Miesięczniki kobiece prześcigają się w wakacyjnych dodatkach

Macie maskę i fluid?

Według PBC w pierwszym kwartale 2023 roku "Zwierciadło" było najlepiej sprzedającym się magazynem luksusowym

W przeciwieństwie do dzienników, które obserwują latem spadek czytelnictwa, wakacje to dobry okres dla miesięczników luksusowych. Jak mówi nam Ewa Redel-Bydłowska, niegdyś związana z Edipresse Polska, letni wysyp gadżetów w tytułach kobiecych to nie oznaka desperackiej walki o odbiorców, ale szansa na zwiększenie marży lub sprzedaży egzemplarzowej.

Prześledziliśmy ofertę lipcowych numerów miesięczników luksusowych. Większość z nich jak co roku prześciga się w dodawaniu do swoich wydań kosmetyków lub książek. Niektóre tytuły mają zróżnicowaną ofertę z kilkoma gadżetami do wyboru.

  • „Zwierciadło” (Wydawnictwo Zwierciadło) sprzedaje  numer z kosmetykami: cena z maską lub fluidem matującym wynosi 11,87 zł, bez kosmetyku – 11,90 zł.
  • „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer) oferuje wydanie z książką w cenie 14,99 zł, lub z kremem przeciwzmarszczkowym za 10,98 zł.  Wydanie bez dodatków kosztuje 10,99 zł.
  • „Elle” (Burda Media Polska) sprzedaje lipcowy numer z odżywką do rozczesywania włosów – 24,99 zł lub z książką – 15,99 zł. Cena bez dodatku wynosi 11,99 zł.
  • „Wysokie Obcasy Extra” (Wydawnictwo Agora) mają tylko jeden dodatek w ofercie. Wydanie z naturalnym podkładem do twarzy kosztuje 12,97 zł, a bez  – 12,99 zł.
  • „Glamour” (Burda Media Polska)  w podwójnym wydaniu lipcowo-sierpniowym sprzedaje wydanie z książką – za 14,99 zł, cena bez dodatku to 9,99 zł.

Jak mówi „Presserwisowi” Ewa Redel-Bydłowska, new business & development director w Fitatu, w przeszłości członkini zarządu Edipresse Polska, wakacyjny wysyp dodatków to nieodłączny element rynku prasy kobieciej od co najmniej 10 lat.

– Lato to dobry okres sprzedażowy dla tego segmentu, dlatego też dodawanie gadżetów jest szansą na podbicie sprzedaży egzemplarzowej lub wypracowanie wyższej marży. Wszystko zależy od celów biznesowych tytułów: jedne chcą zwiększyć sprzedaż egzemplarzową, by mieć dodatkowy argument dla przyciągnięcia reklamodawców, inne zaś chcą zmaksymalizować marżę, sprzedając wydanie z gadżetem za wyższą cenę – tłumaczy Redel-Bydłowska.

Ekspertka dodaje, że ostateczny koszt tytułu z dodatkiem zależy również w dużej mierze od ustaleń z producentami. – Jeśli np. wydawca nawiązał współpracę z firmą, której w ramach barteru będzie musiał zagwarantować potem darmowe strony reklamowe, wówczas zazwyczaj redakcja rekompensuje sobie te koszty podwyższeniem ceny egzemplarzowej. Najbardziej idealna jest sytuacja, w której wydawca otrzymuje gadżety za darmo i jeszcze ma wykupioną przed producenta reklamę w piśmie. Wówczas wydawnictwo może pozwolić sobie na sprzedaż tytułu bez podnoszenia ceny, nawet jeśli oferuje w niej gadżet – mówi Ewa Redel-Bydłowska.

Jak podkreśla, niektóre tytuły realizują kilka celów biznesowych jednocześnie i dlatego w swojej ofercie mają różne gadżety – nie tylko kosmetyki, ale także na przykład książki, pozyskane w ramach współpracy z wydawnictwami lub będą ofercie wydawcy.

Według PBC, w pierwszym kwartale 2023 roku „Zwierciadło” było najlepiej sprzedającym się magazynem luksusowym. Średnia sprzedaż tego tytułu wyniosła 77 623 egz., a „Twojego Stylu” – 76 595 egz. Sprzedaż „Wysokich Obcasów Extra” (Agora) wynosiła średnio 41 269 egz., „Pani” (Wydawnictwo Bauer) – 29 552 egz., „Elle” (Burda Media Polska) – 22 694 egz., a „Glamour” (Burda Media Polska) – 11 820 egz.