Ministerstwo Spraw Zagranicznych przez ostatnie trzy lata wydało prawie 300 tysięcy złotych na reklamę i promocję. W tym roku planuje przeznaczyć na marketing jeszcze 130 tysięcy złotych. W tym 110 tysięcy złotych na komis edukacyjny dla dzieci i młodzieży. Wśród beneficjentów resortu ważne miejsce zajmują dzienniki regionalne Polska Press. W 2020 r. urzędnicy wydali niemal 80 tysięcy złotych na reklamy w spółce należącej do Orlenu.
Posłanka niezależna Hanna Gill-Piątek zapytała Ministerstwo Spraw Zagranicznych, ile pieniędzy wydało na reklamę i marketing w latach 2020-2022 i ile planuje wydać w tym roku. Z odpowiedzi na interpelację polityczki, wiceminister spraw zagranicznych Piotr Wawrzyk podał, że od stycznia 2022 r. do 25 maja 2023 r. resort wydał na działania reklamowe 25 411 zł. W tym roku planuje jeszcze wydać 130 tys. zł. W 2021 r. MSZ zapłacił za działania reklamowe 123 359 zł, a rok wcześniej 139 003 zł. To daje łączną sumę 417 773 zł za trzy lata.
Wśród wydatków poniesionych w tym roku i ubiegłym największą sumę ((9 741 zł) stanowi koszt produkcji podcastów na temat „polskiej współpracy rozwojowej”, które wykonała firma produkcyjna Free Range. Za ogłoszenie o naborze kandydatów na sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka resort spraw zagranicznych zapłacił 8 265 zł dziennikowi „Rzeczpospolita”. To samo ogłoszenie kosztowało w „Dzienniku Gazecie Prawnej” 3 690 zł, a w „Gazecie Polskiej Codziennie” 2987 zł.
Za reklamy na Twitterze resort zapłacił około 517 zł, a na Facebooku (Meta) 481 zł. Ogłoszenia w serwisach społecznościowych były m.in. promocją Dnia Służby Zagranicznej czy informowały o utworzeniu nowego konta @Poland na Instagramie. W tym roku urzędnicy MSZ chcą wydać 110 000 zł na przygotowanie komiksu edukacyjnego dla starszych dzieci i młodzieży oraz 20 000 zł na przygotowanie wystawy zdjęć prezentujących działania polskiej pomocy rozwojowej i humanitarnej dla krajów rozwijających się. Wykonawcy tych prac nie są jeszcze wybrani.
Pieniądze na spoty, wystawy i ogłoszenia
W 2021 r. największym beneficjentem działań reklamowych resortu była agencja Tak Bardzo, która zgarnęła 51 045 zł za spot filmowy „o realizacji polskiej polityki zagranicznej oraz zaangażowaniu w te działania polskiej służby zagranicznej”. Na drugim miejscu znalazła się firma Free Range z kwotą 27 124 zł za produkcję 18 odcinków podcastu oraz przedłużenie usługi hostingu konta „Polska pomoc” w serwisie simplecast.com.
Firma NaklejTO dostała 9 378 zł za opracowanie graficzne, skład, przygotowanie do druku oraz druk wystawy „Polska pomoc w walce z pandemią Covid19”, a studio MUFU 9 348 zł za korektę, skład i łamanie publikacji „Polska Współpraca Rozwojowa. Raport roczny 2019” w języku polskim i angielskim na stronę internetową.
Muzeum Łazienki Królewskie wzięło 6 150 zł za wynajem powierzchni w Galerii Plenerowej na wystawę „Polska pomoc w walce ze skutkami pandemii Covid-19”, która trwała od 1 do 30 lipca 2021 r. Grafixpol dostał 4 735 zł za korektę, skład i łamanie oraz przygotowanie na stronę internetową publikacji „10-lecie Akademii Administracji Publicznej Partnerstwa Wschodniego”.
Pieniądze trafiły też do gazet. MSZ opublikował w trzech tytułach prasowych ogłoszenie o naborze kandydatów na sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, za co „Rzeczpospolita” otrzymała 8 147 zł, „Dziennik Gazeta Prawna” – 3 690 zł, a „Gazeta Polska Codziennie” 2 987 zł.
W 2021 r. Twitter dostał 753 zł za reklamy z okazji 30. rocznicy powstania Grupy Wyszehradzkiej oraz polskiej prezydencji w tej grupie.
Polska Press zgarnęła prawie 80 tys. zł
W 2020 r. największym beneficjentem reklamowym była Polska Press, należąca do koncernu Orlen. MSZ zakupił reklamy i artykuły sponsorowane w 17 dziennikach regionalnych i ich serwisach internetowych za 79 950 zł. Firma Free Range zgarnęła 17 tys. zł za produkcję podcastów i „udźwiękowienie tekstów MSZ”. Z kolei Wolters Kluwr Polska dostał 7 380 zł za artykuł w piśmie „Dyrektor Szkoły”.
MSZ również opublikował w trzech tytułach prasowych ogłoszenie o naborze kandydatów na sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, za co „Rzeczpospolita” otrzymała 8 147 zł, „Gazeta Polska Codziennie” 5 021 zł, Dziennik Gazeta Prawna” – 3 690 zł.
Na projekt i druk 400 kalendarzy ściennych MSZ zapłacił drukarni Graffprint 7 125 zł. Za 6 150 zł drukarnia wykonała projekt graficzny wystawy zdjęć z konkursu fotograficznego „Rozwój w obiektywie 2019”.
Dziennikarz Jarosław Kociszewski zarobił 1 230 zł za „opracowanie dwóch artykułów na stronę internetową Polska Pomoc na temat pomocy medycznej i edukacji zawodowej kobiet. Mateusz Krawczyk z Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego za 650 zł napisał na tę samą stronę internetową tekst o zwalczaniu ubóstwa przez edukację w krajach rozwijających się, a Agata Kasprolewicz, również za 650 zł, napisała o problemie z dostępem do wody w tych krajach.
Twitter dostał 702 zł za promocję postu z quizem o II wojnie światowej i kampanię #DiscoverPolska. Za tę samą kampanię na Facebooku MSZ zapłacił 1 307 zł.
Wydatki reklamowe resortu finansów, rolnictwa, ZUS
Wcześniej pisaliśmy, że Ministerstwo Finansów od początku tego roku przeznaczyło na kampanie informacyjne i promocyjne w telewizji ponad 13 mln zł, z czego 12 mln zł poszło dla Polsatu.
Z kolei Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi niemal 700 tys. zł przeznaczyło w tym roku na kampanie społeczne w Telewizji Polskiej. Łącznie ponad 210 tys. zł otrzymały rozgłośnie radiowe należące do katolickich diecezji, archidiecezji czy fundacji. Podobne nakłady na te media resort przeznaczył także w 2022 roku.
Ponad 340 tys. zł wydał w ciągu dwóch lat Zakład Ubezpieczeń Społecznych na kampanie informacyjnie w Telewizji Polskiej. Znacznie mniej, bo w sumie 100 tys. zł przeznaczyła na to Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Ubezpieczyciele płacili za kampanie także w Polska Press i Polskim Radiu.