Przychody Fundacji „Przekrój” ze sprzedaży produktów, czyli kwartalnika i jego oferty reklamowej zwiększyły się w ub.r. z 2,23 do 2,93 mln zł. W połowie 2021 roku „Przekrój” zmienił format i podrożał z 19,90 do 38 zł. Jego sprzedaż nie jest audytowana przez Polskie Badania Czytelnictwa.
Z kolei wynik fundacji ze zmiany stanu produktów zwiększył się z 235,2 do 293,4 tys. zł.
„Przekrój” kosztował ponad 12 mln zł
Działalność operacyjna wydawcy „Przekroju” kosztowała w ub.r. 12,22 mln zł, o 12,2 proc. więcej niż przed rokiem. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 3,76 do 4,84 mln zł, na zeszłoroczną kwotę złożyło się m.in. 1,26 mln zł na druk i składanie czasopisma, 795,9 tys. zł na opiekę produkcyjną oraz 462,2 tys. zł na produkcję zewnętrzną tekstów i treści audio/wideo.
Koszty wynagrodzeń zwiększyły się z 4,32 do 5,06 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych – z 603,3 do 734,9 tys. zł. Fundacja w ub.r. zatrudniała na etatach średnio 23 osoby.
Ponad trzy czwarte jej przychodów to dotacje – w ub.r. wyniosły 12,51 mln zł, wobec 7,5 mln zł. Jesienią 2021 roku fundacja zyskała status organizacji pożytku publicznego, który pozwala otrzymywać wpływy z 1 proc. podatku dochodowego, ale rok później z niego zrezygnowała.
Zdecydowaną większość dotacji zapewnia twórca fundacji Tomasz Niewiadomski, który zresztą kupił od Gremi Media prawa do „Przekroju” i od końcówki 2016 roku w dużym stopniu finansuje wydawanie magazynu.
Dzięki wyższym dotacjom wynik operacyjny poszedł w górę z 336,6 tys. zł straty do 4,02 mln zł zysku, a wynik netto – z 354,5 tys. zł straty do 3,99 mln zł zysku.
Milionowe straty „Przekroju”
W 2020 roku Fundacja „Przekrój” przy 10,21 mln zł przychodów miała 2,56 mln zł straty netto, a rok wcześniej zanotowała 14,62 mln zł wpływów i 1,72 mln zł straty netto.
Fundacja wydawanie „Przekroju” przejęła w grudniu 2018 roku od spółki Przekrój założonej przez Tomasz Niewiadomskiego. Ta spółka w 2017 roku zanotowała 4,58 mln zł przychodów i 10,13 mln zł straty netto, a rok później – 4,1 mln zł wpływów sprzedażowych 8,36 mln zł straty operacyjnej i 2,71 mln zł straty netto.
Pod koniec czerwca fundacja zapowiedziała, że pod koniec br. „Przekrój” zmieni cykl wydawniczy z kwartalnego na roczny, jako przyczyny wskazano „bardzo wysokie i wciąż rosnące koszty działalności wydawniczej”. W związku z tym zespół fundacji zostanie znacząco zmniejszony, szczegółów na razie nie podano.