W „Faktach” TVN omyłkowo blok reklamowy

„Przepraszamy”

Diana Rudnik przepraszająca za wpadkę w "Faktach" TVN

Wpadka techniczna podczas piątkowego wydania „Faktów” TVN. Nagle przerwano zapowiedź materiału, aby wyemitować reklamy. Kilka minut później za błąd przeprosiła prowadząca program Diana Rudnik.

Kiedy Diana Rudnik zapowiadała materiał o implozji Titana, nagle widzowie zobaczyli napis „reklama”. Część odbiorców widziała spoty sklepów sieci Lidl i samochodów Land Rover. Z kolei w Playerze można było oglądać dwa identyczne spoty producenta ekspresów do kawy De’Longhi na temat technologii służącej do przygotowywania m.in. espresso na zimno. Po blisko minucie wrócił przekaz sztandarowego programu informacyjnego TVN. Trwał wtedy materiał Cezarego Grochota, którego widzowie stacji nie mogli obejrzeć od początku.

– Drobne wytłumaczenie dla Państwa: podczas prezentacji początkowej zapowiedzi do materiału o implozji mały błąd techniczny, za który przepraszamy – stwierdziła po materiale prowadząca Diana Rudnik. Później przeszła do kolejnych tematów programu informacyjnego.

Przerywanie programów informacyjnych reklamami zakazane

Zgodnie z artykułem 16 ustawy o radiofonii i telewizji, „nie można przerywać w celu nadania reklam lub telesprzedaży: serwisów informacyjnych, audycji o treści religijnej, audycji publicystycznych i dokumentalnych o czasie krótszym niż 30 i audycji dla dzieci”. Inne przepisy w tym zakresie obowiązują na przykład w Stanach Zjednoczonych, gdzie pomiędzy materiałami i wejściami na żywo reporterów, są emitowane reklamy.

W 2022 roku przewodniczący Krajowej Rada Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski i Maciej Świrski nałożyli 25 kar na nadawców, których łączna wartość wynosi 475 tys. zł. Ze sprawozdania regulatora wynika, że grzywny dla kanałów Polsatu to 210 tys. zł. 30 tys. zł spośród tej puli to kara nałożona na kanał informacyjny Polsat News, który na paskach miał promować sieć komórkową Plus. Nadawca odwołał się od tej decyzji, ale sąd apelacyjny przyznał rację regulatorowi. W lipcu zeszłego roku zapadła też decyzja o ukaraniu TVN kwotą 30 tys. zł za emisję ukrytego przekazu handlowego.

We wrześniu ub.r. KRRiT zdecydowała o nałożeniu kar w wysokości 35 tys. zł na TVP1 i Polsat w związku z autopromocją imprez sylwestrowych w „Wiadomościach” i „Wydarzeniach”. W grudniu 2022 roku w sztandarowym programie informacyjnym Telewizji Polskiej poświęcono aż 18 minut zbliżającemu się „Sylwestrowi marzeń”. Ówczesny szef KRRiT zauważył, że w programie pojawił się znak graficzny PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Z danych Nielsena wyniki, że w maju br. średnia widownia „Faktów” w TVN i TVN24 Bis wyniosła 2,12 mln osób, co przełożyło się na 21,21 proc. udziału w rynku.