Choć otwarcia kopert w przetargu dotyczącym emisji i rozszerzania zasięgu DAB+ dokonano jeszcze w kwietniu, to dotychczas wyłoniono jedynie wykonawcę 7 z 18 zadań. To Emitel, który zyska dzięki temu co najmniej 29,8 mln zł. Monika Kuś, rzecznik prasowy Polskiego Radia informuje Wirtualnemedia.pl, że „aspekt finansowy nie jest jedyną determinantą” zawarcia umów.
Przetarg Polskiego Radia dotyczący DAB+ ruszył w marcu, a do otwarcia kopert doszło 26 kwietnia. Zakres zamówienia obejmuje „usługi dosyłu sygnału do stacji nadawczych oraz rozpowszechniania sygnału multipleksu w standardzie DAB+ wraz z rozszerzeniem zasięgu emisji”. Zadania te będą realizowane od 1 października 2023 roku. W części obszarów objętych postępowaniem już tegorocznej jesieni może dojść do rozszerzenia zasięgu, w innych od 1 stycznia 2024 roku.
Finanse to nie wszystko
W maju informowaliśmy, że Polskie Radio wraz z rozgłośniami regionalnymi jest gotowe przeznaczyć blisko 86 mln zł na emisję cyfrową. Sama oferta Emitela opiewa na około 60 mln zł. Dlaczego postępowania jeszcze nie zakończono? – Zakończenie postępowania jest możliwe z chwilą zawarcia umów, a aspekt finansowy nie jest jedyną determinantą ich zawarcia. Polskie Radio S.A. wyłania wykonawców zamawianych usług zgodnie z obowiązującym prawem zamówień publicznych, w częściach, na które podzielono przedmiot zamówienia. Warunki rozszerzenia zasięgu są publicznie znane, bo określone w warunkach zamówienia w SWZ – informuje Wirtualnemedia.pl Monika Kuś, rzecznik prasowy Polskiego Radia.
Poza ceną oferty Polskiego Radia analizowało też zasięg powierzchniowy poszczególnych propozycji. Dokonano wyboru ofert Emitela dotyczących multipleksacji ogólnopolskiej i regionalnej, emisji DAB+ w Koszalinie i części województwa zachodniopomorskiego, w Olsztynie i części województwa warmińsko-mazurskiego, w Poznaniu i części województwa wielkopolskiego, w Rzeszowie i części województwa podkarpackiego, w Warszawie i części województwa mazowieckiego, w Zielonej Górze i części województwa lubuskiego.
Większość zadań bez rozstrzygnięcia
W najbliższym czasie powinny zapaść decyzje odnośnie pozostałych zadań, więc Emitel może zarobić na DAB+ znacznie więcej. Spółka PSN Infrastruktura złożyła oferty w zadaniach dotyczących Bydgoszczy i części województwa kujawsko-pomorskiego, Katowic i części województwa śląskiego, Łodzi i części województwa łódzkiego oraz Opola i części województwa opolskiego. Związana z Cyfrowym Polsatem firma BCAST stara się o emisję w Bydgoszczy i okolicach oraz w Warszawie i okolicach. Jej oferty są tańsze niż konkurentów. Na przykład w Bydgoszczy (zadanie nr 3) Emitel wycenił zamówienie na 1,598 mln zł, PSN Infrastruktura 1,252 mln zł, a BCAST na 830 tys. zł.
Zgodnie z projektem karty powinności, którą Polskie Radio złożyło w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji od 1 października 2021 roku w zasięgu DAB+ powinno być ponad 80 proc. ludności Polski. Powierzchniowo zasięg miał wynosić 61,5 proc. Tymczasem zasięg techniczny Polskiego Radia w systemie DAB+ to nadal blisko 44 proc. powierzchni Polski. Tym samym publiczne rozgłośnie docierają do ok. 67 proc. potencjalnych odbiorców (ponad 25 mln mieszkańców).
Ogłoszony jesienią 2021 roku przetarg na rozszerzenie zasięgu nadajników w cyfrowym standardzie DAB+ został na początku 2022 roku unieważniony przez Polskie Radio z powodu zbyt wysokich kwot, jakie zaproponowali oferenci. W 13 zadaniach oferty złożył Emitel, w jednej – w regionie łódzkim – także PSN Infrastruktura. Emitel wyliczył koszt emisji na 40 mln zł. PSN Infrastruktura na prawie 2,8 mln zł za realizację tylko jednego zadania. Nadawca za najdroższe zadanie gotów był zapłacić mniej niż 1,6 mln zł. Polskie Radio i rozgłośnie regionalne łącznie nie chciały wydać więcej niż 12 mln zł.
Jaka jest słuchalność stacji w DAB+?
Multipleks Polskiego Radia obejmuje: Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę, Polskie Radio 24, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne.
Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że tylko 44 tys. Polaków codziennie słucha radia w systemie DAB+. Z badania Radio Track wynika, że w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy radiowej Jedynki wyniosła w przypadku FM 1,37 mln, drogą internetową 50 tys., przez dekoder telewizji cyfrowej 25 tys., a metodą DAB+ 11 tys. W przypadku Trójki to odpowiednio: 684 tys., 46 tys., 8 tys. i 6 tys., Polskiego Radia 24 104 tys., 45 tys., 3 tys. i 4 tys.