.
Na sztuczną inteligencję jako pierwsze w Polsce postawiło Radio Piekary. W sobotę w samo południe ze słuchaczami przywitała się nowa prezenterka. – Cześć, jestem Basia. Witam was na antenie Radia Piekary – rozpoczęła swój pierwszy program wirtualna DJ-ka generowana przez sztuczną inteligencję. Termin debiutu nie był przypadkowy. Audycję prowadzoną przez Basię nadano 22 lipca w Światowy Dzień Mózgu.
– Nie można było wybrać lepszej daty. W tej audycji AI Basia będzie rozwijała zagadnienia, które podrzucił jej zespół redakcyjny, a odpowiedzi przygotowała sztuczna inteligencja. „Wejścia” Basi będą przerywane muzyką, ale o część muzyczną zadbał już nasz trzyosobowy zespół zajmujący się tym na co dzień – mówił nam przed premierową audycją sztucznej inteligencji Rafał Kurowski, szef Radia Piekary.
Jak dodał, program miał charakter eksperymentu antenowego i wakacyjnej zabawy, którą zaplanowano do pierwszej soboty września. – Dalsze losy formatu będą zależały od oceny słuchaczy – mówił Kurowski. Szef Radia Piekary podkreślił, że do obsadzenia jesienią jest wczesnoporanne pasmo nadawane od poniedziałku do piątku w godz. 4:30-6, które obecnie nie ma prowadzącego. Jednocześnie zapewnił: – Nie będziemy nikogo zwalniali, by zastąpić go sztuczną inteligencją.
Grupa RMF: „wciąż stawiamy na człowieka”
Zapytaliśmy największych nadawców radiowych, czy chcieliby pokusić się o podobny eksperyment na swoich antenach.
– Grupa Eurozet nie planuje czerpać wzorców z Radia Piekary. Sztuczna inteligencja to bardzo ciekawie rozwijający się obszar, przyglądamy mu się z uwagą, jednak nasze plany skupiają się na korzystaniu z ludzkiej inteligencji – informuje nas Anna Marucha, dyrektor komunikacji korporacyjnej w Grupie Eurozet.
Podobny komentarz słyszymy od Magdaleny Godzik z Grupy ZPR Media: – Na ten moment brandy radiowe nie mają w planach takowych ruchów.
Na pewno pracy prezenterom Grupy RMF nie odbierze AI. – Naturalna inteligencja jest u nas w doskonałej kondycji, zatem wciąż stawiamy na człowieka – mamy świetnych dziennikarzy, zespół osobowości o wyjątkowych kompetencjach i doświadczeniu i to ich towarzystwa szukają słuchacze naszych stacji, dlatego obecnie nie planujemy audycji prowadzonych przez AI – zapewnia nas Krzysztof Głowiński, rzecznik prasowy Grupy RMF.
Również Polskie Radio nie zamierza eksperymentować ze sztuczną inteligencją. – Mamy niezwykle rozbudowaną ofertę programową i znakomitych dziennikarzy. Każdego dnia realizujemy misję, która jest podstawą działalności publicznego nadawcy – słyszymy od Moniki Kuś, rzeczniczki Polskiego Radia.
Na antenie Ashley i AI Ashley
Tymczasem na świecie coraz więcej stacji radiowych decyduje się na wprowadzenie na antenę wirtualnych DJ-ów. W połowie czerwca w jednej z amerykańskich radiostacji w Portland swoje pasmo dostała AI Ashley, prezenterka wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Rozgłośnia pochwaliła się, że to pierwsza tego typu sytuacja na świecie. AI Ashley została „wytrenowana” z wykorzystaniem głosu spikerki tej stacji Ashley Elzingi. A za wszystko odpowiadał model językowy GPT-4 stworzony przez Open AI oraz tworzące playlisty i analizujące treści RadioGPT.
Każde wejście AI Ashley zaczyna od przedstawienia się i przypomnienia, że jest sztuczną inteligencją. Stacja podkreśliła, że nie zastąpi ona w pełni prawdziwej prezenterki. – To hybrydowa sytuacja, w której będziemy mieć tradycyjną Ashley w niektórych segmentach, a w innych AI Ashley – powiedział Phil Becker z Radia Live 95.5 z Portland.
AI w radiu w Czechach i w Niemczech
Również Czesi – jak informowaliśmy niedawno – sięgnęli po możliwości, jakie daje AI. Tamtejsze radio publiczne nadaje codziennie w odcinkach autobiografię piosenkarza Karela Gotta, której fragmenty czyta wygenerowany przez sztuczną inteligencję głos artysty. Jedną z inicjatorek „ożywienia” głosu Gotta jest Ivana, wdowa po artyście. – Wierzę, że Karel wsparłby ten projekt, on zawsze lubił zaskakiwać ludzi – powiedziała na antenie radia i przypomniała, że Karel Gott sam uczestniczył kiedyś w konkursie na najlepszą swoją imitację.
Z kolei za naszą zachodnią granicą ruszyła rozgłośnia zasilana sztuczną inteligencją. Nadawca radiowy Antenne Deutschland uruchomił w Niemczech stację o nazwie Absolut Radio AI. Na jej falach gospodarzem jest bot kAI. Ramówkę wypełniają taneczne hity z ostatnich 10 lat, a także informacje o technologii AI, sposobach jej wykorzystania, korzyściach i ograniczeniach.
– Absolut Radio AI to znaczący krok dla całego niemieckiego rynku radiowego. Przyszłość radia jest teraz na nowo definiowana, otwierając nowe możliwości i opcje w naszym programie – powiedział Mirko Drenger, dyrektor generalny Antenne Deutschland. Dodał, że nikt nie musi się martwić o swoją pracę, ponieważ „sztuczna inteligencja nie uczyni nas zbędnymi, ale sprawi, że będziemy bardziej wydajni i mądrzejsi”.