Ponad 340 tys. zł wydał w ciągu dwóch lat Zakład Ubezpieczeń Społecznych na kampanie informacyjnie w Telewizji Polskiej – wynika z odpowiedzi na interpelację posłani Hanny Gill-Piątek. Znacznie mniej, bo w sumie 100 tys. zł przeznaczyła na to Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Ubezpieczyciele płacili za kampanie także w Polska Press i Polskim Radiu.
Z odpowiedzi na interpelację wynika, że Telewizja Polska otrzymała od Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w latach 2020 i 2021 w sumie 100 tys. zł. Na kwotę tę złożyły się dwa programy w ramach „Magazynu Rolniczego” (TVP1). W pierwszym, wyemitowanym w 2020 roku, omawiano funkcjonowanie KRUS w czasie pandemii Covid-19, a także choroby zawodowe rolników (borelioza). W drugim, rok później, zajęto się rehabilitacją leczniczą w CRR KRUS.
Znacznie większe kwoty KRUS wydał na kampanie informacyjno-promocyjne w Polska Press. I tak: w 2021 roku w 20 dziennikach regionalnych Grupy Polska Press ukazała się publikacja jednostronicowego artykułu na temat konferencji jubileuszowej KRUS, co kosztowało ubezpieczyciela 21 106 zł. W tym samym roku wydawca obsługiwał technicznie konferencję 30-lecia KRUS. Za zmontowanie materiału pokonferencyjnego i obsługę medialną ubezpieczyciel zapłacił 29 889 zł.
Rok później 20 dzienników wydawcy zamieściło wywiad z prezes KRUS (koszt: 16 186 zł). Ponadto KRUS przygotowywał wraz z Polska Press galę „Giganci Polska Press”, co kosztowało 40 tys. zł. Łącznie więc w ciągu dwóch lat Polska Press zapłacono w zaokrągleniu 107 tys. zł.
W tym samym czasie (2021 rok) Polskie Radio zainkasowało od Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego 30 tys. zł za „audycje tematyczne na temat działań prewencyjnych KRUS” oraz kampanię, promującą te programy.
Spółkom medialnym płacił też ZUS
Podobne kampanie o charakterze informacyjno-edukacyjnym przeprowadzał też w wydawnictwach z udziałem skarbu państwa Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W 2021 roku produkcja i emisja audycji o na temat programu „Składka, emerytura, przyszłość” (emisja na antenie telewizyjnej TVP3) kosztowała 120 tys. zł. W 2022 roku telewizyjna Trójka znów przygotowała i wyemitowała programy na ten sam temat za takie same pieniądze: 120 tys. zł. W 2023 roku z kolei ten sam program – „Składka, emerytura, przyszłość” – emitowany na antenie telewizyjnej TVP3 kosztował już mniej, bo 99 tys. zł.
ZUS zamawiał także audycje u innych nadawców. Program „Szczerze o pieniądzach” emitowany w Polsat News oraz portalach internetowych należących m.in. do Polsatu (m.in. PolsatNews.pl, Interia, ale też BiznesTuba.pl, YouTube) w 2022 roku kosztował 115 620 zł. Rok później koszt takiej emisji to był 93 tys. zł.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadził także kampanie informacyjne w prasie (w odpowiedzi na interpelację nie wskazano konkretnych tytułów prasowych). I tak w 2020 roku publikacje artykułów w prasie ogólnopolskiej kosztowały ubezpieczyciela ponad 650 tys. zł, rok później było to ponad 700 tys. zł. W 2022 roku ZUS wydał na te działania milion zł, zaś w 2023 roku planuje wydać 700 tys. zł.
Ministerstwa także z kampaniami telewizyjnymi
Z odpowiedzi resortów na tę samą interpelację posłanki Gill-Piątek wynika, że w tym roku Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na kampanie społeczne w Telewizji Polskiej przeznaczyło niemal 700 tys. zł. Łącznie ponad 210 tys. zł otrzymały z kolei rozgłośnie radiowe, należące do katolickich diecezji, archidiecezji czy fundacji. Podobne nakłady na te media resort przeznaczył także w 2022 roku.
Z kolei Ministerstwo Klimatu i Ochrony Środowiska w latach 2021-2022 przeznaczyło najwięcej pieniędzy na kampanie społeczno-informacyjne w Agencji Reklamowej DSK: łącznie niemal 5,2 mln zł. W ramach tych środków Agencja przygotowała i przeprowadziła dwie kampanie: „Piątka za segregację” oraz „Nasz klimat”. Wśród medialnych podmiotów współpracujących w tym okresie z resortem byli też m.in. Telewizja Polsat (trzy kampanie; łącznie ponad 1,6 mln zł), Eurozet (cztery kampanie opiewające łącznie na niemal 2,5 mln zł) oraz Telewizja Polska (1,1 mln zł łącznie).
Według danych uzyskanych przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2021 roku spółki państwowe i jednostki samorządu terytorialnego reklamowały się w Polskim Radiu za łączną sumę 11,2 mln zł. W poprzednich latach ich wydatki były podobne, wynosząc od 9,7 mln zł w 2020 roku do 13,3 mln zł w 2019 roku. Równocześnie ich udział w łącznych przychodach reklamowych nadawcy poszedł w górę z 20 proc. w 2017 roku do 35 proc. w 2021 roku.