InsightOut Lab razem z partnerem Panelem Badawczym Ariadna sprawdził, jakie relacje zachodzą między oglądalnością głównych programów informacyjnych w Polsce, poziomem zaufania do nich oraz preferencjami wyborczymi.
79 proc. wyborców Koalicji Obywatelskiej przynajmniej od czasu do czasu ogląda „Fakty” TVN. Natomiast głównym źródłem informacji dla zwolenników koalicji rządowej są „Wiadomości” TVP, które ogląda 66 proc. z nich.
Wyborca Zjednoczonej Prawicy ogląda „Fakty”
Z kolei wyborcy obecnego rządu są bardziej otwarci na inne przekazy niż sympatycy KO. 30 proc. osób deklarujących głosowanie na koalicję rządową przynajmniej od czasu do czasu ogląda „Fakty”. Natomiast odsetek zwolenników KO, którzy choć czasem oglądają „Wiadomości”, wynosi zaledwie 7 proc..
Kolejnym zaskoczeniem jest poziom nieufności do programów informacyjnych – piszą autorzy analizy. Wyborcy KO są bardziej nieufni wobec TVP niż wyborcy prawicy wobec TVN. Około 60 proc. wyborców koalicji rządowej ufa „Faktom”. Ten odsetek dla zwolenników KO i „Wiadomości” wynosi 32 proc.
Wyniki pokazują, że przekazy, płynące ze strony partii politycznych to jedno, a rzeczywiste zachowania potencjalnych wyborców to drugie. Dotyczy to zwłaszcza zwolenników rządu, którzy wyraźnie częściej niż jego przeciwnicy zaglądają do i ufają mediom, krytykowanym przez ich ulubionych polityków – wskazują analitycy InsightOut Lab.
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1013 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 21 – 24 kwietnia 2023. Metoda: CAWI.
„Fakty” liderem programów informacyjnych „Fakty” emitowane w TVN i TVN24 BiS w pierwszym półroczu 2023 roku oglądało średnio 2,57 mln widzów, co zapewniło tym stacjom 22,34 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej serwis stracił 4,88 proc. widzów, czyli 132 tys. oglądających, a jego udział zmalał z 22,40 proc. – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia oglądalność „Faktów” w TVN w zeszłym półroczu wyniosła 2,25 mln widzów, a w TVN24 BiS – 322 tys.
Drugie były „Wiadomości”. Ich widownia w Jedynce, TVP Info i TVP Polonia w ciągu roku spadła o 8,25 proc., czyli o 215 tys. oglądających. W pierwszym półroczu 2023 roku zmniejszyła się do 2,39 mln osób (1,71 mln w TVP1, 638 tys. w TVP Info i 39 tys. w TVP Polonia). SHR% dziennika w zeszłym miesiącu wyniósł 20,10 proc. (20,86 proc. w pierwszym półroczu 2022 roku).
„Teleexpress” stracił najwięcej
Podium uzupełnia „Teleexpress”, którego oglądalność w Jedynce, TVP Info i TVP Polonia w ciągu roku zmniejszyła się najbardziej w zestawieniu – o 13,69 proc., czyli o 331 tys. widzów. W pierwszym półroczu 2023 roku wyniosła 2,09 mln osób (1,42 mln w TVP1, 632 tys. w TVP Info i 31 tys. w TVP Polonia). Z kolei udział serwisu uplasował się na poziomie 23,85 proc. (rok wcześniej było to 25,91 proc.).
Oczko niżej znalazły się „Wydarzenia” Polsatu, nadawane też w Polsat News i w Wydarzeniach 24. Widownia dziennika na trzech antenach wyniosła 1,71 mln osób, po spadku wynoszącym 10,78 proc. (206 tys. widzów). Średnia widownia „Wydarzeń” na głównej antenie wyniosła 1,37 mln osób, w Polsat News – 253 tys., a w Wydarzeniach 24 – 87 tys.
Z kolei wynik plasującej się na piątej pozycji „Panoramy”, nadawanej TVP2 i TVP Info zmniejszył się o 6,77 proc. do 1,38 mln widzów (920 tys. w Dwójce i 460 tys. w stacji informacyjnej; TVP Polonia nie nadaje równolegle głównego wydania „Panoramy”).
Spadki widowni serwisów wynikają głównie z faktu, że pod koniec lutego br. i w marcu ub.r. ich widownia była zwiększona przez fakt, że relacjonowały początek wojny w Ukrainie.
„Fakty” na czele również w 16-49
Wśród widzów w wieku 16-49 lat w pierwszym półroczu 2023 roku na pozycji lidera oglądalności też znalazły się „Fakty”, których widownia zmniejszyła się o 4,85 proc. do 823 tys. oglądających.
Drugie były „Wydarzenia”, które śledziło 584 tys. osób (w dół o 15,13 proc.). Podium uzupełniają „Wiadomości” (439 tys. widzów; – 15,21 proc.). Czwarty był „Teleexpress” (334 tys. widzów; – 24,73 proc. – największy spadek w zestawieniu), a piąta – „Panorama” (214 tys. widzów; – 22,62 proc.).